Zajęcie otwarte dla rodziców "W wiejskiej zagrodzie"
Scenariusz zajęć otwartych „W wiejskiej zagrodzie”
22.04.2016
CELE OGÓLNE:
- Poznanie różnych gatunków zwierząt żyjących w wiejskiej zagrodzie.
- Rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania.
- Doskonalenie techniki przeliczania w możliwie dużym dla dzieci zakresie.
- Doskonalenie umiejętności zgodnego współdziałania w trakcie różnorodnych zabaw.
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
dziecko:
- zna i potrafi nazwać niektóre zwierzęta wiejskie
- naśladuje głosy zwierząt stosując zwroty dźwiękonaśladowcze
- klasyfikuje zwierzęta według gatunku
- przelicza w odpowiednim dla siebie zakresie
- podejmuję próbę ułożenia obrazka z 4 części
- potrafi swobodnie wypowiadać się na określony temat
- potrafi rozwiązać zagadkę słowną
- chętnie uczestniczy w zabawie.
- improwizuje ruchem muzykę poważną
METODY:
· oglądowa – pokaz
· słowna – pogadanka
· ćwiczenia praktyczne
FORMY PRACY:
· zbiorowa,
· Indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
ilustracja pt. „Zwierzęta z wiejskiej zagrody”, ilustracje zwierząt, kostka do gry ze zwierzętami, nagranie z odgłosami zwierząt, karta pracy „krowa, słomki, kolorowy papier, papierowe jajka, obręcze, kartoniki z kropkami i cyframi,
PRZEBIEG:
Część I
- Powitanie dzieci. Zabawa integracyjna „Iskierka radości”.
- Zabawa oddechowa „Krowa Mela” – przenoszenie na szablon krowy czarnych łatek za pomocą słomki do picia.
Część II
- Pokaz ilustracji „Na wiejskim podwórku". Oglądanie obrazka, wskazywanie i nazywanie znajdujących się na nim zwierząt, określanie pierwszej głoski w ich nazwach, dzielenie nazw na sylaby. Liczenie ile zwierząt znajduje się na podwórku. Próba nadania obrazkowi tytułu.
- „Wiejska zagroda” - Na dywanie nauczyciel rozkłada obręcze - to zagrody ze zwierzętami na farmie. Dzieci wskazują i nazywają poszczególne zwierzęta. Dokonują klasyfikacji dzieląc zwierzęta na rodziny. Ustawiają w zagrodach. Przeliczają, których jest więcej. Układają pod każdą zagrodą odpowiedni kartonik z odpowiednią liczbą kropek; dla chętnych kartonik z cyfrą.
- „Loteryjka obrazkowa” – dzielimy dzieci na dwie drużyny. Nauczyciel pokazuje dzieciom dużą kostkę, na której bokach przyklejone są obrazki zwierząt hodowanych na wsi. Wybrane dziecko z pierwszej drużyny rzuca kostką. Dzieci z drugiej drużyny muszą wydać dźwięk jaki wydaje te zwierze.
- „Na podwórku” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dzieci podzielone na
cztery zespoły. W każdym z nich wyznaczone jest jedno które jest mamą rodziny: krowa, owca, świnka, kura i trzyma obręcz. Pozostałe dzieci poruszają się w rytm muzyki. Kiedy muzyka cichnie dzieci muszą odnaleźć swoją mamę i schować się do jej obręczy. Kolor obręczy i szarf, które dzieci mają jest taki sam.
7. Dodawanie i odejmowanie liczb w możliwie dużym dla dzieci zakresie :
Dzieci otrzymują małą obręcz a w kubeczkach liczmany - jajka białe, szare, małe, duże, Nauczyciel wydaje dzieciom polecenia:
- Policz ile masz jajek,
- Jak możesz podzielić jajka (wg koloru, wielkości),
- Ułóż białe, policz,
- Ułóż żółte, policz,
Dzieci wykonują 4 zadania na dodawanie i 4 zadania na odejmowanie np.
- Ułóż w obręczy 3 jajka małe i 3 jajka duże, policz ile jest razem,
- Weź 6 jajek dużych, odsuń dwa, ile zostało, pokaż na kartoniku, itp.
- „Jakie to zwierzę?” – ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – układanie puzzli w grupach. Dzieci zostają podzielone na grupy, każda grupa otrzymuje kopertę z pociętym obrazkiem – układanie obrazka w całość. Po wykonaniu zadania przez wszystkie grupy, każda mówi jakie ułożyła zwierzę.
9. Zabawa „Posłuszne zwierzaki" - Dzieci wybierają figurkę zwierzęcia hodowlanego, które we wcześniejszym zadaniu ułożyły. Wykonują polecenia nauczyciela, ustawiają je w różnych miejscach, z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie np. połóż zwierzątko przed sobą, za sobą, z prawej strony.
CZĘŚĆ III:
10. Zabawa do piosenki „Na podwórku”- zabawa ruchowa z rodzicami.
11. Zaproszenie rodziców do wspólnych warsztatów twórczych.
opracowanie Anna Remiszewska