Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Scenariusz zajęcia matematyczno - przyrodniczego - Sekrety Pani Zimy

Scenariusz zajęć edukacja matematyczno - przyrodnicza (aktywność poznawcza)

Temat: Sekrety Pani Zimy

Grupa wiekowa: 4,5 - latki

Cele ogólne:
1. Utrwalenie graficznego znaku cyfry 1, 2, 3 i łączenia go z konkretem.
2. Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie.
3. Wyodrębnienie przedmiotów do policzenia.
4. Utrwalenie liczebników porządkowych.
5. Utrwalenie wyglądu i nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
6. Rozwiązywanie prostych zadań z treścią.
7. Tworzenie zbiorów sześcioelementowych w oparciu o utrwalane figury geometryczne
8. Zapoznanie ze stanem skupienia śniegu i jego zachowaniem pod wpływem ciepła
9. Rozbudzenie ciekawości dzieci poprzez wprowadzenie doświedczeń

Cele szczegółowe:
Dziecko:
1. Wie, jak wygląda cyfra 1, 2, 3
2. Potrafi przeliczać w możlwie dla siebie szerokim zakresie
3. Umie podać liczebniki porządkowe
4. Potrafi stworzyć zbiór tych samych fogur geometrycznych
5. Wie, dlaczego śnieg się roztapia.
6. Umie określić jaka jest woda z rozpuszczonego śniegu.

Formy pracy:
1. Zbiorowa - słuchanie opowiadanie, zabawy ruchowe,
2. Idywidualna - zabawy matematyczne,
3. Grupowa - udział w doświadczeniach, zabawy ruchowe

Metody:
1. słowna - opowiadania, objaśnienia, instrukcje
2. oglądowa - ilustrowanie opowiadania, ilustracje,
3. Czynna - udział w doświadczeniach, udział w zabawach rytmiczno - ruchowych

Środki dydaktyczne:
• sylwetki: Zuzia, bałwanki, kot, wróbel, wrona, tata ,
• kartonowe bałwanki: gruby i chudy,
• kotyliony, guziki,
• koła,
• kartoniki z cyframi, kartoniki z figurami geometrycznymi,
• śnieg, miseczki, łyżki stołowe,
• słoiki, wata, lejek,
• tamburyno, płyta CD z pisoenkami,
• klamerki, tekturowe gwiazdki w czterech kolorach

Przebieg:

Część wstępna:
1. Powitanie dzieci piosenką w kole, za każdym razem w treści piosenki zmieniając imię dziecka. Gdy dziecko o którym śpiewamy wchodzi do koła nauczycielka wiesza na jego szyji kolorowy kotylion z wizerunkiem bałwanka po jednej stronie i cyfrą po drugiej stronie.

Piosenka: "Witaj Kasiu, witaj Kasiu
jak się masz, jak się masz?
Wszyscy Cię lubimy, wszyscy Cię kochamy
bądź wśród nas, bądź wśród nas"

2. Zabawa ruchowa "My bałwanki" - dzieci w rozsypce tańczą po sali w rytm zimowej piosenki. Na hasło "bałwanki" łączą się w pary i tańczą w parach, na hasło "bałwanek" tańczą pojedynczo.

3. Ćwiczenia oddechowe - "Mroźny podmuch wiatru". Dzieci obserwują czynności nauczyciela, słuchają wskazówek, by nabierać powietrze nosem i wydychać ustami, dmuchając na mełe kuleczki z waty .

Część główna:

4. Słuchanie opowiadania pt. "Bałwanek", ilustrowanego postaciami przez nauczycielkę. W trakcie powtórnego czytania wiersza przez nauczycielkę wszystkie dzieci samodzielnie układają bałwanka z trzech różnej wielkości białych kół, dwóch brązowych kół (oczy) i sześciu malutkich guzików (guziczki). Przy kolejnym czytaniu wiersza dzieci wraz z nauczycielką wskazują na ułożone koła i wymieniają liczebniki porządkowe, a gdy jest mowa o guziczkach bałwanka wspólnie je liczą dotykając palcami:

5. Rozmowa na temat opowiadania: Jak wyglądał bałwanek, którego ulepiła Zuzia? Jakie miał oczy, nos? Kto odwiedzał bałwanka? Ile przylecialo do niego ptaszków? Ile miał guzików?
Z jakich figur geometrycznych zbudowaliśmy bałwanka? Czy można z nich zbudować coś innego?
- próby dzieci w towrzeniu nowych postaci, próba nazywania ich

6. Zabawa orientacyjno - porządkowa "Kra" - dzieci poruszają się w rytm muzyki po sali (śniegu), na przerwę w muzyce dzieci odszukują swoje kry (koła z cyframi) zgodnie z cyfrą jaka widnieje na kotylionie.

7. Umieszczanie na tablicy tematycznej dwóch sylwet bałwanków grubego i cienkiego. Omówienie obu sylwet bałwanków: Czy bałwanki się różnią i dlaczego? Co się stało, że bałwanek zrobił się cienki? Dlaczego pewnego dnia Zuzia nie poznała swojego bałwanka? Co się z nim stało? Dlaczego tak się dzieje? W co zamienia się śnieg?

8. Zabawa matematyczna "Śnieżynki" - każde dziecko otrzymuje gwiazdkę śniegu w innym kolorze (niebieska, zielona, żółta, czerwona) przygotowaną przez nauczyciela. Na środku koła w którym siedzą dzieci leżą kolorowe klamerki. Nauczycielka proponuje dzieciom aby przypięły na gwiazdkę jedną klamerkę w takim samym kolorze w jakim jest gwiazdka.
Nauczycielka proponuje dzieciom kolejne zadania matematyczne, np.
• Przypnijcie jeszcze po dwie klamerki. Ile jest klamerek na gwiazdce?
• Co się stanie jak dopniemy jeszcze dwie? Ile będzie klamerek?
• Mamy 5 klamerek ale jedna nam odpadła. Ile zostało?
• Tak, zostały 4 klamerki, itp..
Odpowiadają chętnie zglaszające się dzieci. Zachęcanie mniej śmiałych dzieci do wspólnej zabawy.

9. Zabawa ruchowa "Idą bałwanki" - nauczyciel gra rytmicznie na tamburynie . Dzieci maszerują po obwodzie koła. Na hasło "duże bałwanki" idą na palcach. Na hasło "Małe bałwanki" przykucają i idą w pozycji niskiej.

10. Doświadczenie z topniejącym śniegiem. Dzieci dzielą się samodzielnie na cztery grupy według kształtu figury geometrycznej, jaka widnieje na głowie bałwanka na kotylionie. Gromadzą się wokół czterech stolików: wkładają śnieg do czterech miseczek i stawiają go na grzejniku.
Wspólnie z nauczycielką biorą udział w niżej opisanej zabawie muzyczno - ruchowej
(Ad.11). Po skończonej zabawie przyglądają się ustawionym miseczkom. I wyciągają pierwsze wnioski z doświadczenia: Śnieg pod wpływem ciepła roztapia się. Ze śniegu powstaje woda.
Wraz z nauczycielem próbują odnieśc wyniki doświadczenia do czytanego opowiadania o topniejącym bałwanku. Tak jak śnieg w miseczkach rozpuścilłsię pod wpływem ciepła, tak nasz balwanek stopniał bo zaświeciło słońce.

11. Zabawa muzyczno - ruchowa "Rodzinka bałwanka" - dzieci stoją w kole, w środku stoi jedno dziecko jest bałwankiem. Wszyscy śpiewają pierwszą zwrotkę, po niej balwanek wybiera pania bałwankową, później pani bałwankowa wybiera synka, kolejno synek braciszka. Piosenke można powtórzyć kilka razy, za każdym razem zmieniając dzieci.

12. Filtorwanie wody: Dzieci podzielone na cztery grupy, ustawiają się przy stolikach na których widnieje wizytówka z figurą geometryczną zgodna z figurą, jaka widnieje na głowie bałwanka na kotylionach. Do przygotowanego słoika wlewają rozpuszczony śnieg (wodę) filtrując przez watę umieszczoną w lejku. Dokładnie przyglądają się przebiegowi doświadczenia. Wyciągają wnioski: Woda przelatuje przez watę. Woda z rozpuszczonego śniegu jest brudna.
- W przypadku, gdyby woda filtrowala się długo, nauczyciela proponuje dzieciom kolejną zabawę, np ruchową do zimowej piosenki.

13. Podsumowanie doświadczeń poprzez wybieranie z kilku ilustracji tych, które ukazują wynik naszych doświadczeń:
• zamianę śniegu w wodę
• filtorwanie śniegu
• brudną wodę w słoiku
Umieszczenie wybranych ilustracji i wieszanie ich na tablicy tematycznej zgodnie z przebiegiem doświadczeń.
Komentarz nauczyciela: nie należy jeść, lizać śniegu, gdyż mogą znajdować się w nim zanieczyszczenia, które dla naszego oka nie są widoczne.

Część końcowa:

14. Zabawa końcowa "Powiedz co Ci się podobało": dziecko, które ma w ręku bałwanka mówi "Podobało mi się, ponieważ............" albo "Nie podobało mi się, bo...."
15. Podziękowanie dzieciom za wspólne zajęcia zakończone okrzykiem
"Nasze dzieci są, fanta.............styczne, fenome..................nalne i NAJLEPSZE NA ŚWIECIE"
Podarowanie dzieciom kotylionów w nagrodę za czynny udział w przygotowanych zajęciach

opracoawała Anna Remiszewska

szukaj na stronie

facebook rss

PL

BezpieczneWakacje

Przedszkole Gminne w Charbrowie - Wicko

Odwiedzin:
Wszystkich: 4 615 190
Wczoraj: 1 315
Dzisiaj: 424
Online: 8
c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem