Wielkanocny Konkurs Edukacyjny ,,Tradycje i zwyczaje Świąt Wielkanocnych”
Opracowanie
Anna Gałązka
Ewelina Mikłaszewicz
Cele ogólne:
-rozwijanie umiejętności zgodnego rozwiązywania podstawowych zadań do wykonania
-utrwalanie posiadanej przez dzieci wiedzy na temat tradycji wielkanocnych
-tworzenie warunków do podejmowania aktywności twórczej
- rozwijanie aktywności muzycznej i inwencji twórczej,
- tworzenie atmosfery współpracy i współdziałania w zespole,
- uczestniczenie w zabawach ruchowych- bieżnych
- poznawanie i stosowanie zasad właściwego dopingu
- rozwijanie sprawności manualnej
- kształtowanie percepcji wzrokowej- spostrzegawczości
- rozwijanie umiejętności matematycznych
Cele operacyjne:
-wspólnie z rówieśnikami rozwiązuje postawione zadania do wykonania
-sprawdza swoje wiadomości dotyczące tradycji i zwyczajów wielkanocnych
- rozwiązuje wspólnie z rówieśnikami zagadki tematyczne
- wypowiada się na dany temat w różnych formach artystycznych
- wykonuje ćwiczenia gimnastyczne
- zna podstawowe zwyczaje świąteczne
- ćwiczy spostrzeganie
- prawidłowo przelicza elementy
Metody:
-czynne
-słowne
-oglądowe
Formy:
-indywidualna
-zbiorowa
-grupowa
Środki dydaktyczne:
list, marchewki, zagadki wielkanocne, sylwety papierowych jaj- pisanek i kraszanek, koszyczki wielkanocne, elementy do koszyczka oraz inne, zestawy puzzli wielkanocnych, pocztówki, jajka- pisanki, słupki, plastikowe taczki, balony, pudełka kartonowe, płyta CD- piosenki
Przebieg
Część wstępna:
Witajcie przedszkolaki i widzowie mili
Cieszymy się żeście tu do nas przybyli
Chcemy by to spotkanie
W pamięci zostało
I o Polskich Wielkanocnych zwyczajach Wam się przypominało.
Rano w naszej Sali na biurku znalazłam list zobaczcie jaki duży i kolorowy Ciekawe od kogo ?
List :
„ Kochane Dzieciaki!
Szkoda, że nie mam czasu Was odwiedzić, bo jak wiecie jestem przed świętami bardzo zapracowany, ale obserwowałem Was przez okno i widziałem, jak fajnie potraficie się razem bawić. Przygotowałem więc dla Was zadania – niespodzianki. Jestem pewien, że świetnie sobie poradzicie.
Po wykonaniu wszystkich zadań będzie czekała na Was w ogrodzie niespodzianka!
A więc życzę wspaniałej zabawy!”
Zajączek z Wielkanocnej Łąki
Pamiętajcie drogie dzieci, za każde zadanie wykonane poprawnie otrzymacie papierową pineskę, zobaczymy która z drużyn poradzi sobie najlepiej! Powodzenia
Część główna:
Konkurencja Nr 1 „Wyszukiwanie wielkanocnych kartek”
Do udziału w tej konkurencji zajączek zaprosił wszystkie dzieci. Przed wami stoją wielkanocne pudełka w których ukryte są różne pocztówki . Waszym zadaniem jest odnaleźć świąteczną kartkę symbolizującą Wielkanoc. Kiedy już ją znajdziecie czeka was niespodzianka . Do dzieła.
O widzimy ze już wszystkie grupy gotowe to nie koniec zadania. Jak już zauważyliście w pocztówce ukryta była fotografia. Która jest kluczem do następnego zadania. Są to ilustracje przedstawiające przedmioty znajdujące się w tej sali . Dobrze się rozejrzyjcie.
Konkurencja Nr 2 – Puzzle „ Tradycje Wielkanocne”
Miejsca na fotografii pokazują nam gdzie szukać kolejnej zagadki ukrytej w kopercie. Do tej konkurencji wybieramy przedstawicieli każdej grupy. Kiedy już znajdziecie list wracacie do swojej grupy i wspólnie przystępujecie do zadania.
Pytania do grup :
1. Co znajduje się na waszej ilustracji
2. Czy to jest zwyczaj wielkanocny
3. Co o nim możecie powiedzieć
Ilustracje:
Palma wielkanocna-Dawno temu, kiedy Pan Jezus wjeżdżał na swoim osiołku do Jerozolimy, ludzie witali go i na jego cześć machali gałązkami z drzewa palmowego. Na pamiątkę tego wydarzenia ustanowiono Niedzielę Palmową, Poświęcone palmy wielkanocne miały chronić ludzi, zwierzęta i domy przed wszelkim złem, chorobami, nieurodzajem. Poświeconą palmę traktowano z wielkim szacunkiem. Dawniej istniał zwyczaj, że kto pierwszy wstał w tym dniu mógł palemką wysmagać innych domowników i nikt nie powinien się za to obrazić. Po przyjściu z kościoła dotykano taką palmą wszystkich a szczególnie dzieci, aby przez cały rok były zdrowe i posłuszne:
Koszyczek
Lany Poniedziałek
W polskiej tradycji tego dnia polewa się dla żartów wodą inne osoby. Polewanie wodą nawiązuje do symbolu budzenia się przyrody do życia.
Konkurencja Nr 3 „ Co tu nie pasuje”
Do tej konkurencji zajączek wyznaczył po 3 osoby z każdej grupy. Zapraszamy was na środek .Przed wami ustawione są koszyczki wielkanocne. Zajączek poprosił was o pomoc bo jego pomocnik kurczaczek pomylił święta i umieścił w koszyczku niewłaściwe elementy, które nie pasują do święconki .Waszym zadaniem jest wyjąć niepasujące przedmioty tak żeby koszyczek był gotowy do Wielkanocnego stołu. Jeśli uważacie, że wykonaliście zadanie poprawnie i jest już wszystko dobrze podnieście rączkę do góry. Powodzenia
Sprawdźmy wspólnie poprawność zadania.
Konkurencja Nr 4 „ Pomaluj zajączka”
Zając Wielkanocny poprosił nas ,żebyśmy wybrały po1 osobie z każdej grupy i zamieniły go w Zająca. Dzieci ustawiają się za kotarą . Pozostałe grupy przyglądają się im i starają się odgadnąć czego brakuje zajączkom . Kidy wspólnie znajdziemy odpowiedź wybieramy po jeszcze jednej osobie które wezmą udział w dalszej konkurencji.
Ustawiamy dzieci na linii startu i na hasło zając, podskakując muszą doskoczyć do zająca swojego kolegi i domalować mu wąsy .Po domalowaniu wąsów wracają stopa za stopa do linii mety/startu .
Konkurencja Nr 5” Nakarm zająca”
Co zajączek lubi jeść? Wspólnie się zastanówmy . Zapraszamy koleją osobę , która nakarmi zajączka. Dziecka zadaniem jest dobiec jak najszybciej do zajączka i nakarmić go marchewką. Po wykonaniu zadania wraca na linię mety .
Konkurencja Nr 6 „ Liczenie jajeczek wielkanocnych”
Zajączek Wielkanocny przekazał nam wiadomość posłuchajcie:
,,Zbliżają się Święta Wielkanocne. Mam pełne ręce pracy, kury z okolicy niosą jajka. Każda z kurek chce, aby jej jajko kolorową było pisanką. Nie zdążyłem wszystkich policzyć , więc proszę was o pomoc ! Pod każdą kurką schowałem kolorowe pisanki , waszym zadaniem jest policzyć ile jajek kryje się w gniazdku. Do dzieła!
Konkurencja Nr 7 „ Pisankowe zagadki”
Zagadki zostały ukryte w wiszących pisankach. Zadaniem dzieci jest wylosować pisankę i odpowiedzieć na zawartą w niej wielkanocną zagadkę.
Konkurencja Nr 8 „ Tor przeszkód”
Kurka wiozła jajeczka do malowania, ale nie uważała po drodze i kilka z nich zgubiła. Jestem ciekawy, komu z Was uda się sprawnie pokonać drogę z przeszkodami i bezpiecznie przewieźć jajka w taczce do koszyczka .
Gdy jednak jajko Wam spadnie - nie martwcie się – tylko szybko je podnieście i śmiało idźcie dalej”.
Do konkurencji zapraszamy po dwie ( trzy ) osoby z grupy . Zadaniem dzieci jest przewieźć slalomem balonowe jajeczko do kartonowego koszyczka.
Część artystyczna : Piosenki o tematyce wielkanocnej .
Podsumowanie:
Ogłoszenie wyników. Podziękowanie za udział w konkursie.
Zakończenie
Szukanie niespodzianek w ogrodzie przedszkolnym .