Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Scenariusz zajęcia otwartego - Wyprawa po skarby zdrowia

Scenariusz zajęć otwartych

Temat: Wyprawa po skarby zdrowia.

Dzieci 4,5 - letnie

Cele ogólne:

1.      Nazywanie warzyw i owoców, określanie dlaczego służą zdrowiu,

2.      Wzbogacenie słownika dzieci o wyrazy: witaminy, składniki odżywcze.

3.      Zachęcanie do zdrowego odżywiania, zdrowego trybu życia.

4.      Utrwalenie poznanych cyfr 1,2,3,4,5

5.      Kształcenie umiejętności poprawnego wypowiadania się.

6.      Doskonalenie umiejętności podziałwyrazu na sylaby, określania ich liczby w wyrazie.

7.      Wdrażanie do bezpiecznej, zgodnej, wspólnej zabawy,

8.      Doskonalenie umiejętności pracy w grupie, współpracy w grupach podczas wykonywania zadań,

9.      Wykonywanie doświadczeń: co rozpuszcza się w wodzie.

10.  Ćwiczenia narządów artykulacyjnych na materiale ortofonicznym i dźwiękonaśladowczym.

Cele szczegółowe:

            Dziecko:

1.      Wie, dlaczego ważne jest spożywanie owoców i warzyw.

2.      Potrafi wyjaśnić powiedzenie "Sport to zdrowie"

3.      Wzbogaca swój słownik w wyrazy: witaminy, składniki odżywcze.

4.      Wie, jak wyglądają cyfry od 1 do 5.

5.      Porafi przeliczać w możliwie szerokim dla siebie zakresie.

6.      Potrafi w skupieniu wysłuchać opowiadania.

7.      Bierze czynny udział w opowieści ruchowej.

8.      Umie pracować w grupie.

9.      Wie jakie substancje rozpuszczają się w wodzie, a jakie nie.

Metody: słowna, oglądowa, działań praktycznych, problemowa, doświadczeń

Formy: zespołowa, indywidualna, grupowa

Pomoce:

  • chustki i koszulki;
  • chusta animacyjna
  • odznaki pirata
  • rekwizyty do wysp: koraliki, żyłka do nawlekania, wędka na magnes, ryby z wyrazami ,   szklanki z wodą, mąka, sól, piasek, kasza manna, łyżeczki,
  • tablica z wynikami doświadczeń,
  • skakanki,
  • koperta z listem do piratów,
  • pamiętnik pirata,
  • historyjka obrazkowa,
  • kosz z owocami i warzywami,
  • napisy: skarby zdrowia, owoce, warzywa,
  • cztery ustawione stoliki - wyspy

Przebieg zajęć:

1. Zabawa na powitanie "Cześć - OK"(wg pedagogiki zabaw Klanza)

Dzieci stają w wybranym przez siebie miejscu w sali na przeciwko swojego rodzica. Wspólnie śpiewają i tańczą do piosenki na powitanie. Rodzice starają się wykonywać to samo co dzieci.

2. Zamień się ze mną?

Zabawa z chustą animacyjną. Dzieci i rodzice zostają podzielenie na cztery zespoły, przyklejone zostają im odznaki z cyframi. Na polecenie nauczyciela zamieniają się miejscami wszystkie 3, następnie 1 i 2, itp.

3. Wprowadzenie dzieci w nastrój opowieści ruchowej "Pamiętnik Pirata"

Dzieci siedzą na dywanie w dwóch rzędach, na środku siedzi sternik - Nauczyciel. Rozpoczyna opowieść od słów:

                                   N: Niedawno znalazłam pamiętnik pirata i postanowiłam zabrać was na                                      piracką wyprawę po skarby zdrowia. Będę czytała wam pamiętnik, a wy                                       stosujcie się do wskazówek w nim zawartych. W ten sposób może uda nam się                          odnaleźć ukryty skarb.

4. Wyprawa piratów.

Nauczycielka czyta „ Pamiętnik Pirata", dzieci odwiedzają kolejne wyspy i wykonują polecenia zawarte w pamiętniku. Swoją wyprawę umilają śpiewem piosenki pt. „Łódka". Do każdej wyspy podchodzą konkretne dzieci, tzn. zgodnie z cyfrą, jaką ma ich odznaka  przyklejona do koszulki.

            4a - wyspa nr 1

-       Dzieci nawlekają koraliki na żyłki, aby obdarować tubylców koralami, jako dar piracki. Nawlekanie koralików odbywa się w ściśle określony sposób, ukazany na kartonikach leżących na stoliku : żółty, niebieski, zielony, czerwony.

-       Dzieci wykonują doświadczenie: czy mąka rozpuszcza się w wodzie? Wynik doświadczenia zapisują na tablicy.

            4b - wyspa nr 2

-       Dzieci lowią ryby z wypisanymi na nich wyrazami. Przy pomocy rodziców siedzących przy tej wyspie, układają z nich zdanie; dzielą wyrazy na sylaby.

-       Dzieci wykonują doświadczenie: czy piasek rozpuszcza się w wodzie? Wynik doświadczenia zapisują na tablicy.

            4c  - wyspa nr 3

-        Dzieci podchodzą do stolika i odgadują jakie czeka ich zadanie. Po obrazkach odgadują, że to wyspa gimnastyki. Zapraszają wszystkich do wspólnej zabawy gimnastycznej do piosenki "Gimnastyka świetna sprawa"

-        Dzieci wykonują doświadczenie: Czy kasza manna rozpuszcza się w wodzie? Wynik zapisują na tablicy.

            4d - wyspa nr 4

-        Dzieci szukają skarbu (historyjki obrazkowe), ukrytego w okolicach wyspy. Odnajdują historyjki i dzielą je na cztery grupy zgodnie z cyfrą jaka widnieje na kopercie.

-        Dzieci podchodzą do stolika i wykonują doświadczenie: Czy sól rozpuszcza się w wodzie? Wynik zapisują na tablicy.

5. Rozmowa kierowana na temat historyjek obrazkowych.

·         "Przed jedzeniem myjemy owoce",

·         "Dbam o czystość",

·         "Gdy idę na dwór ubieram się ciepło"

            Do każdej historyjki przygotowane są zdania, które rodzice przeczytają dzieciom i pomogą im dopasować pod odpowiednie obrazki.

            - Co robiła Kasia zanim zjadła owoce?

            - Dlaczego Staś prał swoje ubrania?

            - Dlaczego Krzyś zachorował?

            - Jakie lekastwa przyjmował Krzyś?

            - Co należy zrobić, by być zdrowym?

            - Jak należy dbać o swoje zdrowie?

6. Dalszy ciąg opowieści ruchowej. Po rozmowie na temat jak należy dbać o zdrowie, następuje odnalezienie skarbu, który jest ukryty pod biurkiem nauczyciela. Dzieci wyjmują kosz z owocami i warzywami. Dzielą prezenty na dwie części :WARZYWA  i OWOCE.

- Co jest w koszu?

- Dlaczego należy jeść warzywa i owoce? (wyjaśnienie pojęć: witaminy, składniki odżywcze)

- Jakie warzywa są najlepsze? (surowe, w sokach, w prztworach)

- Co to są nowalijki? (wyjaśnienie pojęcia)

- Czy warzywa i owoce są ważne dla naszego zdrowia?

- Jak możemy nazwać warzywa i owoce? - odczytanie i przyporządkowanie napisu:

SKARBY ZDROWIA

7. Zabawa muzyczna "Samolot" (wg pedagogiki zabaw Klanza). Powrót piratów z wysp samolotem przy muzyce i tańcu integracyjnym. Dzieci tańczą wspólnie z rodzicami.

8. Podziękowanie za czynny udział dzieci i rodziców w zajęciach. Poczęstunek skarbami zdrowia.


PAMIĘTNIK  PIRATA

Scenariusz zajęcia otwartego - Wyprawa po skarby zdrowia

Wreszcie nasze przygotowania do wyprawy po skarb zostały zakończone. Wypłynęliśmy w morze o świcie. Słońce dopiero wschodziło. Widok był piękny. Wszystko wskazywało na to, że nasza wyprawa się powiedzie. Odnajdziemy na pewno „magiczne rarytasy" dające siłę, zdrowie i dużo energii, o czym tak głośno mówili ludzie w porcie. To będzie prawdziwy skarb.

Zasiedliśmy przy wiosłach (dzieci siadają) i śpiewając naszą piracką pieśń, odbijaliśmy od brzegu (powtarzają za nauczycielem zwrotki, refren śpiewają sami, wiosłują).

Już na brzegu stoi łódź

i na pokład wzywa nas

zaraz żagle dmuchnie wiatr

zacznie się przygoda ta.


                                              Hej, hej, hej                                             

             wicher dmie                 

mocno trzymaj się

        nasza łódka mknie.   Bis


Wiosłowaliśmy równo w rytmie piosenki, by wkrótce znaleźć się na pełnym morzu. W nasze żagle powiał wiatr.

Zabraliśmy ze sobą „czarodziejski proszek". Miał on nam pomóc odnaleźć skarb. Dostaliśmy go od tajemniczego kupca w odległym porcie. Będąc na wyspie, trzeba czarodziejski proszek zmieszać z wodą. Jeśli na wyspie znajdować się będzie skarb - woda z proszkiem zrobi się przezźoczysta. Jeśli skarbu na wyspie nie będzie - woda zrobi się mętna.

         Ale wracając do naszej wyprawy...

         Na morzu panowała cisza. Słychać było tylko odgłos fal delikatnie uderzających o burtę.

(dzieci naśladują odgłosy fal: plum, plum, plum)

Wsłuchiwaliśmy się w odgłosy morza, gdy nagle jeden z piratów stojący na bocianim gnieździe krzyknął:

- Ahoj !      (pirat)

- Ahoj !      (dzieci)

- Widzę ląd na horyzoncie !     (pirat)

- Ahoj !      (dzieci)

Okazało się, że zbliżamy się do tajemniczej wyspy. Rzuciliśmy kotwicę. Wskoczyliśmy do wody i dopłynęliśmy do brzegu.(dzieci naśladują pływanie)

Na brzegu czekali już na nas tubylcy. Wyglądali groźnie! Na szczęście jeden z nas przypomniał sobie, że wyspę tę zamieszkuje plemię, którego członkowie bardzo lubią ozdoby. Dobrze, że mieliśmy ze sobą skrzynię skarbów, a w niej korale.

(dzieci nawlekają koraliki robiąc korale i zawieszają je na tablicy)

Udało się! Prezenty bardzo się podobały. Tubylcy pokazali nam swoją wyspę. Mieliśmy nadzieję, że na wyspie jest skarb. Wyjęliśmy, więc nasz czarodziejski proszek i zmieszaliśmy go z wodą.

(dzieci stoją wokół stolika; sypią mąkę do szklanki z wodą; obserwują jak ona wygląda) - zaznaczają na tablicy wynik doświadcznia

 Niestety, na tej wyspie skarbu nie było. Wróciliśmy na statek i znów ze śpiewem na ustach płynęliśmy po morzu.

(dzieci siadają, śpiewają refren piosenki)

Hej, hej, hej

                            wicher dmie                     

mocno trzymaj się

nasza łódka mknie. Bis


Byliśmy już daleko od lądu, gdy nagle rozpętała się burza. Statek kołysał się niebezpiecznie. Przechylał się w lewo, w prawo. Woda zalewała pokład. Wylewaliśmy ją, czym się dało. (ruchy w lewo, w prawo, naśladowanie wylewania wody)

Fale były tak wysokie, że musieliśmy się związać liną i przymocować do masztu (dzieci łączą się skakankami).

Żeby dodać sobie odwagi zaczęliśmy głośno śpiewać ( dzieci powtarzają za nauczycielem  II zwrotkę i refren piosenki).

Hej piraci, wiatr się psuje

dziób nasz płynie w poprzek fali

ale sternik tak kieruje

byśmy wody nie nabrali.


Hej, hej, hej

                                                                 wicher dmie                  

mocno trzymaj się

nasza łódka mknie. Bis


Burza nie trwała długo. Byliśmy spragnieni, głodni i wyczerpani. Na szczęście następna wyspa była już blisko. Mogliśmy uzupełnić zapasy wody pitnej, bo w czasie burzy beczki zmyło z pokładu. Mogliśmy też złowić ryby z pobliskiego jeziora.

Woda w jeziorze była przezroczysta. Ujrzeliśmy tam niezwykłe ryby. Miały one zamiast łusek  wyrazy, które układały się w jakieś zdanie?. (dzieci łowią po jednej rybie za pomocą wędki z magnesem, odczytują napisy i wkładają ryby do koszyka)

Łowy były udane. Postanowiliśmy sprawdzić, czy na tej wyspie jest skarb. (wsypują mąkę do szklanki z wodą i obserwują wynik)

I tym razem się nie udało. Gdy odpływaliśmy, zapadła noc. Wszyscy odpoczywali. Tylko jeden marynarz miał wachtę przy sterze. Płynęliśmy na północ. Drogę wskazywała nam „Gwiazda Północy". Przed snem mruczeliśmy sobie znaną piosenkę. (dzieci zamykają oczy i cicho nucą melodię piosenki; sternik steruje)

Nad ranem obudził nas znajomy okrzyk:

- Ahoj!

- Ahoj!       (odkrzykują dzieci)

Wiedzieliśmy, co to oznacza - zbliżaliśmy się do Wyspy Gimnastyki. Wszyscy zajęliśmy swoje pozycje i ćwiczyliśmy według poleceń tubylców. ( dzieci wykonują ćwiczenia do piosenki "Gimnastyka świetna sprawa")

Mieliśmy nadzieję, że na tej wyspie będzie nareszcie skarb.( dzieci wsypują mąkę do szklanki z wodą)

I tu nie było skarbu. Pomimo to, wszyscy byliśmy we wspaniałych humorach. Po takiej gimnastyce szybko zabraliśmy się do pracy. Niektórzy myli pokład, inni dokonywali drobnych napraw przy burtach, a jeszcze inni łatali porwane w czasie burzy żagle. ( dzieci naśladują ruchy wykonywane podczas napraw)

Statek płynął dalej. Byliśmy tak zajęci pracą, że tylko jeden z nas zauważył rybitwę, która leciała nad naszym statkiem. Ptak wypuścił z dzioba jakąś kartkę. Kartka spadła na nasz pokład. ( Nauczyciel - sternik odczytuje informację)

PIRACI!!!!

TU JEST UKRYTY SKARB!!!

Ujrzeliśmy na horyzoncie wyspę. Byliśmy pewni, że tam są nasze „ magiczne rarytasy ". Ponieważ pogoda była bezwietrzna zaczęliśmy wiosłować - oczywiście z piosenką na ustach. ( dzieci śpiewają refren piosenki i wiosłują)

Wreszcie dotarliśmy na miejsce. Rozejrzeliśmy się. Na wyspie nie było nikogo. Postanowiliśmy ostatni raz wykorzystać czarodziejski proszek. (dzieci wsypują sól do szklanki z wodą)

Udało się! Tu musi być skarb!

Poruszaliśmy się po wyspie, słuchając dziwnego głosu - „jestem blisko, bardzo blisko - szukaj mnie pod wyspą...". (dzieci szukają pod stolikiem-wyspą wskazówki; odnajdują historyjki obrazkowe)

(układamy historyjki, po skończonym zadaniu, szukamy pod wyspą dalszej wskazówki, gdzie jest skarb?)

Pod wyspą odnaleźliśmy kolejną wskazówkę, która powiedziała nam, gdzie jest skarb!

Odbyliśmy ważną naradę, zastanawialiśmy się czy zabrać ze sobą skarb i do czego może się nam przydać.

Ciekawe, czy rzeczywiście te „magiczne rarytasy" spełnią nasze marzenia?

Wróciliśmy do domu cali i zdrowi.

Wyprawa była udana!        

Opracowała Anna Remiszewska                   

szukaj na stronie

facebook rss

PL

BezpieczneWakacje

Przedszkole Gminne w Charbrowie - Wicko

Odwiedzin:
Wszystkich: 4 614 790
Wczoraj: 1 315
Dzisiaj: 24
Online: 7
c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem