Temat zajęcia : Majowa łąka
12.05.2015
dzieci 5-letnie
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
dziecko:
Metody:
Formy pracy:
Forma organizacji:
Przebieg zajęcia:
Wprowadzenie
1. W oczekiwaniu na rodziców dzieci kolorują przy stolikach ilustrację łąki. Na polecenie n-lki przerywają pracę i idą usiąść na dywanie we wskazanym miejscu. (ilustracja posłuży do omówienia z rodzicami po zajęciach: tempa pracy dziecka, staranności, kolorystyki)
Część I
1. Nazwy miesięcy – utrwalenie nazw miesięcy i pór roku
- przypominamy jaką mamy porę roku, wskazujemy ją na ilustracji,
- podajemy nazwy pozostałych pór roku, wskazujemy je na ilustracji
- podajemy nazwę miesiąca „maj”
- wymieniamy wszystkie nazwy miesięcy
2. Ćwiczenie klasyfikacyjne „Pory roku”
Praca w parach - dzieci otrzymują obrazki – naklejki, przyporządkowują je do odpowiedniej pory roku, naklejają na kartkę z odpowiednim kolorem (zielony-wiosna, żółty-lato, czerwony-jesień, niebieski-zima)
3. Ćwiczenia oddechowe „Biedronka” – dzieci za pomocą słomek do picia przenoszą kropki biedronki na przygotowany szablon owada.
Cześć II
1. Ilustracja Majowa łąka
Rozpoznawanie i nazywanie mieszkańców łąki, analiza i synteza głoskowa wyrazów, odczytywanie napisów, umieszczenie na tablicy w odpowiednich miejscach
2. Zabawa „Mieszkańcy łąki”
Na dywanie odwróconeobrazki zwierząt, dzieci odkrywają, nazywają, wyszukują te, które mieszkają na łące.
3. Układanie nazw – klaser z literami
Dzieci układają wyraz: osa, chętne układają dowolny wyraz, wzorując się na napisach globalnych na tablicy.
4. Zabawa ruchowa – „Pszczoły w ulu” – odnajdywanie zbioru pszczół zgodnie z posiadaną
cyfrą. W obręczach leżą pszczoły, dzieci poruszają się po dywanie w rytm tamburyna. Gdy instrument ucichnie dziecko odnajduje odpowiednią obręcz zgodnie z cyfrą jaką trzyma w dłoni.
5. Zabawa matematyczna „Przyleciały motylki” – Przeliczanie pojawiających się na tablicy
tematycznej elementów (mieszkańców łąki). Dziecko rozwiązuje zadania matematyczne.
6. Zabawa ruchowa przy muzyce „Wiosna budzi motyle” – Budzenie do życia siedzących motyli. Dziecko. które usłyszy obok swojego ucha dzwoneczek, czuje się obudzone, ustawia się za dzieckiem z dzwoneczkiem i maszeruje razem z nim. Zabawa kończy się aż wszystkie dzieci będą maszerowały za ”Wiosną”. Wszystkie obudzone motyle mogą przez chwilę tańczyć ,wirować jak motyle na łące przy muzyce.
Część III
7. Zabawa matematyczna „Gąsienica” – Doskonalenie słuchowe oraz umiejętność przeliczania usłyszanych dźwięków. Dziecko umieszcza na ciele gąsienicy wcześniej otrzymany kartonik z cyfrą. Umieszcza go zgodnie z ilością usłyszanych dźwięków.
8. Podziękowanie za udział w zajęciacach
opracowanie i realizacja
Anna Remiszewska i Izabela Olechnowicz