Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Scenariusz zajęcia z mowy - Nauka wiersza "Sałatka" J, Papuzińskiej

Scenariusz zajęcia z zakresu mowy

Temat zajęcia: Nauka wiersza „Sałatka” Joanny Papuzińskiej

 

Cel ogólny:

·         rozwijanie pamięci i wyobraźni

·         utrwalenie wiedzy na temat warzyw i owoców

Cele szczegółowe - dziecko:

·         rozróżnia i prawidłowo nazywa warzywa i owoce

·         poprawnie rozwiązuje zagadki obrazkowe

·         odgrywa wyznaczone role

·         segreguje owoce i warzywa

·         podejmuje próbę odtworzenia wiersza samodzielnie

·         recytuje wiersz z całą grupą

·         wykonuje ćwiczenia emisyjne, recytuje wiersz ze zmianą natężenia głosu

·         wypowiada się na temat ulubionych warzyw i owoców

·         rozumie potrzebę zjadania warzyw i owoców

·         bierze aktywny udział w zabawach

Metody: słowna, oglądowa, zabawowo zadaniowa, praktycznego działania

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna

Grupa wiekowa: dzieci 5-letnie

Przebieg zajęcia:

1)        Pstrokaty kosz z warzywami.  Prezentacja kosza z warzywami (ogórki, selery, pory, marchew, pomidory). Wyjaśnienie znaczenia słowa „pstrokaty”. Rozpoznawanie i nazywanie warzyw.

2)        Słuchanie wiersza „Sałatki” Joanny Papuzińskiej.

Już się jesień rozminęła z latem

Przyszła pora na kolacje pstrokate

Synowie i córki!

Siekajcie ogórki

selery i pory,

marchew, pomidory

w drobniusieńką kratkę

Zrobimy sałatkę.

3)        Omówienie treści wiersza.

4)        Wysłuchanie ponowne wiersza z wykorzystaniem ilustracji „Pani Lato i pani Jesień”, kosza z warzywami oraz włączeniem prostej inscenizacji ruchowej (deska do krojenia, warzywa, nóż)

5)        Nauka wiersza na pamięć:

-     Recytacja połączona z gestem (ilustrowanie treści wiersza ruchem)

-     Recytacja ze zmianą natężenia głosu (cicho, szeptem, głośno)

6)        Zabawa ruchowa „Sałatka”. Dzieci otrzymują kartoniki z warzywami i owocami. Nauczyciel mówi: robimy sałatkę, potrzebuję marchew i jabłko. Wstają dzieci, które mają te kartoniki i tańczą do podkładu muzycznego.

7)        Recytacja wiersza z podziałem na role. Nauczyciel wybiera dwoje dzieci: Pani Lato i pani Jesień, zakłada im kapelusze z dekoracją charakterystyczną dla tych pór roku i stawia w środku koła. Pozostałe stoją w kole i trzymają kartoniki z poprzedniej zabawy. Recytujemy wspólnie wiersz, w wersie „już się jesień rozminęła z latem” wybrane dzieci spacerują. Recytując pozostały fragment wiersza „Pory roku” wybierają dzieci – warzywa do sałatki i zapraszają do środka koła. Zabawę powtarzamy kilka razy, wybieramy nowe dzieci do odgrywania roli „Pór roku”. Za każdym razem recytujemy z dziećmi wiersz.

8)        Dalsza nauka wiersza:

-     Recytacja z zawieszeniem głosu, nauczyciel robi pauzę a dzieci dopowiadają ostatni wyraz.

9)        Co to za warzywo? Zagadki obrazkowe – nauczyciel zasłania pociętymi na części kartkami obrazki warzyw. Dzieci odsłaniają pole i próbują rozpoznać co się na nim znajduje.

10)    Zabawa w układanie warzyw i owoców. Każde dziecko otrzymuje zestaw kart z warzywami i owocami.

-     Odnajduje te warzywa o których była mowa w wierszu (marchew, ogórek, pomidor). Nauczyciel w trakcie zabawy ponownie recytuje wiersz.

-     Układa wg polecenia: ułóż osobno owoce i warzywa.

11)    Talerzyk ze zdrową żywnością. Dzieci otrzymują plastikowe talerzyki. Nauczyciel prosi: ułóż na talerzyku to co chciałbyś zjeść (w zabawie wykorzystujemy zestaw kartoników owoców i warzyw). Rozmowa na temat ulubionych warzyw i owoców.

12)    Wspólna recytacja wiersza. Nauczyciel rozpoczyna recytację i po kilku słowach pauzuje mówiąc dzieciom, że zapomniał. Dalszy ciąg wiersza recytują dzieci, w razie potrzeby nauczyciel pomaga.

13)    Podziękowanie za udział w zajęciach

Izabela Olechnowicz

c) 2007-2022 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem