ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA 2013/2014
Ruch i zabawa to ważna sprawa –
sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka
Cele:
· Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych,
· Propagowanie zdrowego stylu życia,
· Rozwijanie sprawności ruchowych,
· Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, bezpieczeństwo w życiu codziennym,
· Zapoznanie z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja, a co zagraża zdrowiu,
· Kształtowanie właściwych relacji między członkami rodziny i społeczności,
· Pobudzanie wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu poprzez eksperymentowanie i wyrażanie własnej indywidualności.
· Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska.
Lp |
Sposoby i środki realizacji |
Termin realizacji |
1 |
Wprowadzenie w grupach Kodeksu Dobrego Zachowania |
wrzesień |
2 |
Wprowadzenie kodeksu „Bezpieczny Przedszkolak”. Omówienie zagadnień: bezpieczna zabawa w przedszkolu, bezpieczne zachowania w domu, bezpieczne na drodze. |
wrzesień |
3 |
Udział w akcji „Sprzątanie świata” |
wrzesień |
4 |
Wycieczka autokarowa do lasu „Zbieramy dary jesieni” |
wrzesień, październik |
5 |
Festyn Pożegnanie lata |
wrzesień |
6 |
Kolorowy Dzień Warzyw i Owoców |
październik |
7 |
Przedszkolna zabawa andrzejkowa |
listopad |
8 |
Konkurs plastyczno – techniczny dla dzieci i rodziców „Ulubiony sport” |
listopad |
9 |
Przedstawienie jasełkowe w wykonaniu dzieci z grupy III |
grudzień |
10 |
Kiermasz ozdób świątecznych |
grudzień |
11 |
Przedszkolny Konkurs Piosenki Świątecznej |
grudzień |
12 |
Bal karnawałowy |
styczeń |
13 |
Międzygrupowy konkurs edukacyjny Jestem bezpieczny, bo wiem… |
luty |
14 |
Zielony korowód na powitanie wiosny |
marzec |
15 |
Zajęcia otwarte dla rodziców |
Listopad/kwiecień |
16 |
Wielkanocny Konkurs Edukacyjny |
kwiecień |
17 |
Obchody Dnia Ziemi |
kwiecień |
18 |
Spartakiada Sportowa z kl I |
maj |
19 |
Festyn Rodzinny |
maj |
20 |
Wycieczka do ZOO |
czerwiec |
21 |
Przygotowanie programu artystycznego na zakończenie roku |
czerwiec |
22 |
Spotkania ze sportowcami różnych dyscyplin |
cały rok |
23 |
Kontynuacja zbiórki zużytych baterii i zbiórki makulatury |
cały rok |
24 |
Kontynuacja prowadzenia zajęć z Klubu Małego Odkrywcy |
cały rok |
25 |
Kontynuacja Akcji Cała Polska Czyta Dzieciom |
cały rok |
26 |
Wyjazd do teatru Lalki w Słupsku |
raz w roku |
27 |
Cykliczne spotkania z policjantem, pielęgniarką, stomatologiem, lekarzem, ratownikiem medycznym |
cały rok |
28 |
Wyjścia do różnych kompleksów sportowych: stadion, siłownia, Orlik, hala sportowa |
cały rok |
29 |
Warsztaty kulinarne dla dzieci z zaproszonym gościem „Wiem co jem i aktywnie spędzam dzień” mających na celu rozbudzenie zmysłów: węchu, smaku, wzroku, dotyku. Podejmowanie działań mających na celu wspólne przygotowania zdrowych, sezonowych posiłków, przekąsek, deserów, |
cały rok |
30 |
Kontynuowanie akcji Mamo, tato, wolę wodę |
cały rok |
Zagadnienia ogólne realizowane przez cały rok przez wszystkie nauczycielki |
Dbanie o bezpieczeństwo dzieci podczas zabaw w sali i placu przedszkolnym: · Przegląd bezpieczne go użytkowania sprzętu sportowego i zabawek w salach i na placu przedszkolnym, Wykorzystanie różnorodnych metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu: · wykorzystanie zbiorów płyt CD, prezentacji multimedialnych oraz materiałów warsztatowych oraz scenariuszy do zabaw z dziećmi, wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach opartych na metodzie A.M. Kniessów, R Labana, K. Orfa, W. Sherbone, Stworzenie w salach kącików tematycznych: relaksacyjny, lekarski, sportowy, apteka Prowadzenie zajęć, zabaw, z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy, jak zachować się w sytuacjach zagrożenia, gdzie można otrzymać pomoc, Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez: · Organizowanie spacerów i wycieczek w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu, · Odbywanie zajęć o charakterze prozdrowotnym, · Przeprowadzanie zajęć ruchowych z muzyką w połączeniu z metodami twórczymi, aktywizującymi dzieci, Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej: · Różnorodność stosowanych metod i form pracy z dziećmi, · Samodzielne wykonywanie i stosowanie atrakcyjnych rekwizytów, · Zorganizowanie kącika sportowego i akcentów w dekoracji przedszkola o charakterze sportowym (gazetka, plansze), Sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej: · Pozyskiwanie sponsorów i zakup różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej, Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców poprzez: · Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia na popołudniowych zajęciach oraz umieszczając informacje w gazetce przedszkolnej, · Prowadzenie różnych zabaw i ćwiczeń stymulujący rozwój dzieci, · Stosowanie profilaktyki zdrowotnej, Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i przestrzeganie higieny otoczenia: · Prawidłowe mycie rąk, · Higiena jamy ustnej, włosów i paznokci, · Samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po wyjściu z toalety, Ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy: · Zdawanie sobie sprawy z konieczności zwracania się o pomoc do osób zajmujących się ochroną zdrowia: lekarz, pielęgniarka, · Poznanie przyczyn wybranych chorób i możliwości chronienia się przed zarażeniem: · Przyswajanie nawyku zasłaniania nosa i ust podczas kichania i kaszlu, · Nie korzystanie z przedmiotów osobistego użytku należących do innych (grzebień, szczoteczka do zębów, ręcznik) Nabywanie podstawowych wiadomości dotyczących zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu: · Kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania się poprzez codzienną analizę jadłospisu w przedszkolu i tym co zjadamy w domu, · zachęcanie dzieci do zjadania nieznanych potraw oraz warzy i owoców, · Kształtowanie nawyku codziennej gimnastyki w podczas zajęć z dziećmi, · Rozumienie szkodliwości przebywania w zadymionym środowisku, w pomieszczeniach oraz szkodliwości palenia papierosów dla zdrowia człowieka (uczestniczenie w Przedszkolnym Programie Edukacji Antytytoniowej ,,Czyste powietrze wokół nas’’), Stwarzanie sytuacji edukacyjnych pozwalających przyswoić dzieciom zasady kulturalnego zachowania się przy stole: · Posługiwanie się sztućcami, · Przyjmowanie poprawnej postawy podczas siedzenia przy stole, · Zachowanie estetyki jedzenia podczas posiłków, · Używanie zwrotów grzecznościowych, · Kulturalne zachowanie przy stole, Wdrażanie zasad w zakresie postaw i nawyków: · Rozumienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka, · Korzystanie z kącika relaksacyjnego, · Systematyczne wdrażanie zasady mówienia umiarkowanym głosem, · Rozumienie konieczności odpoczynku podczas dnia, · Wdrażanie do korzystania z zabawek w sposób nie wywołujący hałasu, Promowanie zdrowia i zdrowego stylu życia poprzez poznawanie wierszy, piosenek, bajek, opowiadań, Zorganizowanie teatrzyku, inscenizacji, bajki lub opowiadania promującego zdrowie, Wprowadzenie elementów gry w piłkę: mini koszykówka, mini piłka ręczna, piłka nożna, Zachęcanie do współdziałania w grupie, tworzenie umów regulujących zachowanie dzieci i wspólne ich respektowanie, Rozumienie potrzeby spożywania zdrowych roślin jako źródła witamin zwłaszcza w okresie zimy- ,,Zielone hodowle w kąciku przyrody’’, Wykonanie samodzielne rekwizytów do zabaw ruchowych i ich stosowanie Kształtowanie zainteresowań krajoznawczo – turystycznych: - Odkrywanie świata poprzez wycieczki w bliższe i dalszeokolice. - Zbieranie w czasie wycieczek eksponatów związanych zfolklorem, historią, przyrodą. - Promowanie zdrowego stylu życia zamiast biernegowypoczynku. - Czynny pobyt na świeżym powietrzu. - Aktywne poznawanie otoczenia, konfrontacja z poznanymizjawiskami i wzbudzanie w dziecku ciekawości izainteresowania. - Kulturalne zachowanie się w miejscach publicznych, ochrona naturalnego środowiska. - Poznanie zabytków, instytucji i ciekawych miejsc własnejmiejscowości i regionu. Wzbogacenie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencjikreacyjnych poprzez różnorodne działania plastyczne. |
Współpraca z rodzicami |
Raz na dwa miesiące wydawanie gazetki dla rodziców Pozyskiwanie sponsorów. Angażowanie rodziców w organizację festynu rodzinnego, szycia kostiumów niezbędnych do przedstawień teatralnych i występów artystycznych. Ciągłe udoskonalanie i uaktualnianie strony internetowej naszego przedszkola. Zaproszenie rodziców na uroczystości przedszkolne i zebrania grupowe, wspólne spotkania i zabawy okolicznościowe. Informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych. Spotkania psychologiem i logopedą. |