Zajęcie otwarte dla rodziców w grupie dzieci 4,5 – letnich
Temat: W świątecznym nastroju.
Cele ogólne:
- Integrowanie rodziców, dzieci i nauczyciela.
- Pogłębianie więzi rodzinnych w wyniku wspólnej pracy podczas wykonywania stroików świątecznych.
- Poznawanie przez dzieci zwyczajów związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
-umie poruszać się rytmicznie zgodnie z akompaniamentem
-prawidłowo reaguje na polecenia i sygnały
-skupia uwagę na słuchanym opowiadaniu
-potrafi swobodnie wypowiedzieć się na określony temat
-zna zwyczaje i tradycje związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia
- potrafi liczyć w zakresie 9
-rozwiązuje proste zadania z treścią
-współpracuje i współdziała podczas wykonywania zadań
- poprawnie nazywa kolory
- posługuje się określeniami wielkości: mały, duży, średni.
- wspólnie z rodzicem wykonuje stroik świąteczny
Metody pracy:
-praktyczne
-słowne
-oglądowe
Formy pracy:
-indywidualna
-zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Opowiadanie A. Galicy „Komu potrzebne jest Boże Narodzenie?”, kukiełki: kot, aniołek, ilustracje nt.: „Zwyczaje Bożonarodzeniowe”, Płyta CD Klanza,tamburyn Szablon choinki dla każdego dziecka, szablony bombek małych po 2 dla każdego dziecka, średnich po 3 dla każdego dziecka, po 4 duże dla każdego dziecka, paski bibuły w 5 kolorach po jednym dla każdego dziecka, krążki z drewna, pistolet na klej zgrzewaczy, świeczki, bombki, aniołki, mikołajki, kolorowy brokat, szyszki, wata, kwiaty sztuczne, itp.
Przebieg zajęć:
Część I
1.Powitanie rodziców
W świątecznym nastroju,
Z uśmiechem radości.
Witamy w przedszkolu,
Przybyłych dziś gości.
2. Zabawa ilustracyjno-ruchowa ze śpiewem „Uśmiechnij się”
(Na melodię zabawy „Taniec pingwina”)
O jak przyjemnie i jak wesoło (wysuwamy do przodu na zmianę nogi)
Być razem w ten świąteczny czas. (wysuwamy do przodu na zmianę nogi)
uśmiech do mamy, (odwracamy głowę w lewo)
uśmiech do pani, (odwracamy głowę w prawo)
Uśmiechnij, uśmiechnij, uśmiechnij się! (podskakujemy 3 razy)
(zabawę powtarzamy kilka razy)
3. Słuchanie opowiadania A.Galicy „Komu potrzebne jest Boże Narodzenie?”
Rozmowa na temat opowiadania
-Jakie postacie wystąpiły w opowiadaniu? (wróble, kot, aniołek)
-Co trzymał aniołek w rękach?
- Dlaczego aniołek dzwonił dzwoneczkiem?
- Komu są potrzebne święta?
- Znacie jeszcze inne tradycje Świąt Bożego Narodzenia?
4. Zabawa integracyjna : „Pieczemy ciasto” Klanza
Dzieci naśladują w rytm muzyki czynności związane z pieczeniem ciasta (mieszanie, wybijanie jajek: stuk, chlup, siup, ugniatanie, wałkowanie, dekorowanie, posypywanie, częstowanie)
5. Zadanie dydaktyczne „Ubieramy choinkę”
Dzieci otrzymują w kopertach szablon choinki i bombek o różnej wielkości ( 2 małe, 3 średnie i 4 duże) układają bombki na szablonach według zasady: największe na dole, najmniejsze na górze, średnie po środku. Przeliczanie bombek, udzielanie przez dzieci odpowiedzi na pytania:
- Czym różnią się bombki?
-Ile jest wszystkich bombek?
-Ile jest najmniejszych bombek?
-Ile jest średnich bombek?
-Ile jest najmniejszych bombek?
Rozwiązanie zadania matematycznego:
Marcin zawiesił na choince 2 małe bombki, 2średnie, 3 duże. Ile jest wszystkich bombek na choince?
Odp. Na choince wisi 7 bombek.
Nauczyciel układa zadanie.
( dzieci układają bombki na choince, następnie przeliczają i udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela.)
Mama stroiła choinkę. Zawiesiła na niej 1 małą bombkę, 2 średnie i 3 duże. Jedna duża bombka spadla i się zbiła. Ile jest bombek na choince?
*Próby samodzielnego układania treści zadania przez chętne dziecko.
6. Zabawa ruchowa „Ułóż bombki”
Dzieci otrzymują paski bibułek w różnych kolorach. Określają jej kolory. Poruszają się na dywanie w rytmie wygrywanym przez nauczyciela na tamburynie, podczas przerwy w grze dzieci układają przed sobą bombki w różnym kształcie. Na koniec dzieci łączą się w grupy i układają jedna dużą bombkę w tym samym kolorze.
Część II
7. Zaproszenie rodziców do stolików. Wykonanie stroików świątecznych przez dzieci i ich rodziców.
8. Podziękowanie Rodzicom i dzieciom za udział w zajęciach.
Załącznik nr1
A. Galica „Komu potrzebne jest Boże Narodzenie?”
Ciemnej nocy, gdy z chmury sypał gęsty śnieg, na gałęziach choinki siedziały zmarznięte wróble. Tymczasem z nieba na ziemię wędrował Aniołek.
W jednej ręce niósł złoty dzwoneczek, a w drugiej małą latarenkę.
– Hop, hop – przeskakiwał Aniołek ze śniegowego płatka na płatek i podzwaniał dzwonkiem, aż doszedł do ziemi i usiadł na płocie. A koło płotu przechadzał się szarobury Kocur.
– Co tu robisz? I czemu tak głośno dzwonisz? – spytał.
– Nie wiesz? Przypominam wszystkim, że niedługo Boże Narodzenie
– odpowiedział Aniołek. I zawołał anielskim głosikiem:
– Święta, nadchodzą święta!
– A po co komu te święta? – mruknął Kot. – Komu są potrzebne?
– Jak to? – zadziwił się Aniołek. – Wszyscy o nich pamiętają, bo wszystkim są potrzebne! – i znów zadzwonił złotym dzwonkiem.
– Wszystkim? To znaczy komu? – dopytywał się Kocur.
Aniołek, słuchając Kota, śmiał się tak, że aż spadł z płotu. Otrzepując skrzydła, mówił:
– Święta potrzebne są choinkom, żeby mogły przystroić się w kolorowe ozdoby, potrzebne są też gwiazdom, żeby mogły urosnąć na czubkach choinek.
– Miau... i jeszcze komu?
– Mamie – mówił Aniołek do kociego ucha. – By założyła piękną sukienkę, i tacie, który pokaże, jaki jest silny, gdy przyniesie największą choinkę.
– I komu jeszcze? – pytał Kot.
– I dzieciom, by pod choinką znalazły kolorowe prezenty.
– I jeszcze komu? – pomrukiwał Kot. – Powiedz, po co są te święta?
– Po to – szepnął Aniołek – by wszyscy mogli spróbować, jak smakuje biały opłatek.
– A czy święta potrzebne są kotom?
– Ach, kotom... – westchnął Aniołek. – Potrzebne są, by mogły dzieciom na dobranoc mruczeć kolędy.
Śnieg przestał sypać, mrugały gwiazdki, Aniołek śpiewał kolędę, a Kot pomrukiwał:
– Już wiem, komu potrzebne jest Boże Narodzenie. Wszystkim, nawet kotom.
– Ćwir, ćwir – dziwiły się wróbelki. – Jeśli wszystkim, to i nam, ćwir, ćwir.
Opracowała: Sabina Godula