ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA
„Piękny tajemniczy świat – edukacja ekologiczna w przedszkolu.
Cele:
Ø Pogłębienie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi
Ø Kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody
Ø Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
Ø Podnoszenie świadomości ekologicznej dzieci oraz ich rodziców
Główne zagadnienia do realizacji na rok 2012/2013
Lp. |
Sposoby i środki realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
|
Wprowadzenie w grupach Kodeksu Dobrego Zachowania
Ułożenie wspólnie z dziećmi kodeksu „Przyjaciela Przyrody”
Udział w akcji „Sprzątanie świata”
Wycieczka autokarowa do lasu „Zbieramy dary jesieni”
Wycieczka do gospodarstwa rolnego we Wrześcienku: oglądanie maszyn rolniczych pracujących w polu, wykopki dla dzieci, ognisko z pieczeniem ziemniaków
Kolorowy Dzień Warzyw i Owoców
Przedszkolna zabawa andrzejkowa
Międzygrupowy konkurs „Jesienny kącik przyrody”
Konkurs fotograficzny dla rodziców „Przyroda w 4-porach roku”( pozyskiwanie patronatu np. nadleśnictwo Lębork)
Konkurs techniczno-plastyczny dla rodziców i dzieci „Jesienna ikebana” ( wystawa prac w GOKiS w Wicku, rozstrzygniecie konkursu przez komisję zasiadającą w GOKiS)
Zbiórka karm dla zwierząt leśnych i do schronisk( przekazanie zebranej żywności do najbliższej leśniczówki)
Warsztaty dla rodziców poprowadzone przez reprezentanta ekologii z Gminy Wicko na temat „Zbiórka odpadów i ich segregacja”
Przedstawienie jasełkowe w wykonaniu dzieci z grupy III
Kiermasz ozdób świątecznych
Przedszkolny Konkurs Piosenki Świątecznej
Bal karnawałowy
Konkurs recytatorski „Przyjaciel przyrody”
Zielony korowód na powitanie wiosny
Przedstawienie teatralne o tematyce przyrodniczej Między - przedszkolny turniej wiedzy ekologicznej ‘Przyjaciele Przyrody”
Zajęcia otwarte dla rodziców o tematyce ekologicznej Wielkanocny Konkurs Edukacyjny
Obchody Dnia Ziemi
Wycieczka do Leśniczówki w Steknicy oraz do lasu( wiosenne sprzątanie lasu)
Wycieczka do Oczyszczalni Ścieków w Łebie
Spotkanie z leśnikiem, ekologiem, pracownikiem Urzędu Gminy
Kontynuacja zbiórki zużytych baterii i zbiórki makulatury
Kontynuacja prowadzenia zajęć z Klubu Małego Odkrywcy
Festyn Rodzinny
Wycieczka do Fokarium w Sarbsku
Przygotowanie programu artystycznego na zakończenie roku
Kontynuacja Akcji Cała Polska Czyta Dzieciom
Wyjazd do teatru Lalki w Słupsku
Udział w programie ekologicznym Kubusiowi przyjaciele Natury”
|
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Nauczycielki gr II i III (os. odp. Sabina)
(os. odp. Sabina)
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
(os. odp. Ania)
(os. odp. Sabina – Iza)
( os. odp. Iza – Małgosia)
(os. odp. Ania)
Wszystkie nauczycielki
Nauczycielki gr. III
Wszystkie nauczycielki
(os. odp. Małgosia – Ania) Wszystkie nauczycielki
Os. odp. -Małgosia
Wszystkie nauczycielki Nauczycielki gr. II
Os. odp. Hania - Sabina
Wszystkie nauczycielki Os. odp.Iza – Hania Wszystkie nauczycielki
Os. odp. Ania
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Os. odp. Sabina
Os. odp. Iza
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki |
wrzesień
listopad
wrzesień
wrzesień/październik
wrzesień
październik
listopad
listopad
Ogłoszenie konkursu – październik, rozstrzygnięcie - maj
październik
Październik/listopad
Podczas zebrania z rodzicami w miesiącu listopadzie
grudzień
grudzień
grudzień
styczeń
luty
marzec
kwiecień/maj
marzec/kwiecień
marzec/kwiecień
kwiecień kwiecień
marzec/kwiecień
kwiecień/maj
w ciągu roku
przez cały rok
według potrzeb
maj
czerwiec
czerwiec
cały rok
cały rok
zgodnie z programem |
Zagadnienia ogólne realizowane przez cały rok przez wszystkie nauczycielki. |
|||
Umieszczanie informacji w gazetce przedszkolnej i stronie internetowej ( np. „Świadome zakupy”, „Zdrowie w kuchni”, „Selektywna zbiórka odpadów” Uczestniczenie przedszkolaków w dziecięcych spektaklach teatralnych. Udział w konkursach plastycznych organizowanych przez różne placówki oświatowe. Skompletowanie i korzystanie z pomocy dydaktycznych o tematyce przyrodniczej, ekologicznej. Wzbogacenie zbiorów biblioteki przedszkolnej o nowe pozycje, w szczególności o ekologiczne treści
|
|||
Współpraca z rodzicami |
|||
Raz na dwa miesiące wydawanie gazetki dla rodziców Pozyskiwanie sponsorów. Angażowanie rodziców w organizację festynu rodzinnego, szycia kostiumów niezbędnych do przedstawień teatralnych i występów artystycznych. Ciągłe udoskonalanie i uaktualnianie strony internetowej naszego przedszkola. Zaproszenie rodziców na uroczystości przedszkolne i zebrania grupowe, wspólne spotkania i zabawy okolicznościowe. Informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych. Spotkania psychologiem i logopedą. |
|||
Główne zagadnienia do realizacji zgodnie z tematem rocznym. |
|||
Wyjaśnienie pojęcia ekologia i rozumienie znaczenia działań w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Wdrażanie wiedzy proekologicznej podczas działań dydaktyczno – wychowawczych: dostarczanie dzieciom wzorca osobowego promującego ekologiczny tryb życia (rekreacja, wyłączanie światła, oszczędzanie wody itp.) Dostarczanie dzieciom wiedzy dotyczącej charakterystycznych zmian w przyrodzie w zależności od pory roku w toku obserwacji( rozpoznawanie pór roku ich zwiastunów, rozpoznawanie nazywanie gatunków drzew) Poznawanie różnorodności i roślin oraz ich związku ze środowiskiem( gatunki roślin, grzybów, odpowiednie warunki do wzrostu rośliny) Poznawanie różnorodności zwierząt oraz ich związku ze środowiskiem ( rozpoznawanie zwierząt hodowlanych , domowych, poznawanie środowisk w których żyją, poznawanie różnych gatunków ptaków; wyjaśnienie pojęć: ssak, ptak, ryba, owad). Ukazanie zależności i stanu środowiska od działalności człowieka ( pokazanie przykładów ginących gatunków fauny i flory – rozumienie konieczności ich ochrony( prezentowanie skutków wycinania lasów deszczowych; prezentowanie przykładów pozytywnego i negatywnego wpływu turystyki na środowisko, pokazanie przykładów racjonalnego gospodarowania naturalnymi zasobami Prezentowanie przykładów recyklingu – dostrzeganie problemu składowania i segregacji śmieci |