Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Scenariusz Wielkanocny Konkurs Edukacyjny

 

Wielkanocny Konkurs Edukacyjny  ,,Tradycje  i  zwyczaje Świąt Wielkanocnych”

Opracowanie

 Anna Gałązka

Ewelina Mikłaszewicz


Cele ogólne:

-rozwijanie umiejętności zgodnego rozwiązywania podstawowych zadań do   wykonania

-utrwalanie posiadanej przez dzieci wiedzy na temat tradycji wielkanocnych

-tworzenie warunków do podejmowania aktywności twórczej

- rozwijanie aktywności muzycznej i inwencji twórczej,

- tworzenie atmosfery współpracy i współdziałania w zespole,

- uczestniczenie w zabawach ruchowych- bieżnych

- poznawanie i stosowanie zasad właściwego dopingu

- rozwijanie sprawności manualnej

- kształtowanie percepcji wzrokowej- spostrzegawczości

- rozwijanie umiejętności matematycznych

 

Cele operacyjne:

-wspólnie z rówieśnikami rozwiązuje postawione zadania do wykonania

-sprawdza swoje wiadomości dotyczące tradycji i zwyczajów wielkanocnych

- rozwiązuje wspólnie z rówieśnikami zagadki tematyczne

- wypowiada się na dany temat w różnych formach artystycznych

- wykonuje ćwiczenia gimnastyczne

- zna podstawowe zwyczaje świąteczne

- ćwiczy spostrzeganie

- prawidłowo przelicza elementy

 

Metody:

-czynne

-słowne

-oglądowe

 

Formy:

-indywidualna

-zbiorowa

-grupowa

 

Środki dydaktyczne:

list, marchewki, zagadki wielkanocne, sylwety papierowych jaj- pisanek i kraszanek, koszyczki wielkanocne, elementy do koszyczka oraz inne, zestawy puzzli wielkanocnych, pocztówki, jajka- pisanki, słupki, plastikowe taczki, balony, pudełka kartonowe, płyta CD- piosenki

Przebieg

Część wstępna:

Witajcie przedszkolaki i widzowie mili

Cieszymy się żeście tu do nas przybyli

Chcemy by to spotkanie

W pamięci zostało

I o Polskich Wielkanocnych zwyczajach Wam się przypominało.

 

Rano w naszej Sali na biurku znalazłam list zobaczcie jaki duży i kolorowy Ciekawe od kogo ?

List :

„ Kochane Dzieciaki! 
Szkoda, że nie mam czasu Was odwiedzić, bo jak wiecie jestem przed świętami bardzo zapracowany, ale obserwowałem Was przez okno i widziałem, jak fajnie potraficie się razem bawić. Przygotowałem więc dla Was zadania – niespodzianki. Jestem pewien, że świetnie sobie poradzicie.

Po wykonaniu wszystkich zadań będzie czekała na Was w ogrodzie   niespodzianka!
A więc życzę wspaniałej zabawy!” 
Zajączek z Wielkanocnej Łąki

Pamiętajcie drogie dzieci, za każde zadanie wykonane poprawnie otrzymacie papierową  pineskę, zobaczymy która z drużyn poradzi sobie najlepiej! Powodzenia  

Część główna:

Konkurencja Nr 1 „Wyszukiwanie wielkanocnych kartek”

Do udziału w tej konkurencji zajączek zaprosił wszystkie dzieci. Przed wami stoją wielkanocne pudełka w których ukryte są różne pocztówki . Waszym zadaniem jest odnaleźć świąteczną kartkę symbolizującą Wielkanoc.  Kiedy już ją znajdziecie czeka was niespodzianka . Do dzieła.

O widzimy ze już wszystkie grupy gotowe to nie koniec zadania. Jak już zauważyliście w pocztówce ukryta była fotografia. Która jest kluczem do następnego zadania. Są to ilustracje przedstawiające przedmioty znajdujące się w tej sali . Dobrze się rozejrzyjcie.

 

Konkurencja Nr 2 – Puzzle „ Tradycje Wielkanocne”

Miejsca  na fotografii pokazują nam gdzie szukać kolejnej zagadki ukrytej w kopercie. Do tej konkurencji wybieramy przedstawicieli każdej grupy. Kiedy już znajdziecie list wracacie do swojej grupy i wspólnie przystępujecie do zadania.

Pytania do grup :

1.      Co znajduje się na waszej ilustracji

2.      Czy to jest zwyczaj wielkanocny

3.      Co o nim możecie powiedzieć

 

Ilustracje:

Palma wielkanocna-Dawno temu, kiedy Pan Jezus wjeżdżał na swoim osiołku do Jerozolimy, ludzie witali go i na jego cześć machali gałązkami z drzewa palmowego. Na pamiątkę tego wydarzenia ustanowiono Niedzielę Palmową, Poświęcone palmy wielkanocne miały chronić ludzi, zwierzęta i domy przed wszelkim złem, chorobami, nieurodzajem. Poświeconą palmę traktowano z wielkim szacunkiem. Dawniej istniał zwyczaj, że kto pierwszy wstał w tym dniu mógł palemką wysmagać innych domowników i nikt nie powinien się za to obrazić. Po przyjściu z kościoła dotykano taką palmą wszystkich a szczególnie dzieci, aby przez cały rok były zdrowe i posłuszne:

Koszyczek

 

Lany Poniedziałek

W polskiej tradycji tego dnia polewa się dla żartów wodą inne osoby. Polewanie wodą nawiązuje do symbolu  budzenia się przyrody do życia.

 

Konkurencja Nr 3 „ Co tu nie pasuje”

Do tej konkurencji zajączek wyznaczył po 3 osoby z każdej grupy. Zapraszamy was na środek .Przed wami ustawione są koszyczki wielkanocne. Zajączek poprosił was o pomoc bo jego pomocnik kurczaczek pomylił święta i umieścił w koszyczku niewłaściwe elementy, które nie pasują do święconki .Waszym zadaniem jest wyjąć niepasujące przedmioty tak żeby koszyczek był gotowy do Wielkanocnego stołu. Jeśli uważacie, że wykonaliście zadanie poprawnie i jest już wszystko dobrze podnieście rączkę do góry. Powodzenia

Sprawdźmy wspólnie poprawność zadania.

 

Konkurencja Nr 4 „ Pomaluj zajączka”

Zając Wielkanocny poprosił nas ,żebyśmy wybrały po1 osobie z każdej grupy i zamieniły go w Zająca. Dzieci ustawiają się za kotarą . Pozostałe grupy przyglądają się im i starają się odgadnąć czego brakuje zajączkom . Kidy wspólnie znajdziemy odpowiedź wybieramy po jeszcze jednej osobie które wezmą udział w dalszej konkurencji.

Ustawiamy dzieci na linii startu i na hasło zając, podskakując muszą doskoczyć do zająca swojego kolegi i domalować mu wąsy .Po domalowaniu wąsów wracają stopa za stopa do linii mety/startu .

Konkurencja Nr 5” Nakarm zająca”

Co zajączek lubi jeść? Wspólnie się zastanówmy . Zapraszamy koleją osobę , która nakarmi zajączka. Dziecka zadaniem jest dobiec jak najszybciej do zajączka i nakarmić go marchewką. Po wykonaniu zadania wraca na linię mety .

Konkurencja Nr 6 „ Liczenie jajeczek wielkanocnych”

Zajączek Wielkanocny przekazał nam wiadomość posłuchajcie:

,,Zbliżają się Święta Wielkanocne. Mam  pełne ręce pracy, kury z okolicy niosą jajka. Każda z kurek chce, aby jej jajko kolorową było pisanką. Nie zdążyłem wszystkich policzyć , więc proszę was o pomoc ! Pod każdą kurką schowałem kolorowe pisanki , waszym zadaniem jest policzyć ile jajek kryje się w gniazdku. Do dzieła!

 Konkurencja Nr 7 „ Pisankowe zagadki”

Zagadki zostały ukryte w wiszących pisankach. Zadaniem dzieci jest wylosować pisankę i odpowiedzieć na zawartą w niej wielkanocną zagadkę.

Konkurencja Nr 8 „ Tor przeszkód”

Kurka wiozła jajeczka do malowania, ale nie uważała po drodze i kilka z nich zgubiła. Jestem ciekawy, komu z Was uda się sprawnie pokonać drogę z przeszkodami i bezpiecznie przewieźć jajka w taczce do koszyczka .
Gdy jednak jajko Wam spadnie - nie martwcie się – tylko szybko je podnieście i śmiało idźcie dalej”.

Do konkurencji zapraszamy po dwie ( trzy ) osoby z grupy . Zadaniem dzieci jest przewieźć slalomem balonowe jajeczko do kartonowego koszyczka.

Część artystyczna : Piosenki o tematyce wielkanocnej .

Podsumowanie:

Ogłoszenie wyników. Podziękowanie za udział w konkursie.

Zakończenie

Szukanie niespodzianek w ogrodzie przedszkolnym .

 

szukaj na stronie

facebook rss

PL

BezpieczneWakacje

Przedszkole Gminne w Charbrowie - Wicko

Odwiedzin:
Wszystkich: 4 591 513
Wczoraj: 1 155
Dzisiaj: 291
Online: 10
c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem