Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Scenariusz zajęcia otwartego - Bajki, baśnie, które znamy

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców 

Temat: Bajki , baśnie, które znamy - utrwalanie zasad korzystania z książeczek

Grupa wiekowa: 4-5latki

Cele ogólne:

·         Rozpoznawanie postaci z bajek za pomocą wylosowanych rekwizytów

·         Wypowiadanie się na temat wiersza; stosowanie dłuższych wypowiedzi

·         Utrwalenie zasad korzystania z książeczek

·         Utrwalanie sprawności w układaniu puzzli

·         Kształtowanie spostrzegawczości i skojarzeń podczas odgadywania tytułu bajek

·         Czerpanie radości z wspólnej zabawy z rodzicem i rówieśnikami

Cele szczegółowe:

Dziecko:

·         Wie z jakiej bajki pochodzi dany przedmiot

·         Kojarzy fragmenty bajek  z tytułem

·         Zna zasady korzystania z książeczek

·         Potrafi skojarzyć cechy charakteru z daną postacią z bajki

·         Wypowiedzieć się na określony temat

·         Potrafi oddzielić groch od kasztanów

·         Potrafi wcielić się w rolę postaci bajkowej

Metody pracy:

      słowna: wiersz, list od książeczki, fragmenty bajek

      oglądowa: puzzle, książeczka,

      czynna: łowienie papierowych ryb na wędki, segregowanie grochu i kasztanów, rozpoznawanie przedmiotów z bajek, elementy dramy „wcielanie się w rolę", śpiew piosenki

Przebieg  zajęcia:

Część wstępna:

1.   Przywitanie

 

DZIŚ NA MOJE ZAWOŁANIE

NIECH SIĘ MIŁY NASTRÓJ STANIE

NIECH W  ZABAWACH ZNAJDZIE SIĘ ROZPOZNAWANIE

BAJEK, BASNI, KTÓRE ZNAMY.

2.   "Rekwizyty"

Na podstawie wylosowanych z worka przedmiotów dzieci odgadują tytuł baśni:
Kapelusz czerwony- Czerwony Kapturek

Osiołek - Kubuś Puchatek

Groch - Księżniczka na ziarnku grochu
Lustro - Królowa Śniegu
Zapałki - Dziewczynka z zapałkami
Rybka - O rybaku i złotej rybce

Część właściwa:

1.     Słuchanie wiersza J. Huszczy pt. „Skarga książki".

Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozaginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś, ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki wyrywała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się zamknę na klucz w szafie!

Rozmowa na temat treści wiersza oraz poszanowania książek

- Na co skarży się książka?
- Jak należy dbać o książki?

3.   Układanie puzzli z ilustracjami z bajek; podanie tytułu bajki.- wszyscy

4.   Małe koperty - zabawa w „skojarzenia", czyli odgadywanie tytułów bajek z ciągu nazw przedmiotów charakterystycznych dla danego utworu. Każdy uczestnik losuje 1 kopertę.

Wróżka czyta wyrazy:

      Zestaw I : młynarczyk, zwierzę, ogon, wąsy, buty, spryt


„Kot w butach"

      Zestaw II : siostrzyczka, brat, las, Baba Jaga, chatka, pierniki


„Jaś i Małgosia"

      Zestaw III : macocha, złe siostry, dużo pracy, bal, książę, pantofelek


„Kopciuszek"


       Zestaw IV : miód, Krzyś, Prosiaczek, Tygrysek, Kłapouchy, Królik

„Chatka Puchatka"

5.   Uczestnicy tej konkurencji starają się jak najszybciej oddzielić groch od kasztanów.

6.   Słuchanie fragmentów bajek czytanych przez wróżkę - rozpoznawanie tytułów bajek po słyszanym fragmencie.

Zestaw I

 Żyła sobie raz samotna kobieta. Nie miała dzieci, a bardzo chciała mieć córeczkę. Pewnego dnia samotność dokuczyła jej tak mocno, że postanowiła udać się po pomoc do czarownicy. Ta dała jej zaczarowane ziarenko. Kiedy kobieta zasadziła je w doniczce, wyrósł z niego duży kwiat. Gdy rozchylił płatki, kobieta ujrzała w jego wnętrzu maleńką dziewczynkę. Miała cal wzrostu, więc dostała na imię...


                                                                                               „Calineczka"

 Zestaw II

    Wtedy starsze łabędzie pochyliły przed nim głowy, a młody łabędź poczuł się zamieszany i ze wstydu schował głowę pod skrzydło. Czuł się naprawdę błogo, ale nie był dumny, ponieważ dobre serce nie jest ogarnięte pychą. Myślał o tym, ile musiał się nacierpieć, jak go prześladowano i wyszydzano zanim usłyszał, że jest najpiękniejszym z wszystkich pięknych ptaków, Słońce grzało mocno, a jego promienie pieściły smukłą szyję ptaka. W głębi serca łabędź pomyślał: „Nawet nie marzyłem o takim szczęściu, kiedy byłem jeszcze...


                                                                                         „Brzydkie Kaczątko"


Zestaw III


    Zziębnięte ręce skostniały jej prawie, nie ma siły utrzymać w nich paczki zapałek. A gdyby zapaliła jedną dla rozgrzania? Tylko jedną zapałkę. Na wspomnienie ciepła już nie ma siły oprzeć się pokusie. Jedna zapałka tylko. Wyjmuje ostrożnie, trzask...

i płonie! Cóż za wesołe światło, jasne i ciepłe, ach jak grzeje w ręce! Cudowny płomyk! Wydało się jej nagle, że siedzi przed ciepłym, żelaznym piecem na świecących nóżkach, z mosiężnymi drzwiczkami. Ach, jak ciepło! Jak grzeje duży, jasny płomień, jak wesoło się pali! Wyciągnęła nóżki spod cienkiej sukienki, aby je ogrzać także, lecz w tej samej chwili - zapałka zgasła.


                                                                                       „Dziewczynka z zapałkami"

7.   Kto złapie złotą rybkę?" - trzeba złapać papierową rybkę na wędkę z haczykiem z taśmy samoprzylepnej. Każdy zawodnik ma jedną próbę wędkowania.

8.   Wysłuchanie listu i prośby od książki , która zostawiła list dla dzieci  „Prośby książki".

· Nie pisz i nie rysuj tuszem na mych kartkach, bowiem wkrótce będę prawie nic niewarta.
· Nie zaginaj rogów, używaj zakładki, na półce mnie stawiaj, dbaj o me okładki.
· Gdy się ze starości zacznę rozlatywać, spróbuj mnie naprawić, posklejać, pozszywać.
· Nie czytaj, gdy jadasz, nie brudź mnie rękami, to ci będę służyć całymi latami.

9.   Kto najbardziej realnie wcieli się w rolę?

Chętne dzieci otrzymują czapki przedstawiające daną postać. Zadanie polega na tym, żeby pokazać wszystkim ruchy, gesty, mimikę postaci, za które dane dziecko jest przebrane.

         Następuje pojedyncze wystąpienie.

- bocian            - leśniczy                            - król                          - rycerz

- czarownica           - kot w butach       - smerf         - rozbójnik

-  czerwony kapturek

Część końcowa:

10.                    Zakończenie: Wspólne zaśpiewanie piosenki pt.: „Książki, książki"

11.                    Wręczenie wszystkim rodzicom książeczek wykonanych przez dzieci


Opracowała: Anna Iwicka


c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem