Program wychowawczy przedszkola
PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA GMINNEGO W CHARBROWIE
Program wychowawczy ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców i środowiska oraz pracowników. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych. Ma on za zadanie określać, jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do naszego wychowanka, jego rodzica, jakie normy postępowania czy zachowania są pożądane, aby dziecko umiało funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami społecznymi.
CEL GŁÓWNY
Wspomaganie rozwoju dziecka, zgodne z jego wrodzonymi możliwościami twórczymi i intelektualnym.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń
- kształtowanie podstawowych postaw moralnych; uczuciowość, tolerancja, sprawiedliwość, odpowiedzialność i życzliwość
- tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem
- uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu
- rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła
- uświadomienie dzieciom o czyhających zagrożeniach, wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo
- zapoznanie z prawem i obowiązkami dziecka
ZADANIA GŁÓWNE PROGRAMU
I. Bądź kulturalny i koleżeński
II. Kontroluj swoje zachowanie
III. Dbaj o swoje bezpieczeństwo i zdrowie
IV. Poznaj swoje tradycje rodzinne, regionalne i narodowe
I. Bądź kulturalny i koleżeński
- Używanie form grzecznościowych "proszę", "przepraszam", "dziękuje"
- Okazywanie szacunku dorosłym
- Kulturalne zachowanie się w trakcie powitań i pożegnań
- Słuchanie innych gdy mówią- dzielenie się wrażeniami kiedy inni słuchają
- Utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
- Przyzwyczajanie do przestrzegania zasad dotyczących utrzymania porządku w przedszkolu i jego najbliższym otoczeniu
- Wdrażanie do zgodnej zabawy z kolegami- nie wyrządzanie nikomu krzywdy
- Umiejętność dzielenia się z innymi
- Okazywanie pomocy dzieciom słabszym, młodszym i mniej sprawnym
II. Kontroluj swoje zachowanie
- Umiejętność porozumiewania się umiarkowanym głosem
- Przestrzeganie określonych norm i reguł życia w grupie
- Właściwe zachowania się dzieci w stosunku do innych (nie stosuj obraźliwych słów)
- Rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych
- Umiejętność właściwego przyjmowania pochwał i krytyki
- Umiejętność wyrażania swoich uczuć w sposób zrozumiały dla innych
- Poznawanie wzorców właściwego zachowania ( postawa nauczyciela, postacie z literatury)
III. Dbaj o swoje bezpieczeństwo i zdrowie
- Zaznajomienie dzieci z zasadami warunkującymi bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu, na spacerach i wycieczkach ( np. zasady ruchu drogowego)
- Umiejętność unikania zagrożeń i radzenia sobie w sytuacjach trudnych
- Znajomość profilaktyki prozdrowotnej
- Systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych
- Rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza: pediatry, stomatologa
IV. Poznaj swoje tradycje rodzinne, regionalne i narodowe
- Wzbogacanie wiedzy poprzez przekazywanie ciekawostek i interesujących historii, legend związanych z tradycjami rodzinnymi i regionalnymi
- Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach przedszkolnych i środowiskowych
- Poznawanie pracy zawodowej rodziców i dziadków, oraz zawodów ważnych dla środowiska: strażak, policjant, lekarz, nauczyciel
- Uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej- jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa ojczyzna
- Zapoznanie dzieci z barwami narodowymi, godłem, hymnem i mapą Polski
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Dziecko:
- rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
- dostrzega i rozumie innych, akceptuje ich odrębność
- potrafi kulturalnie zwracać się do innych
- używa zwrotów grzecznościowych
- potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje
- ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły
- wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania a także dostrzega je u innych
- rozumie potrzebę rozwiązywania sporów
- rozumie konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne
- rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej
- zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych
- zna swoje prawa i obowiązki
- szanuje wartości: prawdę, dobroć, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, życzliwość, wyrozumiałość i szacunek
- rozumie potrzebę pomocy dorosłych w sytuacjach trudnych
- ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości
- potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych
- umie z godnością przyjmować porażki
- interesuje się otaczającym światem
- zna i kultywuje tradycje rodzinne, środowiskowe, regionalne i narodowe
- ma świadomość przynależności narodowej, rozpoznaje barwy narodowe, godło, rozumie pojęcie- ojczyzna
Bibliografia:
1.W. Generowicz, L. Różewicz, M. Witosławska, S. Wruk, "Mamo, tato!- pomóżcie mi zrozumieć i odkryć siebie" Płock 2004r.
2.J. Gniesbeck, "Zabawy dla grupy", Wydawnictwo "Jedność", Kielce 1999r.
3.T. Gordan, "Wychowanie bez porażek" Warszawa 1991r.
4.M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnysza, "Metody Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka", WSiP, Warszawa 1996r.
5.A. Sawicka, "Współpraca przedszkola z rodzicami", Warszawa 1998r.