Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Odimienna metoda nauki czytania Co to takiego?

Odimienna metoda nauki czytania

wg. Ireny Majchrzak

-  po raz pierwszy w naszym przedszkolu!!!

 

Co to takiego?

Jest to metoda nauki czytania opracowana przez polską pedagog i socjolog Irenę Majchrzak na początku lat 80. XX wieku.


Wg. koncepcji I. Majchrzak rozumienie słowa powinno wyprzedzać umiejętność jego odczytania, „bo to nie litery się czyta, tylko sens”. O nabyciu umiejętności czytania decydują umysł i wzrok. Dziecko od samego początku wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie poszczególnych liter. Nauka czytania wg koncepcji I. Majchrzak rozpoczyna się od globalnego czytania własnego imienia. Każde dziecko otrzymuje swoje własne słowo, charakterystyczną kombinację liter, która oznacza osobę o szczególnym imieniu. Tak więc, już od początku dziecko wchodzi w świat pisma, jako w świat znaczeń a nie izolowanych liter.

Metoda ta podzielona jest na kilka, następujących po sobie etapów:

1- inicjacja                                                            

            2- ściana pełna liter

3 - nazywanie świata

4- pierwsze lektury

 

Należy rozpoczynać zabawę z czytaniem od propozycji dla dzieci 3-letnich, powoli przechodząc do trudniejszych zadań, przeznaczonych dla  danego wieku dzieci.

 

1-INICJACJA – wprowadzenie dziecka w świat pisma poprzez jego imię. Rytuał ten polega na wypisaniu  indywidualnie w obecności dziecka jego imienia na poliniowanej kartce papieru, dzięki czemu dziecko zwróci uwagę na to, że każda litera ma swoją specyficzną pozycję na czterolinii. Celem inicjacji jest przyjrzenie się przez dziecko charakterystycznej formie każdej litery i rysunkowi całego imienia.

 

2-ŚCIANA  PEŁNA LITER – wizualny system dydaktyczny, dzięki któremu dziecko dostrzega, że:

- alfabet jest zbiorem zamkniętym -  w żadnym wyrazie nie występuje inny znak, niż te które znajdują się w alfabecie,

- litery różnią się między sobą kształtem, rozmiarem i położeniem,

- litery są obrazami głosek,

- litery małe i duże np. „A” i „a” różnią się kształtem, ale brzmią tak samo,

- wszystkie imiona dziewczynek kończą się na a

 

6-NAZYWANIE ŚWIATA to zabawy w dopasowywanie nazw do otaczającego świata – w sali i najbliższym otoczeniu.

Konkretne działania:

Teraz należy rozpocząć zabawę w odczarowywanie w sali  przedmiotów, które się pochowały. Należy je odnaleźć, odkryć, a jedyną wskazówką jest wyraz na kartce. Gdy na stole znajdzie się napis stół, oznaczać to będzie, że został znaleziony i odkryty.   

 

SESJE CZYTANIA - stały element dnia umożliwiający dzieciom kontakt z językiem pisanym (ok 15 minut dziennie)

Jest to kontynuacja zabawy w odkrywanie świata, przy czym obok rzeczowników pojawiają się inne części mowy:

  • przymiotniki np. lala duża, lala mała, klocek czerwony, klocek zielony
  • przyimki np. lala na stole, lala pod stołem, lala przy stole (różnią się tylko treścią przyimka)

- miś na krześle, miś pod krzesłem, miś za krzesłem,

- auto na półce, auto pod półką, auto obok półki itd.

  • następnie można tworzyć sceny i zdarzenia np. Oto lala, która siedzi na krześle, To jest zielony sweterek Ani itd.
  • można również pisać do dzieci krótkie listy, polecenia itp. w zależności od pomysłów nauczycielek i chęci oraz umiejętności dzieci.
c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem