Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Scenariusz konkursu edukacyjnego "Jestem bezpieczny, bo wiem..."

Temat: Konkurs edukacyjny „Jestem bezpieczny, bo wiem…”

 Cel ogólny:

·        Sprawdzenie umiejętności i stanu wiedzy dzieci w zakresie bezpiecznego poruszania się po drogach i odpowiedniego zachowania się w różnych sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu dziecka.

Cele szczegółowe:

·        Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych,

·        Wdrażanie do przestrzegania przepisów ruchu drogowego,

·        Zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństw wynikających z zabaw zapałkami oraz manipulowania sprzętem gospodarstwa domowego np. kuchenka gazowa, żelazko itp.

·        Rozumienie zakazu zbliżania się do nieznanych zwierząt,

·        Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu- zgubienie się w tłumie, pożar mieszkania itp.

·        Stosowanie zasady ograniczonego zaufania wobec osób nieznajomych,

·        Poznanie numerów telefonów alarmowych oraz zasad ich używania - tylko w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu. 

Metody:

·        metoda słowna, 

·        metoda oglądowa,

·        metoda działań praktycznych, 

·        metody aktywizujące.  

Formy: 

·        indywidualna,

·        zespołowa,

·        zbiorowa.

Pomoce:

·        płyta CD z nagraniem sygnałów alarmowych,

·        ilustracje pojazdów ratowniczych oraz  wydrukowane  numery alarmowe,

·        historyjki obrazkowe dla każdej grupy według stopnia trudności

·        eksponaty do scenek sytuacyjnych (świeczka, telefon, pudełko zapałek- atrapa, kuchenka gazowa, zabawki, ściereczka, deska do prasowania),

·        plansze opracowane przez grupy,

·        białe i czarne karteczki,

·        rekwizyty do zabawy w parach (patyk, kość plastikowa, misa),

·        tabliczki ostrzegawcze,

·        plansze edukacyjne prawidłowych i nieprawidłowych zabaw na śniegu,

·        puzzle- „Znaki drogowe”,

·        makieta „Bezpieczna ulica” wraz z elementami,

·        zagadki,

·        quiz podsumowujący.

     

Przebieg:

Nauka hasła - okrzyku  ”Nasze dzieciaki to bezpieczne przedszkolaki”

 

1.     Zabawa dźwiękonaśladowcza „Syreny alarmowe”.

Wysłuchanie sygnałów alarmowych z płyty CD wydawanych przez pojazdy służb ratowniczych. Rozpoznawanie słuchowe przez poszczególne grupy:

·        maluchy- straż pożarna

·        średniaki- karetka pogotowia

·        starszaki-  samochód policyjny.

 

2.     Zabawa dydaktyczna „Numery alarmowe”.

Zadanie dzieci polega na dopasowaniu kartek z wydrukowanymi numerami alarmowymi do odpowiedniego pojazdu ratunkowego. 

 

3.     Historyjka obrazkowa „Niebezpieczne sytuacje”.

Zadaniem dzieci jest ułożenie obrazków historyjki obrazkowej według właściwej kolejności, opowiedzenie jej, a następnie próba oceny postępowania bohaterów.

 

4.     Scenki sytuacyjne „To naprawdę się wydarzyło”.

Przedstawiciele poszczególnych grup grają scenki. Dzieci z pozostałych dwóch grup oceniają postępowanie mamy i dziecka.

·        Gr. I 

Gaśnie światło, mama zapala świeczkę. Stawia ją na stole. Odwraca się, bo dzwoni telefon. Rozmawia. Mała Ala podchodzi do świecznika i ……(co się może wydarzyć?).

·        Gr. II

Mama zapala gaz zapałkami. Śpieszy się bardzo, bo ma pilną pracę do napisania na komputerze. Zostawia  pudełko na stole kuchennym. Trzyletni Jaś znudzony swoimi zabawkami ściąga pudełko ze stołu i …… (co mogło się wydarzyć?).

·        Gr. III

Mama prasuje ściereczkę.  Nagle ktoś puka do drzwi. Mama zostawia żelazko i idzie otworzyć drzwi. Zosia podchodzi do deski i ……(dotyka żelazka, chce sprawdzić, czy jest gorące. Oparzyła się i zaczyna płakać, może położyć żelazko na wykładzinę i spowodować pożar albo położyć żelazko na ściereczce. W jaki sposób należy udzielić Oli pierwszej pomocy? Pod jaki numer powinna zadzwonić, aby wezwać pomoc do pożaru.). Oceń postępowanie Zosi i jej mamy.

 

5.     Opracowanie przez każdą z grup zasad bezpiecznego zachowania się w różnych środowiskach przyrodniczych podczas wakacji letnich (Co wolno robić, a czego nie wolno?):

·        Gr. I- nad morzem

·        Gr. II- w górach

·        Gr. III- w lesie

 

6.     Burza mózgów „Kto to jest obcy?” 

Nauczycielka pyta dzieci: Kto to jest obcy?, Czy wszyscy ludzie są obcy?.

Rozmowa ma służyć uświadomieniu dzieciom, że nie każdy, kto jest miły, częstuje nas cukierkami, zaprasza do samochodu, ładnie wygląda, jest dobrą osobą.

7. Zabawa sytuacyjna „Tak lub nie”. Podnoszenie białej lub czarnej karteczki. 

Nauczycielka rozdaje karteczki w białym i czarnym kolorze. Zadaniem dzieci jest wysłuchanie opisywanej przez prowadzącą sytuacji i podniesienie karteczki w białym kolorze, kiedy odczyta prawidłowe zachowanie (TAK), a czarnej karteczki dla niewłaściwego zachowania (NIE).

·        Sytuacja 1

Do drzwi  puka nieznajomy pan. Przez wizjer widzimy, że jest to obcy nam człowiek i prosi o otwarcie, bo ma coś dla mamy. Mama śpi. Czy otworzysz? (nie)

·        Sytuacja 2

Rodzice poszli na chwilę do piwnicy, a do drzwi puka człowiek ubrany w policyjny mundur i żąda ich otworzenia. Grzecznie przepraszasz, mówisz, że rodzice zamknęli drzwi na klucz i prosisz, aby na nich poczekał. Czy otworzysz drzwi? (nie)

·        Sytuacja 3

W drzwi uderza ktoś obcy i krzyczy, by mu otworzyć. Jesteś w domu z młodszym rodzeństwem, bo mama wyszła na chwilę do sąsiadki. Czy otworzysz drzwi? (nie)

·        Sytuacja 4

Dzwonek do drzwi. Patrząc przez wizjer widzisz, że to twój młodszy kolega, który mieszka na parterze, płacze. Twoja mama jest w łazience i nie słyszy pukania. Czy otworzysz mu drzwi? (tak)

·        Sytuacja 5

Mama bierze prysznic, a do drzwi puka twoja babcia. Nie widzisz jej, jednak poznajesz po głosie. Opisuje swój wygląd i odpowiada na twoje pytania. Czy otworzysz jej drzwi? (tak)

 

8.     Zabawa w parach „Jestem bardzo zły, gdy….”. 

Dwoje dzieci dobiera się w pary. Jedno z nich naśladuje psa.

·        Gr. I– Dziecko wchodzi na posesję bez upewnienia się, czy nie ma tam psa. Podchodzi do nieznanego mu psa, wyciąga rękę, aby go pogłaskać. Przyjęcie postawy obronnej.

·        Gr. II– Pies siedzi i liże sobie łapkę. Dziecko swoim zachowaniem drażni psa np. gestem, słowem, patykiem, a pies atakuje je. Przyjęcie postawy obronnej.

·        Gr. III– Pies obgryza kość. Dziecko przeszkadza mu podczas jedzenia. Poprzez pseudo-zabawę usiłuje zabrać mu kość trzymaną w pysku. Pies atakuje. Przyjęcie postawy obronnej.

Prezentacja tabliczek ostrzegawczych przed złym psem.

Nauczycielka zapoznaje dzieci z treścią ostrzeżenia znajdującego się na tabliczce. Wyjaśnia, że nie wolno zbliżać się do nieznajomych psów, próbować ich głaskać i karmić, a tym bardziej drażnić .

 

9.     Rozróżnianie prawidłowych i nieprawidłowych zachowań podczas zabaw na śniegu przedstawionych na ilustracjach.

 

10.     Układanie puzzli – znaki drogowe złożone z sześciu elementów.

 

11.     Makieta „Bezpieczna ulica”

Zadaniem dzieci jest przedstawienie bezpiecznego obrazu ulicy. Układanie scenki na makiecie przy użyciu przygotowanych wcześniej emblematów.

 

12.    Zagadki

·        Stoją przy drodze na jednej nodze

wszystkim kierowcom ku przestrodze.

Obrazki na nich rozmaite

czyta kierowca zamiast liter. /ZNAKI DROGOWE/

·        Jest przy każdej jezdni po to,

by chodzić po nim piechotą. /CHODNIK/

·        Składam się z kierownicy,

ramy i kół z oponami.

Może na mnie jechać człowiek,

ruszając nogami. /ROWER/

·        Czujnym okiem, bystrym słuchem

kieruje ulicznym ruchem. /POLICJANT/

·        W kostiumiku czarno-białym

w ZOO ją zobaczyć możesz.

Przejść przez jezdnię krokiem śmiałym

także ci pomoże. /ZEBRA/

·        Mam zielone, piękne oko,

zielone jak liść,

kiedy nim zaświecę,

to możecie iść. /SYGNALIZATOR ŚWIETLNY/

 

13.          Quiz podsumowujący

·        Powiedz głośno hasło bezpiecznych przedszkolaków.

·        Jaki jest numer alarmowy pogotowia ratunkowego?

·        Jaki jest numer alarmowy straży pożarnej?

·        Jaki jest numer alarmowy policji?

·        Jaką pozycję przyjmiesz, gdy zaatakuje cię pies?

·        Co oznacza zebra na drodze?

·        Co możesz robić w domu, gdy jesteś sam, by nie przydarzyło Ci się nic złego:

ü bawić się zabawkami

ü używać nożyczek

ü oglądać telewizję

ü rysować

ü używać zapałek

ü wyglądać przez okno

ü otwierać drzwi, gdy ktoś puka.

·        Jesteś sam w domu, komu otworzysz drzwi?

ü mamie, tacie, rodzeństwu

ü babci, dziadkowi

ü ładnej, miłej pani, sąsiadce.

OKRZYK „NASZE DZIECIAKI TO BEZPIECZNE PRZEDSZKOLAKI”

14.     Wręczenie medali i nagród wszystkim grupom


Literatura

1.     Program „Przygody Kuby i Kleksa w drodze do szkoły”, Harcerskie Biuro Wydawnicze HORYZONTY, Warszawa 2003

2.     „Mały elementarz  bezpieczeństwa” Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku, oprac. pod kier. W. Murczkiewicz, Gdańsk 2005

3.     Program edukacji przedszkolnej „Nasze przedszkole”, M. Kwaśniewska, W. Żaba- Żabińska, wyd. MAC, Kielce 2009

4.     Program Edukacji Przedszkolnej „Ja i mój świat”, A .Przybył, K. Dziąg,  „WITEX” s.c. Przedsiębiorstwo Wydawniczo – Handlowe, Warszawa 2001

5.     R. Folejewska, Program wychowania przedszkolnego „ Rośnij z DIDASKO”, Wydawnictwo DIDASKO, Warszawa 2001

6.     C. Cyrański, M .Kwaśniewska, Program Wychowania Przedszkolnego „Moje przedszkole”, wyd. MAC, Kielce 2001

7.     J. Andrzejewska, J. Wierucka, Program wychowania przedszkolnego „Razem w przedszkolu”, WSiP, Warszawa 2009

8.     A. Łada-Grodzicka,  ABC... Program wychowania przedszkolnego XXI wieku, WSiP, Warszawa 2000

Opracowały:

Małgorzata Sojda, Sabina Godula

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem