Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Roczny plan pracy przedszkola "Ruch i zabawa to ważna sprawa- sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka"

ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA 2013/2014

Ruch i zabawa to ważna sprawa –

sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka

 

 

Cele:

·         Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych,

·         Propagowanie zdrowego stylu życia,

·         Rozwijanie sprawności ruchowych,

·         Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach  trudnych,  bezpieczeństwo w życiu codziennym,

·         Zapoznanie z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja,  a co zagraża zdrowiu,

·        Kształtowanie właściwych relacji między członkami rodziny i społeczności,

·         Pobudzanie wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu poprzez eksperymentowanie i wyrażanie własnej indywidualności.

·         Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego  środowiska.

 

Lp

Sposoby i środki realizacji

Termin realizacji

1

Wprowadzenie w grupach Kodeksu Dobrego Zachowania

wrzesień

2

Wprowadzenie kodeksu „Bezpieczny Przedszkolak”. Omówienie zagadnień: bezpieczna zabawa w przedszkolu, bezpieczne zachowania w domu, bezpieczne na drodze.

wrzesień

3

Udział w akcji „Sprzątanie świata”

wrzesień

4

Wycieczka autokarowa do lasu „Zbieramy dary jesieni”

wrzesień, październik

5

Festyn Pożegnanie lata

wrzesień

6

Kolorowy Dzień Warzyw i Owoców

październik

7

Przedszkolna zabawa andrzejkowa

listopad

8

Konkurs plastyczno – techniczny dla dzieci i rodziców „Ulubiony sport”

listopad

9

Przedstawienie jasełkowe w wykonaniu dzieci z grupy III

grudzień

10

Kiermasz ozdób świątecznych

grudzień

11

Przedszkolny Konkurs Piosenki Świątecznej

grudzień

12

Bal karnawałowy

styczeń

13

Międzygrupowy konkurs edukacyjny Jestem bezpieczny, bo wiem…

luty

14

Zielony korowód na powitanie wiosny

marzec

15

Zajęcia otwarte dla rodziców

Listopad/kwiecień

16

Wielkanocny Konkurs Edukacyjny

kwiecień

17

Obchody Dnia Ziemi

kwiecień

18

Spartakiada Sportowa z kl I

maj

19

Festyn Rodzinny

maj

20

Wycieczka do ZOO

czerwiec

21

Przygotowanie programu artystycznego na zakończenie roku

czerwiec

22

Spotkania ze sportowcami różnych dyscyplin

cały rok

23

Kontynuacja zbiórki zużytych baterii i zbiórki makulatury

cały rok

24

Kontynuacja prowadzenia zajęć z Klubu Małego Odkrywcy

cały rok

25

Kontynuacja Akcji Cała Polska Czyta Dzieciom

cały rok

26

Wyjazd do teatru Lalki w Słupsku

raz w roku

27

Cykliczne spotkania z policjantem, pielęgniarką, stomatologiem, lekarzem, ratownikiem medycznym

cały rok

28

Wyjścia do różnych kompleksów sportowych: stadion, siłownia, Orlik, hala sportowa

cały rok

29

Warsztaty kulinarne dla dzieci z zaproszonym gościem „Wiem co jem i aktywnie spędzam dzień” mających na celu rozbudzenie zmysłów: węchu, smaku, wzroku, dotyku. Podejmowanie działań mających na celu wspólne przygotowania zdrowych, sezonowych  posiłków, przekąsek, deserów,

cały rok

30

Kontynuowanie akcji Mamo, tato, wolę wodę

cały rok

 

Zagadnienia ogólne realizowane przez cały rok przez wszystkie nauczycielki

Dbanie o bezpieczeństwo dzieci podczas zabaw w sali i placu przedszkolnym:

·         Przegląd  bezpieczne go użytkowania sprzętu sportowego i zabawek w salach i na placu przedszkolnym,

Wykorzystanie różnorodnych metod, form i środków do zdobywania doświadczeń  twórczych w zakresie ruchu:

·         wykorzystanie zbiorów płyt CD, prezentacji multimedialnych oraz materiałów warsztatowych oraz scenariuszy do zabaw z dziećmi, wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach opartych na metodzie A.M. Kniessów, R Labana, K. Orfa, W. Sherbone,

Stworzenie w salach kącików tematycznych: relaksacyjny, lekarski, sportowy, apteka

Prowadzenie zajęć, zabaw, z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy, jak zachować się w sytuacjach zagrożenia, gdzie można otrzymać pomoc,

Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez:

·         Organizowanie spacerów i wycieczek w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu,

·         Odbywanie zajęć o charakterze prozdrowotnym,

·         Przeprowadzanie zajęć ruchowych z muzyką w połączeniu z metodami twórczymi, aktywizującymi dzieci,

Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej:

·         Różnorodność stosowanych metod i form pracy z dziećmi,

·         Samodzielne wykonywanie i stosowanie atrakcyjnych rekwizytów,

·         Zorganizowanie kącika sportowego i akcentów w dekoracji przedszkola o charakterze sportowym (gazetka, plansze),

Sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej:

·         Pozyskiwanie sponsorów i zakup różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej,

Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców poprzez:

·         Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia na popołudniowych zajęciach  oraz umieszczając informacje w gazetce przedszkolnej,

·         Prowadzenie różnych zabaw i ćwiczeń stymulujący rozwój dzieci,

·         Stosowanie profilaktyki zdrowotnej,

Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i przestrzeganie higieny otoczenia:

·         Prawidłowe mycie rąk,

·         Higiena jamy ustnej, włosów i paznokci,

·         Samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po wyjściu z toalety,

Ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy:

·         Zdawanie sobie sprawy z konieczności zwracania się o pomoc do osób zajmujących się ochroną zdrowia: lekarz, pielęgniarka,

·         Poznanie przyczyn wybranych chorób i możliwości chronienia się przed zarażeniem:

·         Przyswajanie nawyku zasłaniania nosa i ust podczas kichania i kaszlu,

·         Nie korzystanie z przedmiotów  osobistego użytku należących do innych  (grzebień, szczoteczka do zębów, ręcznik)

Nabywanie podstawowych wiadomości dotyczących zdrowia, zapoznanie  z tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu:

·         Kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania się poprzez codzienną analizę jadłospisu w przedszkolu i tym co zjadamy w domu,

·         zachęcanie dzieci do zjadania nieznanych potraw oraz warzy i owoców,

·         Kształtowanie nawyku codziennej gimnastyki w podczas zajęć z dziećmi,

·         Rozumienie szkodliwości przebywania  w zadymionym środowisku, w pomieszczeniach oraz szkodliwości palenia papierosów dla zdrowia człowieka (uczestniczenie w Przedszkolnym Programie Edukacji Antytytoniowej ,,Czyste powietrze wokół nas’’),

Stwarzanie sytuacji edukacyjnych pozwalających przyswoić dzieciom zasady kulturalnego zachowania się przy stole:

·         Posługiwanie się sztućcami,

·         Przyjmowanie poprawnej postawy podczas siedzenia przy stole,

·         Zachowanie estetyki jedzenia podczas posiłków,

·         Używanie zwrotów grzecznościowych,

·         Kulturalne zachowanie przy stole,

Wdrażanie zasad w zakresie postaw i nawyków:

·         Rozumienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,

·         Korzystanie z kącika relaksacyjnego,

·         Systematyczne wdrażanie zasady mówienia umiarkowanym głosem,

·         Rozumienie konieczności odpoczynku podczas dnia,

·         Wdrażanie do korzystania z zabawek w sposób nie wywołujący hałasu,

Promowanie zdrowia i zdrowego stylu życia poprzez poznawanie wierszy, piosenek, bajek, opowiadań,

Zorganizowanie teatrzyku, inscenizacji, bajki lub opowiadania  promującego zdrowie,

Wprowadzenie elementów  gry w piłkę: mini koszykówka, mini piłka ręczna, piłka nożna,

Zachęcanie do współdziałania w grupie, tworzenie umów regulujących zachowanie dzieci i wspólne ich respektowanie,

Rozumienie potrzeby spożywania zdrowych roślin jako źródła witamin zwłaszcza  w okresie zimy- ,,Zielone hodowle w kąciku przyrody’’,

Wykonanie samodzielne rekwizytów do zabaw ruchowych i ich stosowanie

Kształtowanie zainteresowań krajoznawczo – turystycznych:

- Odkrywanie świata poprzez wycieczki w bliższe i dalszeokolice.

- Zbieranie w czasie wycieczek eksponatów związanych zfolklorem, historią, przyrodą.

- Promowanie zdrowego stylu życia zamiast biernegowypoczynku.

- Czynny pobyt na świeżym powietrzu.

- Aktywne poznawanie otoczenia, konfrontacja z poznanymizjawiskami i wzbudzanie w dziecku ciekawości izainteresowania.

- Kulturalne zachowanie się w miejscach publicznych, ochrona naturalnego środowiska.

- Poznanie zabytków, instytucji i ciekawych miejsc własnejmiejscowości i regionu.

Wzbogacenie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencjikreacyjnych poprzez różnorodne działania plastyczne.

 

Współpraca z rodzicami

Raz na dwa miesiące wydawanie gazetki dla rodziców

Pozyskiwanie sponsorów.

Angażowanie rodziców w organizację festynu rodzinnego, szycia kostiumów niezbędnych do przedstawień teatralnych i występów artystycznych.

Ciągłe udoskonalanie i uaktualnianie strony internetowej naszego przedszkola.

Zaproszenie rodziców na uroczystości przedszkolne i zebrania grupowe, wspólne spotkania i zabawy okolicznościowe.

Informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych.

Spotkania psychologiem i logopedą.

c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem