konkurs edukacyjny
Przebieg:
1. Powitanie wszystkich dzieci przez prowadzące panie.
2. Zabawa na powitanie do melodii: „Dwóm tańczyć się zachciało": (powtórzymy 3 razy)
Jak dobrze być pisanką, pisanką, pisanką.
Mieć kolorowe wdzianko i kolorowe sny.
3. „Gra z pisanką" - połączenie gry planszowej z układaniem puzzli ( potrzebne 3 osoby)
Tor składa się z 10 pól ułożonych w kształcie koła. Grę rozpoczyna ta grupa, której przedstawiciel wyrzuci największą liczbę oczek na kostce. Zawodnicy kolejno rzucają kostką i przesuwają się o wskazaną przez nią ilość pól. Co 2 pole zaznaczone jest kolorem i zawiera pytanie, związane z tradycjami i zwyczajami wielkanocnymi. Odpowiedzi na pytania udziela stojący na planszy przedstawiciel drużyny po konsultacji z pozostałymi członkami grupy. Za prawidłową odpowiedź drużyna otrzymuje jedną część pisanki. Wygrywa ta grupa, która najszybciej ułoży całą pisankę.
PYTANIA:
· Co to jest pisanka?
· Jak nazywa się ostatnia niedziela przed Wielkanocą?
· Co to jest śmigus-dyngus? (zwyczaj śmigania gałązkami brzozy)
· Na kogo czekają dzieci w Święta Wielkanocne?
· Czym dzielimy się podczas śniadania wielkanocnego?
· Wymień jedną potrawę wielkanocną?
· Jak można zrobić wydmuszkę?
· Z czego można wykonać palmę?
4. „Poszukaj gdzie ukryły się kolorowe jajeczka" - wykorzystanie klepsydr określających czas (w zabawie biorą udział wytypowane przez prowadzące dzieci)
W różnych miejscach w sali umieszczone zostały wcześniej jajka. Zadaniem dzieci jest w określonym czasie odnaleźć określoną liczbę jajek.
Jak dobrze być pisanką, pisanką, pisanką.
Mieć kolorowe wdzianko i kolorowe sny.
5. „Kto szybciej" ( wytypowane 3 dzieci po 1 z każdej grupy)
Dzieci siedzą na dywanie przed nimi stoją wazony z gałązkami brzozy, oraz po 6 jajeczek. Zadanie polega na tym żeby jak najszybciej umieścić jajeczka na gałązkach drzewka.
6. Wspólny śpiew piosenki pt: „Pisanki"
Pisanki, pisanki jajka malowane.
Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki jajka kolorowe.
Na nich malowane bajki pisankowe.
Na jednej kogucik, a na drugiej słońce.
Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance piękne opowiastki.
7. Wylosuj i odgadnij zagadkę - (chętne dzieci)
Nagle z zewnątrz wbiega jedno dziecko, które robi wszystkim psikusa i pryszcze jajeczkiem z wodą na dzieci siedzące na krzesełkach.
Prowadząca pyta wszystkie dzieci: „W jaki to dzień, raz do roku wolno a nawet wypada, bratu siostrę polać wodą, a sąsiadowi sąsiada? (w lany poniedziałek)
Teraz zobaczymy jak poradzicie sobie z kolejnymi zagadkami:
v Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała i dzieciom dała (jajko)
v Jak nazywają się jajka: białe, żółte, ozdabiane na Wielkanoc darowane? (pisanki)
v Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały. I z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni? (zając)
v Drugi zwierz, całkiem mały. Ma dwa rogi, cztery nogi, z wełny kożuch na mróz srogi. Trawę skubie cały ranek, ten biały......( baranek)
v A tu znowu taki ptak, kulisty złocisty, kury kwoczą mamę ma i z jajka się wykluwa? (kurczątko)
Jak dobrze być pisanką, pisanką, pisanką.
Mieć kolorowe wdzianko i kolorowe sny.
8. „Święconka" - co należy umieścić w koszyku ( wytypowane 3 dzieci)
Na dywanie stoi duży koszyk obok rozłożone są różne produkty i przedmioty pasujące i niepasujące do święconki. Na hasło zaczynamy dzieci w jednym czasie umieszczają tylko odpowiednie produkty w koszyczku.
9. Odszukaj i zaznacz pisanki o jednakowym wzorze - zadanie dla grupy średniaków i maluchów (wytypowane po 2 osoby z grupy)
10. Odszukaj i zaznacz wielkanocne symbole- zadanie dla grupy najstarszej ( wytypowanych 2 dzieci)
Na dywanie leży plansza, dzieci zaznaczają pętlą odpowiednie symbole i nazywają je prezentując wszystkim dzieciom.
Jak dobrze być pisanką, pisanką, pisanką.
Mieć kolorowe wdzianko i kolorowe sny.
11. „Tor przeszkód" (wytypowane po 3 dzieci z każdej grupy)
Wytypowane dzieci pokonują tor przeszkód niosąc na łyżeczce gotowane jajka.
Elementy toru przeszkód:
Ø Przejście po językach
Ø Przejście pod obręczą trzymaną przez inne dzieci
Ø Bieg slalomem między stojakami
Ø Powrót na linię startu/mety i przekazanie łyżki z jajkiem
12. Zakończenie zabaw wielkanocnych
Nauczycielka mówi: Wam drogie dzieci życzę by zając, baranek, kurczak i kosz pisanek zagościły u was w świąteczny poranek.
Nauczycielka czyta list od zajączka przyniesiony przez osobę z zewnątrz. Zając pisze, że dzieci bardzo dobrze bawiły się wspólnie i że znakomicie znają zwyczaje wielkanocne. Dlatego też zajączek zostawił dla nich niespodzianki w ogrodzie. Zajączek pisze także, że bardzo zgłodniał od tego kicania po polu. Ciekawe czy dzieci poradzą coś na jego zmartwienie?
Wspólne pieczenie ciasta dla zajączka - zabawa muzyczna „Ciasto" wg. Klanzy
Pomoce dydaktyczne:
Kolorowe tarcze, pytania do gry, jeżyki, obręcz, stojaki, 3 łyżki, 3 jajka gotowane, plastikowe niebieskie jajka, 3 wazony, gałązki brzozy, jajeczka na sznurkach zielone, chleb, jajko malowane, wędlina, sól, pieprz, ciasto, baranek, długopis, notes, koszyczek, zagadki, jajko smingus-dyngus, tablica, papierowe pisanki z różnymi wzorami i takimi samymi, plansza z symbolami wielkanocnymi, koszyczek do zagadek, list od zająca, płyta z piosenką „Pisanki" i Klanza.
Opracowały Anna Iwicka, Hanna Ernest