Zajęcie otwarte dla rodziców w grupie dzieci 5,6 - letnich
Temat zajęcia : Wiosenne przechwalanki, czyli co już potrafimy.
22.03.2012
Cele ogólne:
• Utrwalenie wiadomości
• Integracja rodziców, dzieci i nauczycielek
Cele szczegółowe:
dziecko:
• potrafi liczyć w zakresie 9
• potrafi czytać globalnie
• zna nazwy miesięcy, pór roku
• rozpoznaje pierwsze oznaki wiosny
• rozwiązuje zagadki
• układa obrazek z części
• układa wyraz z pomocą ruchomego alfabetu
• pokonuje trudności podczas rozwiązywania zadań
• współpracuje i współdziała podczas wykonywania zadań
• potrafi swobodnie wypowiedzieć się na określony temat
• dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
• umie poruszać się rytmicznie zgodnie z akompaniamentem
• uważnie słucha wiersza
• prawidłowo reaguje na polecenia
Metody:
• czynne - zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń,
• percepcyjne - obserwacji i pokazu,
• słowne - rozmowa, swobodne wypowiedzi dzieci
• ekspresji ruchowej
Formy pracy:
• zabawa
• obserwacja i pokaz
• działanie
• przekaz słowny
Forma organizacji:
• grupowa
• zespołowa
• indywidualna
Przebieg zajęcia:
Wprowadzenie
1. W oczekiwaniu na rodziców dzieci kolorują przy stolikach ilustrację wiosenną. Na polecenie n-lki przerywają pracę i idą usiąść na dywanie we wskazanym miejscu. (ilustracja posłuży do omówienia z rodzicami po zajęciach: tempa pracy dziecka, staranności, kolorystyki)
2. Zapoznanie dzieci z pomocami przygotowanymi w obręczach na dywanie: obręcze dla każdego dziecka, w nich leży zestaw kopert oznaczonych cyframi od 1 do 5.
Część I
1. Moje imię Dzieci otwierają kopertę „1”. Wyjmują wizytówkę z imieniem, sprawdzają, czy to ich imię. Jeśli nie, czytają jakie to imię, proszą mamę, by zgadła do jakiego dziecka należy ta wizytówka.
2. Nazwy miesięcy –utrwalenie nazw miesięcy i pór roku
- podajemy nazwę miesiąca
- przypominamy przysłowie o marcu
- wyklaskujemy rytmicznie przysłowie „w marcu jak w garncu”
- wymieniamy wszystkie nazwy miesięcy
- przypominamy jaką mamy porę roku, wskazujemy ją na ilustracji,
- podajemy nazwy pozostałych pór roku, wskazujemy je na ilustracji
- czytamy nazwy pór roku globalnie
3. Zabawa inscenizowana do piosenki „Maszeruje wiosna”
Cześć II
1. Wiosenne zagadki motylka: nauczyciel animuje kukiełką motylka
• Gdy ciepły marzec powróci z wiosną, białe, puszyste na wierzbach rosną (bazie)
• On pierwszy do nas z ciepłych krajów wrócił i nad polami teraz piosenkę nuci (skowronek)
• Choć kuleczka jest brązowa, liść zielony w niej się chowa (pąk)
• Powrócił do nas z dalekiej strony, ma długie nogi i dziób czerwony. Dzieci się śmiały, gdy go witały, żabki płakały przez dzionek cały. (bocian)
• Przez śnieg się odważnie przebijam. Mróz nawet mnie nie powstrzyma. Mam listki zielone, tak jak wiosna, a dzwonek bielutki jak zima.(przebiśnieg)
• Co buduje każdy ptak, by chować pisklęta, a tylko kukułka, o tym nie pamięta? (gniazdo)
2. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość Szukamy zwiastunów wiosny Nauczyciel chowa przed zajęciami w różnych częściach sali obrazki przedstawiające oznaki wiosny, dzieci szukają po sali, przynoszą do n-la, nazywają, to co przedstawiają. Określają gdzie znalazły, posługując się odpowiednimi przyimkami. Dzielimy nazwy zwiastunów wiosny na sylaby.
3. Zabawa Nazwy sylab w ogródku Motylek wita dzieci w wiosennym ogródku. Przedstawia rośliny, które tam spotkał. Posłuchajcie sylab i odgadnijcie nazwy: krokusy, przebiśniegi, tulipany, pierwiosnek, stokrotka, bratek.
4. Zabawa ruchowa Ogródkowe zagadki sylabowe
Zamieniam was w wiosenny wiaterek. Poruszajcie się przy muzyce (relaksacyjnej) miedzy ilustracjami. Podczas pauzy siadamy wokół ilustracji. (na dywanie leżą obrazki wykorzystane w poprzedniej zabawie). Odgadnijcie jaką nazwę mam na myśli. Klasnę tyle razy, ile jest sylab w tym wyrazie. Gdy dzieci odgadną nazwę poruszają się dalej jak wiosenny wiaterek.
5. Układanie nazw kwiatów do obrazków
Motylek odczytuje nazwy kwiatów (zwracamy uwagę na litery w napisach), pomagamy motylkowi dopasować napisy do kwiatków.
6. Układanie obrazka z części – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej
dzieci przygotowują kopertę 2, układają obrazki : bociana, pszczoły, sikorki
7. Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Przyjście wiosny” ilustrowanego obrazkami
Naplotkowała sosna,
że już się zbliża wiosna,
Kret skrzywił się ponuro:
-Przyjedzie pewno furą...
Jeż się najeżył srodze:
raczej na hulajnodze.
Wąż syknął - Ja nie wierzę ,
przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: Wiem coś o tym,
przyleci samolotem.
Skąd znowu - rzekła sroka -
ja jej nie spuszczam z oka
i w zeszłym roku w maju
widziałam ją w tramwaju.
-Nieprawda! Wiosna zwykle
przyjeżdża motocyklem!
-A ja wam to udowodnię,
że właśnie samochodem,
-Nieprawda, bo w karecie!
- W karecie? Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko,
że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty z nią się spieszą,
już trawy przed nią rosną
i szumią: - Witaj wiosno!
8. Wypowiedzi na temat treści wiersza. Próba wymyślenia tytułu do wiersza.
9. Utrwalenie cyfr od 1 do 9
- klaszczemy, tupiemy, tyle razy jaką cyfrę wskazałam
dzieci przygotowują kopertę „3” z cyframi od 1 do 9
- pokazujemy cyfrę jaką wymieniłam
- liczymy iloma pojazdami miała przyjechać wiosna, wskazujemy odpowiedni kartonik
- układamy kartoniki z cyframi od najmniejszej do największej
- przeliczamy elementy na ilustracji „Wiosna” (bociany, jaskółki, bratki, krokusy, chmurki, żabki)
10. Układanie napisu „Wiosna radosna” z liter
- czytamy globalnie napis „Wiosna radosna”
- odszukujemy, gdzie jeszcze w sali jest wyraz ‘Wiosna”
- przygotowujemy kopertę „4” z literami
- układamy samodzielnie wyrazy „wiosna radosna”
11. Zabawa „Słońce” ćwiczenie rozwijające orientację przestrzenną
dwie grupy dzieci tworzą ze swoich ciał słońce
12. Jak pracowałem na zajęciach - próba dokonania oceny
przygotowujemy kopertę „5” ze znaczkami do oceny: kwiatek – dobrze, chmurka – postaraj się; próbujemy ocenić siebie jak pracowaliśmy na zajęciach, umieszczamy swój wybrany znaczek w kole na dywanie. Wspólnie oceniamy ile dzieci pracowało ładnie na zajęciach.
13. Podziękowanie za udział w zajęciach
Opracowała Izabela Olechnowicz