PODSTAWA PRAWNA
Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznana dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości, a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.
DZIECKO CHCE:
DZIECKO NIE MOŻE:
PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:
· Mieć i wyrażać swoje zdanie
· Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego
· Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
· Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
· Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
· Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
· Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
· Do indywidualnego tempa rozwoju
· Popełniać błędy i zmieniać zdanie
· Odnosić sukcesy
· Do swojej prywatności, samotności i niezależności
· Do nienaruszalności cielesnej
· Do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
· Do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
· Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
· Znać swoje prawa i korzystać z nich
Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych, ale także na dawaniu czegoś z siebie drugiej osobie.
PRZEDSZLKOLAK MA OBOWIĄZEK:
· Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
· Stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych
· Dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów
· Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie
· Respektować polecenia nauczyciela
· Utrzymywać porządek wokół siebie
· Sprzątać zabawki po skończonej zabawie
· Nie przeszkadzać innym w zabawie
· Dbać o swój wygląd
· Wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
· Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom
· Szanować godność i wolność drugiego człowieka
· Informować nauczyciela o problemach
SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując „Kodeks postępowania" musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA:
NAGRADZAMY ZA:
· Stosowanie ustalonych zasad i umów
· Wysiłek włożony w wykonaną pracę
· Wywiązanie się z podjętych obowiązków
· Bezinteresowną pomoc innym
· Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola
Po ustaleniu norm postępowania należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.
FORMY KARANIA:
KARY STOSUJEMY ZA: