Scenariusz zajęcia z zakresu mowy
Temat zajęcia: Nauka wiersza „Sałatka” Joanny Papuzińskiej
Cel ogólny:
· rozwijanie pamięci i wyobraźni
· utrwalenie wiedzy na temat warzyw i owoców
Cele szczegółowe - dziecko:
· rozróżnia i prawidłowo nazywa warzywa i owoce
· poprawnie rozwiązuje zagadki obrazkowe
· odgrywa wyznaczone role
· segreguje owoce i warzywa
· podejmuje próbę odtworzenia wiersza samodzielnie
· recytuje wiersz z całą grupą
· wykonuje ćwiczenia emisyjne, recytuje wiersz ze zmianą natężenia głosu
· wypowiada się na temat ulubionych warzyw i owoców
· rozumie potrzebę zjadania warzyw i owoców
· bierze aktywny udział w zabawach
Metody: słowna, oglądowa, zabawowo zadaniowa, praktycznego działania
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Grupa wiekowa: dzieci 5-letnie
Przebieg zajęcia:
1) Pstrokaty kosz z warzywami. Prezentacja kosza z warzywami (ogórki, selery, pory, marchew, pomidory). Wyjaśnienie znaczenia słowa „pstrokaty”. Rozpoznawanie i nazywanie warzyw.
2) Słuchanie wiersza „Sałatki” Joanny Papuzińskiej.
Już się jesień rozminęła z latem
Przyszła pora na kolacje pstrokate
Synowie i córki!
Siekajcie ogórki
selery i pory,
marchew, pomidory
w drobniusieńką kratkę
Zrobimy sałatkę.
3) Omówienie treści wiersza.
4) Wysłuchanie ponowne wiersza z wykorzystaniem ilustracji „Pani Lato i pani Jesień”, kosza z warzywami oraz włączeniem prostej inscenizacji ruchowej (deska do krojenia, warzywa, nóż)
5) Nauka wiersza na pamięć:
- Recytacja połączona z gestem (ilustrowanie treści wiersza ruchem)
- Recytacja ze zmianą natężenia głosu (cicho, szeptem, głośno)
6) Zabawa ruchowa „Sałatka”. Dzieci otrzymują kartoniki z warzywami i owocami. Nauczyciel mówi: robimy sałatkę, potrzebuję marchew i jabłko. Wstają dzieci, które mają te kartoniki i tańczą do podkładu muzycznego.
7) Recytacja wiersza z podziałem na role. Nauczyciel wybiera dwoje dzieci: Pani Lato i pani Jesień, zakłada im kapelusze z dekoracją charakterystyczną dla tych pór roku i stawia w środku koła. Pozostałe stoją w kole i trzymają kartoniki z poprzedniej zabawy. Recytujemy wspólnie wiersz, w wersie „już się jesień rozminęła z latem” wybrane dzieci spacerują. Recytując pozostały fragment wiersza „Pory roku” wybierają dzieci – warzywa do sałatki i zapraszają do środka koła. Zabawę powtarzamy kilka razy, wybieramy nowe dzieci do odgrywania roli „Pór roku”. Za każdym razem recytujemy z dziećmi wiersz.
8) Dalsza nauka wiersza:
- Recytacja z zawieszeniem głosu, nauczyciel robi pauzę a dzieci dopowiadają ostatni wyraz.
9) Co to za warzywo? Zagadki obrazkowe – nauczyciel zasłania pociętymi na części kartkami obrazki warzyw. Dzieci odsłaniają pole i próbują rozpoznać co się na nim znajduje.
10) Zabawa w układanie warzyw i owoców. Każde dziecko otrzymuje zestaw kart z warzywami i owocami.
- Odnajduje te warzywa o których była mowa w wierszu (marchew, ogórek, pomidor). Nauczyciel w trakcie zabawy ponownie recytuje wiersz.
- Układa wg polecenia: ułóż osobno owoce i warzywa.
11) Talerzyk ze zdrową żywnością. Dzieci otrzymują plastikowe talerzyki. Nauczyciel prosi: ułóż na talerzyku to co chciałbyś zjeść (w zabawie wykorzystujemy zestaw kartoników owoców i warzyw). Rozmowa na temat ulubionych warzyw i owoców.
12) Wspólna recytacja wiersza. Nauczyciel rozpoczyna recytację i po kilku słowach pauzuje mówiąc dzieciom, że zapomniał. Dalszy ciąg wiersza recytują dzieci, w razie potrzeby nauczyciel pomaga.
13) Podziękowanie za udział w zajęciach
Izabela Olechnowicz