Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Scenariusz konkursu edukacyjnego - Świąteczne zabawy z zajączkiem

ŚWIĄTECZNE   ZABAWY Z  ZAJĄCZKIEM

konkurs edukacyjny

Przebieg:

1.     Powitanie wszystkich dzieci przez prowadzące panie.

2.    Zabawa na powitanie do melodii: „Dwóm tańczyć się zachciało": (powtórzymy 3 razy)

Jak dobrze być pisanką, pisanką, pisanką.

Mieć kolorowe wdzianko i kolorowe sny. 

3.    „Gra z pisanką" - połączenie gry planszowej z układaniem puzzli  ( potrzebne 3 osoby)

Tor składa się z 10 pól ułożonych w kształcie koła. Grę rozpoczyna ta grupa, której przedstawiciel wyrzuci największą liczbę oczek na kostce. Zawodnicy kolejno rzucają kostką i przesuwają się o wskazaną przez nią ilość pól. Co 2 pole zaznaczone jest kolorem i zawiera pytanie, związane z tradycjami i zwyczajami wielkanocnymi. Odpowiedzi na pytania udziela stojący na planszy przedstawiciel drużyny po konsultacji z pozostałymi członkami grupy. Za prawidłową odpowiedź drużyna otrzymuje jedną część pisanki. Wygrywa ta grupa, która najszybciej ułoży całą pisankę.

PYTANIA:

·         Co to jest pisanka?

·         Jak nazywa się ostatnia niedziela przed Wielkanocą?

·         Co to jest śmigus-dyngus?  (zwyczaj śmigania gałązkami brzozy)

·         Na kogo czekają dzieci w Święta Wielkanocne?

·         Czym dzielimy się podczas śniadania wielkanocnego?

·         Wymień jedną potrawę wielkanocną?

·         Jak można zrobić wydmuszkę?

·         Z czego można wykonać palmę?

4.    „Poszukaj gdzie ukryły się kolorowe jajeczka" - wykorzystanie klepsydr  określających czas (w zabawie biorą udział wytypowane przez prowadzące dzieci)

W różnych miejscach w sali umieszczone zostały wcześniej jajka. Zadaniem dzieci jest w określonym czasie odnaleźć określoną liczbę jajek.

         Jak dobrze być pisanką, pisanką, pisanką.

            Mieć kolorowe wdzianko i kolorowe sny. 

5.    „Kto szybciej" ( wytypowane 3 dzieci po 1 z każdej grupy)

Dzieci siedzą na dywanie przed nimi stoją wazony z gałązkami brzozy, oraz po 6 jajeczek. Zadanie polega na tym żeby jak najszybciej umieścić jajeczka na gałązkach drzewka.

6.  Wspólny śpiew piosenki pt: „Pisanki"

Pisanki, pisanki jajka malowane.
Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki jajka kolorowe.
Na nich malowane bajki pisankowe.

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce.
Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance piękne opowiastki.

7.    Wylosuj i odgadnij zagadkę - (chętne dzieci)

Nagle z zewnątrz wbiega jedno dziecko, które robi wszystkim psikusa i pryszcze jajeczkiem z wodą na dzieci siedzące na krzesełkach.

Prowadząca pyta wszystkie dzieci: „W jaki to dzień, raz do roku wolno a nawet wypada, bratu siostrę polać wodą, a sąsiadowi sąsiada? (w lany poniedziałek)

Teraz zobaczymy jak poradzicie sobie z kolejnymi zagadkami:

v  Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała i dzieciom dała     (jajko)

v  Jak nazywają się jajka: białe, żółte, ozdabiane na Wielkanoc darowane?    (pisanki)

v  Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały. I z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni?    (zając)

v  Drugi zwierz, całkiem mały. Ma dwa rogi, cztery nogi, z wełny kożuch na mróz srogi. Trawę skubie cały ranek, ten biały......( baranek)

v  A tu znowu taki ptak, kulisty złocisty, kury kwoczą mamę ma i z jajka się wykluwa?     (kurczątko)

      Jak dobrze być pisanką, pisanką, pisanką.

      Mieć kolorowe wdzianko i kolorowe sny. 

8.    „Święconka" - co należy umieścić w koszyku ( wytypowane 3 dzieci)

Na dywanie stoi duży koszyk obok rozłożone są różne produkty i przedmioty pasujące i niepasujące do święconki. Na hasło zaczynamy dzieci w jednym czasie umieszczają tylko odpowiednie produkty w koszyczku.

9.    Odszukaj i zaznacz pisanki o jednakowym wzorze - zadanie dla grupy średniaków i maluchów (wytypowane po 2 osoby z grupy)

10. Odszukaj i zaznacz wielkanocne symbole- zadanie dla grupy najstarszej ( wytypowanych 2 dzieci)

Na dywanie leży plansza, dzieci zaznaczają pętlą odpowiednie symbole i nazywają je prezentując wszystkim dzieciom.

       Jak dobrze być pisanką, pisanką, pisanką.

      Mieć kolorowe wdzianko i kolorowe sny. 

 

11.  „Tor przeszkód"  (wytypowane po 3 dzieci z każdej grupy)

Wytypowane dzieci pokonują tor przeszkód niosąc na łyżeczce gotowane jajka.

Elementy  toru przeszkód:

Ø  Przejście po językach

Ø  Przejście pod obręczą trzymaną przez inne dzieci

Ø  Bieg slalomem między stojakami

Ø  Powrót na linię startu/mety i przekazanie łyżki z jajkiem

12.           Zakończenie zabaw wielkanocnych

Nauczycielka mówi: Wam drogie dzieci życzę by zając, baranek, kurczak i kosz pisanek zagościły u was w świąteczny poranek.

Nauczycielka czyta list od zajączka przyniesiony przez osobę z zewnątrz. Zając pisze, że dzieci bardzo dobrze bawiły się wspólnie i że znakomicie znają zwyczaje wielkanocne. Dlatego też zajączek zostawił dla nich niespodzianki w ogrodzie. Zajączek pisze także, że bardzo zgłodniał od tego kicania po polu. Ciekawe czy dzieci poradzą coś na jego zmartwienie?

Wspólne pieczenie ciasta dla zajączka - zabawa muzyczna „Ciasto" wg. Klanzy


Pomoce dydaktyczne:

Kolorowe tarcze, pytania do gry, jeżyki, obręcz, stojaki, 3 łyżki, 3 jajka gotowane, plastikowe niebieskie jajka, 3 wazony, gałązki brzozy, jajeczka na sznurkach zielone, chleb, jajko malowane, wędlina, sól, pieprz, ciasto, baranek, długopis, notes, koszyczek, zagadki, jajko smingus-dyngus, tablica, papierowe pisanki z różnymi wzorami i takimi samymi,  plansza z symbolami wielkanocnymi, koszyczek do zagadek, list od zająca, płyta z piosenką „Pisanki" i Klanza.

Opracowały Anna Iwicka, Hanna Ernest

szukaj na stronie

facebook rss

PL

BezpieczneWakacje

Przedszkole Gminne w Charbrowie - Wicko

Odwiedzin:
Wszystkich: 4 615 105
Wczoraj: 1 315
Dzisiaj: 339
Online: 9
c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem