Odimienna metoda nauki czytania
wg. Ireny Majchrzak
- po raz pierwszy w naszym przedszkolu!!!
Co to takiego?
Jest to metoda nauki czytania opracowana przez polską pedagog i socjolog Irenę Majchrzak na początku lat 80. XX wieku.
Wg. koncepcji I. Majchrzak rozumienie słowa powinno wyprzedzać umiejętność jego odczytania, „bo to nie litery się czyta, tylko sens”. O nabyciu umiejętności czytania decydują umysł i wzrok. Dziecko od samego początku wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie poszczególnych liter. Nauka czytania wg koncepcji I. Majchrzak rozpoczyna się od globalnego czytania własnego imienia. Każde dziecko otrzymuje swoje własne słowo, charakterystyczną kombinację liter, która oznacza osobę o szczególnym imieniu. Tak więc, już od początku dziecko wchodzi w świat pisma, jako w świat znaczeń a nie izolowanych liter.
Metoda ta podzielona jest na kilka, następujących po sobie etapów:
1- inicjacja
2- ściana pełna liter
3 - nazywanie świata
4- pierwsze lektury
Należy rozpoczynać zabawę z czytaniem od propozycji dla dzieci 3-letnich, powoli przechodząc do trudniejszych zadań, przeznaczonych dla danego wieku dzieci.
1-INICJACJA – wprowadzenie dziecka w świat pisma poprzez jego imię. Rytuał ten polega na wypisaniu indywidualnie w obecności dziecka jego imienia na poliniowanej kartce papieru, dzięki czemu dziecko zwróci uwagę na to, że każda litera ma swoją specyficzną pozycję na czterolinii. Celem inicjacji jest przyjrzenie się przez dziecko charakterystycznej formie każdej litery i rysunkowi całego imienia.
2-ŚCIANA PEŁNA LITER – wizualny system dydaktyczny, dzięki któremu dziecko dostrzega, że:
- alfabet jest zbiorem zamkniętym - w żadnym wyrazie nie występuje inny znak, niż te które znajdują się w alfabecie,
- litery różnią się między sobą kształtem, rozmiarem i położeniem,
- litery są obrazami głosek,
- litery małe i duże np. „A” i „a” różnią się kształtem, ale brzmią tak samo,
- wszystkie imiona dziewczynek kończą się na a
6-NAZYWANIE ŚWIATA to zabawy w dopasowywanie nazw do otaczającego świata – w sali i najbliższym otoczeniu.
Konkretne działania:
Teraz należy rozpocząć zabawę w odczarowywanie w sali przedmiotów, które się pochowały. Należy je odnaleźć, odkryć, a jedyną wskazówką jest wyraz na kartce. Gdy na stole znajdzie się napis stół, oznaczać to będzie, że został znaleziony i odkryty.
SESJE CZYTANIA - stały element dnia umożliwiający dzieciom kontakt z językiem pisanym (ok 15 minut dziennie)
Jest to kontynuacja zabawy w odkrywanie świata, przy czym obok rzeczowników pojawiają się inne części mowy:
- miś na krześle, miś pod krzesłem, miś za krzesłem,
- auto na półce, auto pod półką, auto obok półki itd.