Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Scenaariusz zajęcia otwartego - Na wiejskim podwórku

Zajecie otwarte dla rodziców w grupie dzieci 5,6 - letnich

Temat: Na wiejskim podwórku - zabawy matematyczne kształtujące umiejętność liczenia.

Cele ogólne:

  • Kształtowanie umiejętności liczenia
  • Integracja rodziców, dzieci i nauczycielek

Cele szczegółowe:

dziecko:

  • potrafi liczyć w zakresie 9
  • rozwiązuje zadania na dodawanie i odejmowanie w zakresie 9
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta domowe
  • pokonuje trudności podczas rozwiązywania zadania
  • współpracuje i współdziała podczas wykonywania zadań
  • potrafi swobodnie wypowiedzieć się na określony temat
  • dokonuje  analizy i syntezy słuchowej wyrazów
  • umie poruszać się rytmicznie zgodnie z akompaniamentem
  • potrafi z rozsypanki wyrazowej utworzyć wyrazy
  • prawidłowo reaguje na polecenia

Metody:

  • czynne - zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń,
  • percepcyjne - obserwacji i pokazu,
  • słowne - rozmowa,  swobodne wypowiedzi dzieci
  • ekspresji ruchowej

Formy pracy:

  • zabawa
  • obserwacja i pokaz
  • działanie
  • przekaz słowny

Forma organizacji:

  • grupowa
  • zespołowa
  • indywidualna

Środki dydaktyczne: wizytówki z imionami dzieci,  kartoniki z cyframi 1 - 9 dla każdego dziecka, liczmany: jajka małe -szare, duże - białe dla każdego dziecka, ilustracja „Na wiejskim podwórku", figurki zwierząt, obręcze dla każdego dziecka, chusta animacyjna, muzyka relaksacyjna, kartoniki z literami tworzącymi wyraz: brawo, CD piosenka „Kurki trzy"

Przebieg zajęcia:

1.      „Moja wizytówka" - zabawa z rodzicami na powitanie. Na dywanie nauczyciel rozkłada wizytówki z imionami dzieci. Każde dziecko szuka swojej wizytówki, pokazuje wszystkim. Nauczyciel wybiera dziecko, ono dobiera sobie trzech kolegów. Potajemnie wymieniają się wizytówkami, rodzic musi rozpoznać jakie wizytówki powinny mieć dzieci. Zabawę powtarzamy z innymi dziećmi.

2.      Nauczyciel pokazuje kartoniki z cyframi od 1 do 9: dzieci rozpoznają i nazywają liczby, układają od najmniejszej do największej, od największej do najmniejszej.

3.      Zabawa „Matematyczna musztra". Dzieci otrzymują kartoniki liczb 1- 9. Poruszają się przy muzyce, na przerwę:

- liczby mniejsze od 3 robią przysiady,

- 4 i 5 podskoki

-  liczby większe od 5 skaczą jak pajacyki,

- nauczyciel klaszcze, dzieci liczą, pokazują kartonik te dzieci, które mają odpowiednią liczbą.

4.      Pokaz ilustracji „Na wiejskim podwórku". Oglądanie obrazka, wskazywanie i nazywanie znajdujących się na nim zwierząt, określanie pierwszej głoski w ich nazwach, dzielenie nazw na sylaby. Liczenie ile zwierząt znajduje się na podwórku. Próba nadania obrazkowi tytułu.

5.      Ćwiczenie klasyfikacyjne „Na wiejskim podwórku". Na dywanie nauczyciel rozkłada obręcze - to zagrody ze zwierzętami na farmie. Dzieci wskazują i nazywają poszczególne zwierzęta. Dokonują klasyfikacji dzieląc zwierzęta na rodziny. Ustawiają w zagrodach. Przeliczają, których jest więcej. Układają pod każdą zagrodą odpowiedni kartonik z cyfrą.

6.      Ćwiczenia dykcyjne:

Siedzi kura na koszyku, liczy jajka do szyku, pierwsze jajko...

7.      Zabawa dydaktyczna „Jak się nazywa" (z rodzicami)

Rodzice opisują zwierzę i pytają „Jak się nazywa to zwierzę? dziecko zgaduje.

8.      Zabawa „Posłuszne zwierzaki"

Dzieci wybierają sobie dowolną figurkę zwierzęcia domowego i wykonują polecenia nauczyciela, ustawiają je w różnych miejscach, z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie np. połóż zwierzątko przed sobą, za sobą, z prawej strony.

9.      Zabawa z chustą animacyjną (z rodzicami), przy muzyce relaksującej.

10.  Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 9 (rodzice liczą razem z dziećmi, w razie potrzeby pomagają)

Dzieci otrzymują kartoniki z poznanymi cyframi, liczmany - jajka białe, szare, małe, duże, obręcz.

- Policz ile masz jajek,

- Jak możesz podzielić jajka (wg koloru, wielkości),

- Ułóż białe, policz, pokaż wynik na kartoniku,

- Ułóż żółte, policz, pokaż wynik na kartoniku,

Dzieci wykonują 4 zadania na dodawanie i 4 zadania na odejmowanie np.

- Ułóż w obręczy 6 jajek małych i 3 jajka duże, policz ile jest razem, pokaż wynik na kartoniku,

- Weź 7 jajek dużych, odsuń dwa, ile zostało, pokaż na kartoniku.

11.  Rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 9 na konkretach.

Nauczyciel opowiada historyjki o treści matematycznej, dzieci przedstawiają za pomocą liczmanów - jajek. Wynik podają na kartoniku.

Zadane 1

Gospodyni poszła z koszykiem do kurnika po jajka. Dzisiaj kury zniosły 7 jajek dużych i 2 małe. Ile jajek gospodyni ma w koszyku?

Zadanie 2

Mama piecze ciasto. Ma na stole 9 jajek. 3 jajka wbiła do miski. Ile jajek zostało na stole?

12.  Zabawa do piosenki „Kurki trzy" zapraszamy rodziców do zabawy.

13.  Zabawa „Ukryty wyraz". Dzieci szukają ukrytych w sali liter. Układają z nich wyraz: brawo.

Opracowanie Izabela Olechnowicz


c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem