Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Gr III Starszaki 30.03-03.04.2020

Gr III Starszaki 30.03-03.04.2020

 

TEMAT TYGODNIA :      WIOSENNE POWROTY

PONIEDZIAŁEK

 

Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej pt. „ Gdzie budować gniazdo?”


- Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci - powiedział dzięcioł.
- Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca - oburzył się skowronek.
- O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
- Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory - świergotała jaskółka.
- Sit, sit - powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie ? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
- Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni - zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. - Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie...hm...trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte - szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach które poznosił na gniazdo miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi kącika.

Rozmowa na temat opowiadania.

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

 − Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

 − Co powiedział wróbel na temat gniazd?

 − Z czego ptaki robią gniazda?

Karta pracy, cz. 3, s. 62-63.

Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd.

Określanie różnic i podobieństw między gniazdami.

 Kończenie rysowania bocianów według wzoru.

Opowiedz historyjkę.

Rysuj po śladzie drogę kukułki do gniazda wilgi.

Czy kukułka ma swoje gniazdo?

NA ZAKOŃCZENIE OBEJRZYJ FILMIKI I POSŁUCHAJ ŚPIEWU PTAKÓW.

 https://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4

 

 

WTOREK

Słuchanie wiadomości na temat bociana.

Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się nawet w środku wsi lub w małych miastach.

 Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych,  słupach telegraficznych, stogach).

 Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.

https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

• Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

• Omówienie budowy bociana (nogi, głowa, szyja, skrzydła, tułów, ogon).

 • Określanie kolorów poszczególnych części ciała bociana.

 • Wykonanie prac przez dzieci.

Karta pracy, cz. 3, s. 64-67.

Kolorowanie rysunku czajki według wzoru.

Czytanie z mamą (lub samodzielnie) nazw części ciała czajki.

 Rysowanie jajek w każdym polu tak, żeby wszędzie było ich po dziesięć.

Wskazywanie na rysunkach: słowika, wróbla, jaskółki, bociana.

 Kolorowanie rysunków ptaków, które powracają do Polski wiosną.

Nazywanie ptaków przedstawionych na zdjęciach. Rysowanie po śladach ramek zdjęć.

 Oglądanie zdjęć.

 Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków.

 Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.

 

 

ŚRODA

Odkrywanie litery  j : małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – jajka.

https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 52–55.

• Nazywanie zdjęć.

 • Dzielenie nazw zdjęć na głoski.

• Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.

• Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.

 • Rozwiązywanie krzyżówki.

• Czytanie nazw ptaków.

Kolorowanie wyrazów – nazw ptaków znanych dzieciom.

• Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.

• Wodzenie palcem po literze j – małej i wielkiej, pisanej.

Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie.

 

 

Ćwiczenia separacji ruchów.

Separacja ruchów polega na wprowadzeniu wybranej części ciała w ruch, w sposób niezależny od ruchów innych części ciała.

• Niezależność ruchów rąk tułowia:

prawa ręka poziomo w bok, lewa – pionowo w górę,

 prawa ręka poziomo w przód, lewa – pionowo w górę,

 prawa ręka poziomo w przód, lewa – pod kątem w górę,

 prawa ręka pod kątem w górę, lewa – pod kątem w dół.

• Rozdzielanie ruchów dłoni i palców:

zaciskanie prawej dłoni przy jednoczesnym rozchylaniu lewej,

uderzanie czubkami palców obydwu dłoni o blat stołu, na zmianę: wewnętrzną stroną dłoni i zewnętrzną stroną dłoni.

• Rozdzielanie ruchów palców:

zaciśnięcie pięści wokół kciuka,

unoszenie po jednym placu dłoni opartej palcami o stół.

 

 

CZWART EK

Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji.

Dziesięć klocków (liczmanów) dla każdego dziecka.

Mama  podaje zadania, a dziecko stara się je rozwiązać, dokładając klocki lub je odkładając.

 • Na drzewie siedziało 7 wróbli. (Dzieci układają przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. (Dzieci dokładają jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie? Dzieci liczą klocki i podają ich liczbę, odpowiadając na pytanie.

Dzieci układają działanie: 7 + 3 = 10 i odpowiadają na pytanie.

• Na drzewie było 8 gołębi. (Dzieci układają przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. (Odsuwają 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie? Dzieci liczą pozostałe klocki i odpowiadają na pytanie.

Dzieci układają działanie: 8 – 8 = 0 i odpowiadają na pytanie.

W ten sposób dzieci rozwiązują podobne zadania.

 • Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 56–57.

Zapisywanie obliczeń do sytuacji przedstawionych na obrazkach.

 Czytanie zadań. Wykonywanie do nich ilustracji i zapisywanie obliczeń.

• Wizualizacja – Jestem ptakiem.

 Dziecko leży z zamkniętymi oczami.

Mama  mówi:   Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem. Masz ciało pokryte miękkimi piórami i piękne skrzydła. Dzięki nim możesz fruwać! Powoli poruszasz skrzydłami i unosisz się w powietrzu, coraz wyżej i wyżej. Ogrzewają cię promienie słońca. Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości. Mijasz pola, las, łąki i jezioro. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, które czujesz, są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz, jak inne ptaki, schronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz dziób pod skrzydła i… zasypiasz. Jest ranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się spokojny, szczęśliwy i znowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoim domem, przedszkolem, placem zabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe.

Otwórz  oczy , usiądź.   Czy  chciałbyś być ptakiem? Jakim? Odpowiedz.

Posłuchaj piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=HU7wGUbJ7Jo

 

 

PIĄTEK

Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.

• Oglądanie książek o ptakach, zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat.

Rozwiązywanie zagadek, 

Pióra biało- czarne,
buciki czerwone,
uciekają przed nim żabki,
gdy idzie w ich stronę  ( bocian)

 

Z wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna, mała
murować się nie uczyła,
ale gniazdo ulepiła.  ( jaskółka )

Już po lesie kuka,
gniazda sobie szuka
jak znajdzie, podrzuca jajo,
niech inni je wygrzewają  ( kukułka )

Śpiewa wysoko piosenki do słonka
głos ma podobny do drżenia dzwonka. ( skowronek)

Gdy inne ptaki lecą w ciepłe kraje,
on zawsze z nami zostaje. ( wróbel)

 

Rozmowa na temat:

− Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?

 − Przypomnijcie, na przykładzie wilgi, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo.

− Czy wszystkie ptaki budują gniazda?

• Karta pracy, cz. 3, s. 68-71.

Czytanie z mamą (lub samodzielnie) nazw ptaków z pierwszego rzędu.

 Odszukanie w drugim i w trzecim rzędzie takich samych wyrazów.

 Kolorowanie ich tak samo jak tych we wzorze.

 Rysowanie po śladach linii – od zdjęć dorosłych ptaków do ich potomstwa.

 Nazywanie ptaków.

Oglądanie piór wybranych ptaków – bociana, wilgi, kukułki, czajki.

Liczenie żab. Wskazywanie dwóch takich samych par żab. Kolorowanie ich.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

Robienie wiosennych porządków w przydomowym ogródku.

 (Rękawiczki, wiaderka, cebulki kwiatowe, grabie, łopaty.)

 • Wyjście do ogrodu

 grabienie liści, patyków i gałązek;

zbieranie drobnych kamyków;

 przenoszenie śmieci wiaderkami na wyznaczone miejsce;

zamiatanie ścieżek i chodników;

 spulchnianie ziemi na grządkach;

 sadzenie cebul kwiatowych.

 Zachęcam  do prostych prac na powietrzu ze swoim dzieckiem.

szukaj na stronie

facebook rss

PL

BezpieczneWakacje

Przedszkole Gminne w Charbrowie - Wicko

Odwiedzin:
Wszystkich: 4 614 951
Wczoraj: 1 315
Dzisiaj: 185
Online: 6
c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem