Wielkanocne zabawy z zajączkiem
Cele:
-Utrwalenie posiadanej przez dzieci wiedzy na temat tradycji wielkanocnych;
-Wdrażanie do przestrzegania zasad zdrowej rywalizacji;
-Integrowanie społeczności przedszkolnej we wspólnym przeżywaniu i zabawie
Metody:
czynne- zadania stawiane dzieciom
słowne- objaśnienia, zagadki
oglądowe- prezentacja multimedialna
Formy:
-indywidualna
-grupowa
-zbiorowa
Środki dydaktyczne: magnetofon, CD z piosenką „Święta biją dzwony”, klanza „Pieczenie ciasta”, ilustracje tematyczne, jajeczka z zagadkami, puzzle, święconka wielkanocna, dekoracja, prezentacja multimedialna, jajka ugotowane na twardo, list od zajączka, dyplomy dla dzieci, czekoladowe jajeczka, 3 szklane wazony, kolorowe jajeczka.
Przebieg:
Powitanie wszystkich dzieci przez prowadzące panie, omówienie przebiegu zabawy czyli niespodzianki przygotowanej przez Zajączka Wielkanocnego oraz zasad punktacji.
Zadanie 1. „ Co pasuje do Wielkanocy” (po 2 osoby z grupy)
Dzieci mają na stolikach różne obrazki. Zadanie polega na odnalezieniu tych obrazków, które kojarzą się ze Świętami Wielkanocnymi.
Prezentacja multimedialna „Wielkanocne zwyczaje”
Zadanie 2. Ułóż puzzle. (1 osoba z grupy)
Drużyny otrzymują puzzle, z których muszą ułożyć wielkanocne jajko.
Zadanie 3. „Komu się uda?” (1 osoba z grupy)
Dzieci muszą oskubać jajko z skorupki.
Zadanie 4. „Koszyczek Wielkanocny” (po 2 osoby z grupy)
Należy włożyć do koszyczka rzeczy, które zabieramy do święcenia.
Prezentacja multimedialna „Święcenie pokarmów”
Zadanie 5. Zabawa muzyczna „Pieczenie ciasta ”wg Klanzy.
Zadanie 6. Zabawa matematyczna z jajkiem
Zadanie 7. „Zgaduj zgadula”-zagadki ukryte w jajeczkach.
Każda grupa ma za zadanie odgadnąć po 3 zagadki.
Zadanie8. „Śniadanie Wielkanocne”.
Zadaniem dzieci jest nakrycie stołu do Wielkanocnego śniadania.
Prezentacja multimedialna „Wielkanocne potrawy”
Zadanie 9. Wspólne zaśpiewanie piosenki „Święta, święta biją dzwony”.
Zakończenie zabaw wielkanocnych.
-Drogie dzieci wykonałyście już wszystkie zadania przygotowane przez Zajączka Wielkanocnego i tym samym pomogłyście zajączkowi zebrać wszystkie marchewki.
- przeliczenie punktów
-wręczenie dyplomów i czekoladowych jajeczek
-odczytanie listu od zajączka
-odszukanie gniazda z niespodziankami dla dzieci.
opracowanie i realizacja:
Sabina Godula, Anna Remiszewska, Izabela Olechnowicz