Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców
w grupie dzieci 5-6 letnich
Temat zajęcia: Wiosenne zabawy z Panią Wiosną.
Cele ogólne:
- Integrowanie się rodziców, dzieci i nauczyciela.
- Pogłębianie więzi rodzinnych w wyniku wspólnej pracy podczas zabaw.
-Utrwalenie wiadomości o wiośnie.
Cele szczegółowe:
- Dziecko:
- uważnie słucha opowiadania
- potrafi swobodnie wypowiedzieć się na określony temat
-orientuje się w przestrzeni
- rozpoznaje oznaki wiosny
- układa obrazek z części
- potrafi czytać globalnie
-umie poruszać się rytmicznie zgodnie z akompaniamentem
- współpracuje i współdziała podczas wykonywania zadań
- potrafi liczyć w zakresie 8
- pokonuje trudności podczas rozwiązywania zadań
- rozwiązuje zagadki
- zna nazwy miesięcy, pór roku
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
- prawidłowo reaguje na polecenia
Metody:
• czynne - zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń,
• percepcyjne - obserwacji i pokazu,
• słowne - rozmowa, swobodne wypowiedzi dzieci
• ekspresji ruchowej
Formy pracy:
• zabawa
• obserwacja i pokaz
• działanie
• przekaz słowny
Forma organizacji:
• grupowa
• zespołowa
• indywidualna
Środki dydaktyczne:
Opowiadanie A.Galicy pt.: „Chomik szuka wiosny”, ilustracje do opowiadania, ilustracja-labirynt z kwiatów, wiosenne puzzle, zdania do czytania globalnego, chusta animacyjna, klamerki, papierowe talerzyki, zagadki, krzyżówka, prezentacja multimedialna pt: „ Wiosenne zagadki”- przygotowane przez rodziców, płyta Cd z piosenka „Wiosna w błękitnej sukience”, doniczki, ziemia, plastikowe łyżeczki, cebulki kwiatów.
Przebieg zajęć:
Część wstępna
1. Powitanie rodziców oraz dzieci przez nauczyciela, zaśpiewanie piosenki powitalnej pt.: „Wszyscy są, witam was”.
2. Zabawa integracyjna: „Witam tych, którzy..."
Kto czuje się powitany niech pomacha do mnie prawą ręką
- Witam tych, którzy lubią się uśmiechać,
- Witam tych, którzy lubią wiosnę,
- Witam tych, którzy w tym roku widzieli bociana,
- Witam tych, którzy lubią kwiaty,
- Witam tych, którzy zrobili już wiosenne porządki,
- Witam tych, którzy jeszcze ani razu nie wstali.
-Witam tych, którzy znają wiosenne kwiaty
-Witam tych, których imiona zaczynają się głoską: O
-Witam tych, którzy lubią się wesoło bawić
Przesyłam do was promyk uśmiechu niechaj powróci do mnie w pośpiechu
Część główna
3.Wprowadzenie dzieci w tematykę wiosenną. Słuchanie opowiadania pt. „Jak chomik szukał wiosny” ilustrowanego obrazkami.
Rozmowa na temat opowiadania:
-Dlaczego chomik wybrał się na spacer?
-czym rozmawiał z wierzbowymi kotkami?
-Czy chmurki widziały wiosnę?
-Czy ptaki udzieliły chomikowi odpowiedzi na pytanie? Dlaczego?
-Dlaczego chomik nie spytał bociana o wiosnę ?
-Co myślał bocian o chomiku?
4.Gra dydaktyczna „Droga chomika do Pani Wiosny”
Chomik wędruje po łące w poszukiwaniu wiosny. W końcu odnalazł drogę ,tę drogę wyznacza 7 zaczarowanych kwiatów. By przez nią przejść chomik musi wykonać zadania umieszczone na liściach kwiatów. Dzieci wcielają się w rolę chomika, odczytują zadania i wykonują je.
Zad 1. Labirynt z kwiatów.
Na tablicy znajduje się plansza z ilustracja łąki. Dzieci poruszają się po dywanie, wzrokiem wodząc po planszy, wg. wskazówek nauczyciela po jednym polu w górę, dół, w prawo, bądź w lewo, aż dotrą do wyjścia. „Wyobraźcie sobie, że znaleźliście się na łące pełnej kolorowych kwiatów, nie wiecie jak z niej wyjść, Drogę do wyjścia znam tylko ja (nauczyciel). By z niej wyjść musicie poruszać się wg moich wskazówek.”
Zad.2.” Wiosenne puzzle”.
Dzieci w grupach otrzymują puzzle przedstawiające wiosenną ilustrację oraz napisy z 3 zdaniami, z czego tylko jedno pasuje do ilustracji. Zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli i dopasowanie odpowiedniego napisu.
Zad 3. Zabawa ruchowa z chusta animacyjną „Słońce i deszcz”.
Do zabawy zapraszamy rodziców. Rodzice trzymają chustę animacyjną, która symbolizuje parasol i poruszają się po kole przy piosence „Wiosna w błękitnej sukience”. Dzieci grają rolę jaskółek, które fruwają w rytm muzyki dookoła chusty. Gdy muzyka ucichnie rodzice podnoszą chustę w górę tzn. rozkładają parasol, bo pada deszcz, a jaskółki ( dzieci) chronią się przed deszczem chowając się pod chustą. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Zad 4. „ Rachunki pani Wiosny”
Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie 10 za pomocą metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej przy użyciu klamerek i papierowych tacek.
Przyszła wiosna do lasku
Z kluczykiem przy pasku
A te kluczyki brzęczące
To kolorowe kwiaty pachnące
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy
Oblicz proszę ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek ?
Stąpa wiosna po łące
Zbiera kwiaty pachnące
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany
Powiedz z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący ?
Siedziało dziesięć jaskółek
Na sosnowej gałązce
pięć odleciało
Ile teraz jaskółek będzie
Z gałązki spoglądało ?
W ogrodzie na grządce
Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce
Przyszła Kasia i trzy zerwała,
bo bukiet piękny zrobić chciała.
Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?
Chodzi wiosna po lesie
Promyki słońca w koszach niesie
Dwa kosze ma dla kwiatków
Trzy dla trawki
Trzy dla leśnej zwierzyny
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?
Zad.5. „Prawda czy fałsz?”
Nauczycielka mówi zdania o tematyce wiosennej a dzieci określają ich logiczność: prawda – podnoszą kwiat do góry, fałsz – kładą na kolanach.
- Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
- Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
- Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
- Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
- A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.
- Teraz jest pora roku, którą nazywamy Jesień
-Teraz jest pora roku, którą nazywamy Zima
-Teraz jest pora roku, którą nazywamy Wiosna
- Miesiąc, który mamy teraz, to: luty, marzec, listopad, kwiecień
-Zwiastunami wiosny są: śnieg, spadające liście, powracające jaskółki, krokusy, mróz, owoce na drzewach, stokrotki, bociany, grzyby w lesie itp.
-Są trzy pory roku.
-Wiosną niedźwiedzie zapadają w sen zimowy.
-Wróbelki przylatują wiosną z ciepłych krajów.
-Krokusy, przebiśniegi i pierwiosnki to pierwsze wiosenne kwiaty.
Zad 6. „Wiosenna krzyżówka”
Zagadki do krzyżówki przygotowane są w formie filmików zrealizowanych wspólnie z rodzicami i wyświetlonych na telewizorze. Hasła krzyżówki stanowią rozwiązania zagadek słownych, litery znajdujące się w zielonych polach czytane pionowo, utworzą hasło – KWIECIEŃ.
Po rozwiązaniu hasła dzieci zostają zapoznane z przysłowiem „Kwiecień-plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata” oraz wymieniają nazwy miesięcy.
Zad.7. „Sadzonka”
Zadanie przy stolikach z rodzicami.
Dzieci odczytują z listka ostatnie zadanie do wykonania. Na listku widnieje obrazek przedstawiający kwiat w doniczce. Dzieci odgadują jak będzie wyglądało ostatnie zadanie(posadzenie cebulki kwiatu do doniczki) oraz przypominają kolejność sadzenia.
Część końcowa
4.Zakończenie gry-chomik dociera na miejsce, spotyka Panią wiosnę
-Wspólny taniec w kole dzieci , rodziców i nauczyciela przy piosence wiosennej.
-Podziękowanie rodzicom i dzieciom za udział w zajęciach.
opracowała: Sabina Godula