Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Logopedia-zadania kolejny tydzień

Logopedia-zadania kolejny tydzień

 

Jedny z warunków opanowania prawidłowej wymowy jest umiejętność słuchowego rozróżniania głosek realizowany prawidłowo i nieprawidłowo. Tę umiejętność można trenować podczas zabawy, którą dziś proponujemy. Jest to zabawa dla dwóch osób (dorosły+1 dziecko) lub w małej grupie (dorosły oraz 2-4 dzieci). Ćwiczenie sprawdzi się w pracy z dziećmi czteroletnimi i starszymi.

 

Przygotowanie.

Przygotowujemy ciasteczka oraz cytrynki, drukując i wycinając je z szablonu (szablon dołączony w pdf).

 

Objaśniamy dzieciom reguły zabawy rozpoczynając rozmowę o smaku ciastka i cytryny: ciastko jest słodkie (zwykle dzieci je lubią), cytryna kwaśna (mniej lubiana).

Po zjedzeniu cytryny mamy kwaśną minę.

Możemy przy tym wykonać krótkie ćwiczenia buzi i języka: kiedy mówimy o ciastku, oblizujemy usta językiem, a kiedy mówimy o cytrynie, robimy kwaśną minę.

 

Objaśnienie.

Objaśniamy dalej: "Teraz wypowiem słowo. Jeśli wymówię je dobrze (poprawnie) położysz przede mną ciasteczko. Kiedy wymówię je źle (niepoprawnie), położysz przede mną cytrynkę. Chcę dostać jak najwięcej ciasteczek. Więc muszę starać się mówić wyraźnie."

 

Następnie wypowiadamy przygotowane wcześniej słowa z utrwalaną głoską. Każde ze słów powtarzamy kilka razy, przeplatając losowo wymowę poprawną i niepoprawną. Po kilku próbach wybieramy inne słowo i wypowiadamy je błędnie oraz poprawnie. Uczestnicy starają się rozróżniać wymowę prawidłową i nieprawidłową "punktując" każde usłyszane słowo cytrynką lub ciastkiem

 

 

Inne pomysły.

Zamiast kartoników z cytrynkami i ciasteczkami można zastosować inne fanty, jednak ciastko i cytryna będą dobrze kojarzyć się z poprawnością i niepoprawnością, ponieważ ciastko jest zwykle czymś lubianym, a cytryna - nielubianym.

 

Pod koniec sumujemy cytrynki i ciastka. Porównujemy, czego jest więcej. Jeśli mamy dużo cytrynek - musimy się poprawić. W kolejnej rundzie odwracamy role. Tym razem dziecko powtarza słowa, a my przyznajemy cytrynkę lub ciastko.

 

 

Ta zabawa świetnie się sprawdza. Dzieci mają natychmiastową informację zwrotną na temat skuteczności swoich wysiłków. Cieszą się też bardzo, kiedy to one mogą ocenić dorosłego. Wówczas znoszą ocenę własnych działań.

 

Akcesoria do zabawy są kieszonkowe. Zabierając ciasteczka i cytrynki w teren również możemy grać. Wówczas wyszukujemy w otoczeniu przedmioty z ćwiczoną głoską w nazwie. Bawcie się dobrze!

 

 

Ćwiczenia zaczerpnięte ze strony www.logopediapraktyczna.pl

 

 


 

 

 

 

 

Logopedia-zadania kolejny tydzień

 

Witajcie dzieci z grupy logopedycznej. Mam dla Was porcję ciekawych zabaw. które możecie wykonać w domu. Korzystajcie do woli, strona jest ogólnodostępna, przeglądajcie i życzę frajdy! 

 

http://www.logozabawy.pl/search/label/do%20wydrukowania

 

mgr Ewa Salamon

 

Logopedia w domu – 5 zabaw fonacyjnych (Propozycje pochodzą ze strony nebule.pl)

 

1. Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt. Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”? Ta zabawa świetnie sprawdza się w podczas stania w korku;)

2.Wierszyki dźwiękonaśladowcze np. Logopedia w domu

3.Naśladowanie śmiechu różnych ludzi: mężczyzna- głośne „hohohoho” kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha” staruszka- cichutko „hehehehe” dziewczynki- piskliwy „hihihihi” chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”

4. Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”

5.Śpiewanie piosenek i mówienie krótkich wierszyków

 

DZIK Dzik jest dziki, dzik jest zły,

Dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

Ten na drzewo szybko zmyka.

 

SŁOŃ Ten słoń nazywa się Bombi.

Ma trąbę, lecz na niej nie trąbi.

Dlaczego? Nie bądź ciekawy,

To jego prywatne sprawy.

 

MAŁPA Małpy skaczą niedościgle,

Małpy robią małpie figle,

Niech pan spojrzy na pawiana: Co za małpa, proszę pana!

 

ŻUBR Pozwólcie przedstawić sobie:

Pan żubr we własnej osobie.

No, pokaż się, żubrze.

Zróbże Minę uprzejmą, żubrze.

c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem