Temat: Rozwijanie słuchu muzycznego - zabawy przy piosence „Jarzębina"
Grupa wiekowa: dzieci 6-letnie
Cele ogólne:
- rozwijanie słuchu muzycznego
- rozwijanie aktywności muzyczno - ruchowej
- rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki
- wdrażanie do reagowania na polecenia nauczycielki
Cele szczegółowe:
Dziecko potrafi:
- rozpoznawać brzmienie instrumentów perkusyjnych,
- zrytmizować tekst,
- reagować na zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku
- słuchać w skupieniu piosenki,
- umiejętnie łączyć ruch z muzyką,
- zapamiętać i odtwarzać układ ruchowy,
- śpiewać w grupie piosenkę „Jeżyk"
Formy: śpiew zbiorowy, słuchanie muzyki, ruch przy muzyce,
Metody: słowna, oglądowa, czynna
Pomoce i przybory: pianino, magnetofon, płyta „Moje 5 lat - Zajęcia muzyczno-ruchowe cz.1" - piosenka „Jarzębina" sł. A. Chodorowska, muz. A. Markiewicz; piosenka „Jeż"; instrumenty perkusyjne: tamburyno, grzechotki, bębenek: papierowe lub prawdziwe listki; kapelusz ozdobiony kolorowymi liśćmi, koszyk z jarzębiną, obrazki owoców leśnych;
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
I. Część wstępna
1. Marsz dzieci (podskoki, bieg) dookoła sali w rytm muzyki.
2. Ćwiczenie oddechowe: dzieci dmuchają na papierowe listki.
3. Ćwiczenia rytmiczne uwrażliwiające na barwę i wysokość dźwięków.
Dzieci trzymają w rączkach listki. Maszerują rytmicznie po całej sali przy akompaniamencie pianina.
- Kiedy słyszą ósemki naśladują wirujące listki na wietrze,
- Kiedy usłyszą półnuty zagrane w niskim rejestrze, kładą listki na ziemi, siadają na dywanie i rytmicznie recytują „lecą liście z drzewa"
1. Zagadka muzyczna. Dzieci rozpoznają piosenkę „Jeż" po usłyszeniu fragmentu melodii zagranej na pianinie.
2. Śpiew zbiorowy piosenki.
3. Ćwiczenie inhibicyjno - incytacyjne.
Nauczyciel przygotowuje sylwety różnych liści i owoców leśnych. Dzieci maszerują po całej sali w rytmie ćwierćnut (akompaniament tamburyna). Podczas każdej przerwy w muzyce zatrzymują się i rytmicznie klaszcząc, nazywają kolejno prezentowane przez nauczyciela sylwety.
Np. ja-rzę-bi-na, ka-szta-ny, szy-szki, żo-łę-dzie.
4. Słuchanie piosenki „Jarzębina" w wykonaniu nauczyciela (podkład instrumentalny, wykorzystanie rekwizytów: kosz z jarzębiną, kapelusz „Pani Jesieni").
5. Wypowiedzi na temat piosenki.
- Jak wygląda las jesienią?
- Kto idzie lasem?
- Co niesie w koszyku?
- Co możemy zrobić z koralami?
6. Zabawa ilustracyjna „Spacer po lesie"
Dzieci poruszają się po sali w rytm piosenki „Jarzębina" i naśladują zbieranie do kosza darów jesieni: kolorowych liści, żołędzi, grzybów, jarzębiny. Podczas przerwy w muzyce dzieci zatrzymują się, robią głęboki wdech i mówią z wydechem „pachnie las".
7. Wyróżnianie klaśnięciem pierwszej miary taktu melodii piosenki (nagranie magnetofonowe).
8. Rytmizacja tekstu refrenu piosenki.
Idzie lasem Pani Jesień
Jarzębinę w koszu niesie.
9. Zabawa inscenizowana z piosenką.
I Już lato odeszło I kwiaty przekwitły, a jeszcze coś w słońcu się mieni To w polu i w lesie czerwienią się spójrzcie, korale, korale jesieni. Refren: Idzie lasem Pani jesień jarzębinę w koszu niesie. Daj korali nam troszeczkę, nawleczemy na niteczkę. II Włożymy korale, korale czerwone i biegać będziemy po lesie. Będziemy śpiewali piosenkę jesienną, niech echo daleko ją niesie. Refren: Idzie lasem... |
unoszą prawą rękę do góry, wykonując gest pożegnania lewą ręką pokazują kwiaty unoszą dłonie do góry i pokazują promienie słońca prawą ręką pokazują pole, lewą - las wykonują obrót wokół własnej osi, rękami pokazując korale przykucają - są koralikami, wchodzi Jesień w kapeluszu z liści na głowie, podchodzi kolejno do „koralików" i dotyka je. Dotknięte dzieci podnoszą się i ustawiają za Panią Jesienią tworząc wąż - sznur korali. Dzieci za Panią Jesienią maszerują po sali w rytm muzyki. dzieci tworzą kółeczko i tańczą dookoła Pani Jesieni |
Zabawę można kilkakrotnie powtarzać, powierzając rolę „Pani Jesieni" chętnym dzieciom.
10. Słuchanie dźwięków instrumentów perkusyjnych. Rozpoznawanie i nazywanie usłyszanych instrumentów.
11. Marsz w kole ze śpiewem piosenki „Jarzębina".
12. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
Opracowała Izabela Olechnowicz