Obszar: edukacja matematyczna
Temat zajęcia: Gdzie jesteś baranku?
■ Cele główne:
● rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie czterech
● rozwijanie percepcji wzrokowej
● porównywanie liczebności zbiorów, wielkości elementów zbiorów
● porządkowanie przedmiotów na podstawie różnic występujących między nimi (kolor)
■ Cele szczegółowe – dziecko:
● odpowiada na pytania dotyczące treści wierszyka
● nazywa elementy święconki
● liczy w zakresie czterech;
●klasyfikuje przedmioty według wspólnych cech ( koloru, wyglądu)
●stosuje słowa :tyle samo , coś większego , mniejszego , wyższego
●porusza się zgodnie z treścią piosenki
●prawidłowo reaguje na zmiany dźwięku muzyki
●wskazuje różnice między obrazkami
● określa położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, naprzeciwko, obok).
■ Metody: • czynna • słowna • oglądowa.
■ Formy pracy: • z całą grupą • indywidualna.
■ Środki dydaktyczne: odtwarzacz USB, święconka, ilustracje elementów święconki, zdjęcia zajączków, koperty, ilustracje warzyw i owoców, plastikowe koła, papierowe pisanki , kredki świecowe.
■ Przebieg:
1. Zabawa wprowadzająca:„Kółko małe, kółko duże.”
Zabawa ruchowa na powitanie z powtarzaniem rymowanki (ustawienie dzieci w kole)
Kółko małe, kółko duże dzieci idą do środka koła i powiększają je
Głowa prosto, rączki w górze podnoszą głowę i rączki do góry
Skłoń się w prawo, skłoń się w lewo przechylają się w prawo, w lewo
Tak się chwieje w lesie drzew Widzisz łąkę, na tej łące pokazują łąkę
Skaczą Cztery zające dzieci pokazują 4 place i podskakują
Są one bardzo rozrabiające
Ukradły z koszyczka ważne białe zwierze beczące
2. Rozmowa kierowana:
Nauczyciel zadaje pytania
Kto skakał po łące?
Jakie były te zające ?
Co ukradły zające?
Sprawdźmy w naszym koszyczku czy to prawda ?
Jak odnaleźć baranka?
3. Nauczyciel odczytuje list-wyjaśniający dalszy cel zabaw dzieci.
4.Zabawa dydaktyczna- odszukanie kopert przez dzieci, przyporządkowanie elementów z koperty do odpowiedniej „nory zająca”. Aby utrudnić zadanie , w kopertach znajdują się dodatkowe elementy w innym kolorze i kształcie; Przeliczanie elementów. Klasyfikowanie ich według wielkości, koloru .
5.Zabawa z wykorzystaniem piosenki „Święta wielkanocne”- Podczas śpiewania piosenki dzieci poruszają się zgodnie z jej treścią naśladując zajączki.
6.Zabawa muzyczna „Liczymy do czterech”- Dzieci klaszczą w dłonie w rytm wystukiwanego dźwięku i hasła 1, 2 ,3 , gdy usłyszą 4 dźwięk muszą podskoczyć jak najwyżej niczym zajączek wielkanocny.
7. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – odszukiwanie czterech różnic na zdjęciach zajączków
8. Zabawa matematyczna „Pisanki” – odszukiwanie pisanki z czterema różowymi kropkami, przeliczanie kropek, ilustrowanie w powietrzu i na pisance cyfry 4.
Anna Habyk
26.03.2015