Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Gr III Starszaki 06-10.04.2020

Gr III Starszaki 06-10.04.2020

 

 

 

 

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC

 

 

 

Kochane dzieciaki, od dnia dzisiejszego będziemy bawić się, poznawać, i zgłębiać naszą wiedzę na temat Wielkanocy. Szkoda że nie możemy tego robić tak na 100% wspólnie razem,ale wiem, że na pewno rodzice Wam w tym pomogą :)

 

 

 

PONIEDZIAŁEK:

 

 

 

Gipsowe pisanki:

 

Dzisiejszy dzień rozpocznijcie o posłuchania piosenki. Poproście rodziców aby włączyli Wam do posłuchania piosenkę, a Wy w tym czasie poskaczcie, poruszajcie się, zaproście do zabawy mamę albo tatę. Zamieńcie się w małe zajączki.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c&list=PL7Lg168IaC6QDAzGhO8ZPRo7nM_jIqHU2&index=1

 

 

 

Po tym energetycznym tańcu, niczym zajączek wielkanocny, zróbcie kilka przysiadów i skłonów. Kiedy już wykonaliście kilka ćwiczeń, podnieście w górę ręce nabierając powietrze nosem, a gdy będziecie je opuszczać wydychajcie powietrze ustami, wydając przy tym syczący dźwięk ssss. Zróbcie pięć takich oddechów i siadajcie do waszego biurka, stolika, tam gdzie dalej będziemy razem pracować.

 

 

 

Kredki gotowe? Naostrzone? Brawo!

 

 

 

Posłuchajcie więc trochę o zwyczajach, wierzeniach ludowych jakie są związane ze Świętami Wielkanocnymi.

 

 

 

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się  kurczątko, które jest symbolem nowego życia. Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

 

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

 

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

 

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

 

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

 

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.

 

Baba drożdżowa. Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

 

Zajączek   obwieszcza   wiosenną   odnowę.   Kiedyś   jego   wizerunek   kojarzono   z   grzesznikami,  którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

 

 

 

 

 

Proszę abyście Kochane Dzieciaki otworzyły Karty Pracy cz.3 na stronie 72 i zrobiły zadanie pierwsze. Z pomocą rodziców, albo samodzielnie odczytajcie wyrazy po lewej stronie i połączcie z odpowiednim obrazkiem po prawej stronie. Kolejne zadanie na tej samej stornie polega na tym, aby przyjżeć się dokładnie małym pisankowm i po prawej stornie namalować takie same, w tamiej samej kolejności ułożone.

 

 

 

Posłuchajcie teraz opowiadania pt. „Gipsowe pisanki”

 

 

 

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.

 

– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.

 

– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.

 

Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt.  Ada i Olek mieli zrobić pisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.

 

Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.  Dziadek…   Dziadek miał za zadanie   leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”.Tak  stwierdziła babcia. Wszyscy zabrali się do pracy.   Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.

 

– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.

 

– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.

 

– A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.

 

– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.

 

– A gdybyście nie mieli farb?

 

– Hm, to nie wiemy…

 

– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.

 

Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”.Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.

 

– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.

 

– Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.

 

– A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszysto- ści. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.

 

– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.

 

– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.

 

– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.

 

Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt  cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.

 

–   Jutro   poszukamy   jajek   schowanych   w   ogrodzie   –   przypomniała   sobie   Ada.   –   Zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.

 

– To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przy-

 

noszącym prezenty. – To tylko zabawa.

 

 – A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.

 

– Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.

 

– Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.

 

 – A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.

 

– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew  domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.

 

– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.

 

 – Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.

 

 – Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.

 

 I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.

 

– Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.

 

– O czym, dziadku?

 

– Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

 

 

 

 

 

Te opowiadanie powiedziało nam jak wiele przygotowań czeka każdą rodzinę, by w świąteczny czas usiąść i wspólnie spędzić rodzinne chwile. Porozmaiwajcie troszkę na tem temat.

 


− Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?
− Co się stało dziadkowi? Dlaczego?
− Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?
− Czym babcia ozdobiła stół?
− Jakie rady dawał dziadek?

 

− Czy tata i mama wywiązali się z zadań?
− Co według dziadka jest najważniejsze?

 

 

 

Bohaterowei opowieadania wskazali jak można w naturalny sposób pomalować pisanki, nadając im świąteczny wygląd. A wiecie jaka jest historia malowania jajek i zabaw z nimi związanymi???

 

posłuchajcie:

 

 

 

Legenda głosi, że Maria Magdalena, kiedy szła w niedzielę wielkanocną do grobu Chrystusa, zabrała ze sobą jajka, które miały być posiłkiem dla apostołów. Po spotkaniu Chrystusa, który zmartwychwstał, zauważyła, że jajka zmieniły kolor na czerwony. Od tej pory przyjął się zwyczaj malowania jaj na Wielkanoc.
Malowane we wzory jajko nazywa się pisanką, bo zgodnie z tradycją te wzory pisze się rozgrzanym woskiem na jajku, używając lejka ze skuwki od sznurowadeł oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle. Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano też pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły i podobały się chłopcom. W zabawie zwanej walatką lub wybitką toczono po stole pisanki lub uderzano nimi o siebie. Posia

 

dacz stłuczonego jajka tracił je na rzecz właściciela nienaruszonej pisanki. Inną grą było rzucanie pisankami do siebie lub przerzucanie ich przez dachy kościoła.

 

 

 

Myślę, że dobrym pomysłąm na zakończenie dnia dzisiejszego będzie ustalenie, może umówienie się z rodzicami i rodzeństwem na wspóne malowania jajek. Przygotujcie sobie potrzeben materiały, barwniki, obwoluty do przyklejania, pisaki i kiedy znajdziecie czas razem wykonajcie wielkanocne pisanki.

 

 

 

gorące pozdrowienia :)

 

 

 

 

 

 

 

WTOREK

 

 

 

LIczenie pisanek

 

 

 

Dzisiaj pobawimy sie w świat matematyki.

 

 

 

Na początek naszego wspólnego dnia proszę abyście poprosili rodziców, by puścili Wam piosenke, którą przyniósł sam zajączek. Pobawcie się wspólnie razem w kółeczku, ale uwaga muzyka przyspiesza!!

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

 

 

 

Jak codzień, stańcie w rozkroku i zróbcie kilka skrętów tułowia w prawą i lewą stornę. Potem wykonajcie kilka podskoków i pięć pajacyków. Na koniec proszę weźcie głębokie oddechy, podnosząc ręce w górę i nabierając powietrze nosem. Wydychajcie powietrze, opuszczając ręce i wydychając usami syczcie jak wąż sss.

 

 

 

Świetnie, teraz proszę przygotujcie dziesieć pisanek. Wytnijcie z kolorowego papieru szabloy dziesięciu pisanek i razem z mamą albo tatą rozwiązujcie zadania :)

 

 

 

1. Na stole leżało 10 pisanek (dziecko ukłąda obok siebie wycięte szablony}. Jagoda zrzuciła dwie na podłogę.(dziecko zabiera dwie pisanki). Ile pisanek zostało na stole? Po podaniu poprawnej odpowiedzi możecie spróbować napisać samodzielnie działanie 10 - 2 = 8

 

Brawo!

 

 

 

2. W koszyczku wielkanocnym mama ułożyła dwie pisanki (dzieci układają przed sobą dwa szablony), ale tata dołożył jeszcze cztery (dokładaja cztery szablony). Ile pisanek jest teraz w koszyczku?. Tak jak poprzednio kochani możecie samodzielnie napisać działanie i podać odpowiedź 2 + 4 = 6

 

Tym razem sobie też poradziliście!

 

 

 

3. Kasia przyniosła babci ze sklepu pięć jajek na sernik (dziecko układa pięć szablonów), a Janek przyniósł cztery jajka (dziecko dosuwa jeszcze cztery szablony). Ile jajek dzieci przyniosły babci? Czy i tym razem spróbujecie zapisać działanie? 5 + 4 = 9

 

Super!

 

 

 

Teraz zadanie dla Was, abyście na zmianę z rodzicami ułożyli jeszcze kilka zadań. Możecie wykorzystać do tego ilustracje, które są w waszej książce Karty Pracy cz.3 str. 74.

 

Kiedy już wprawicie się w liczeniu Waszych papierowych pisanek, otwórzcie książki Litery i Liczby na stronie 62,63 i wykonajcie z nich ćwiczenia zgodnie z poleceniami zamieszczonymi w książce.

 

Proponuję również masażyk dla Was i Waszych rodziców. Usiądźcie tyłem do Waszych rodziców, a mama albo tata czytając wierszyk, niech pomasuje Wasze plecki dla odprężenia. Drogi rodzicu czytaj i masuj swoje dziecko :)

 

 

 

PLACEK
Baba placek ugniatała, wyciskała, wałkowała

 

(naciskamy na plecy dziecka, pocieramy rękoma o plecy)
raz na prawo, raz na lewo

 

(ugniatamy z prawej, a potem z lewej strony)
potem trochę w przód i w tył:

 

żeby placek dobry był.

 

(na górze pleców, na dole)
Cicho... cicho... placek rośnie

 

(mówimi cii przy uczu dziecka)
w ciepłym piecu u babuni.
A gdy będzie upieczony każdy brzuszek zadowoli.

 

(masujemy ruchem okrężnym całe plecy)

 

 

 

 

 

A teraz zamiana, niech mama albo tata usiądzie do Was tyłem, a wy słuchając jak rodzic czyta wierszyk wykonujcie odpowiednie ruchy. Miłej zabawy! Na koniec zapraszam Was do wspólnego zaśpiewania i pokazywania naszej jednej z ulubionych pisenek "Jestem muzykantem".

 

Ponieżej zamieszczm link do owej piosenki.

 

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4&list=RD3UYIl4iwnO4&start_radio=1

 

 

 

!!! Dlachętnych mam zadanie plastyczne. Potrzebne Wam będą kółka różnej wielkości i w trzech kolorach : żółtym, czerwonym i czarnym. Poniżej zamieszczam link do wykonania pracy. Jeśłi macie ochotę bobawcie się wspólnie z rodzeństwem. Technika jaja jest tu zaprezentowana to origami płaskie z kółek.

 

Powodzenia!!!

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=3UYNq8L0M2s

 

 

 

gorące pozdrowienia

 

 

 

 

 

ŚRODA

 

 

 

Spotkanie z literą F,f.

 

 

 

Dzisiejszy dzień rozpocznijcie o posłuchania piosenki. Poproście rodziców aby włączyli Wam do posłuchania piosenkę, a Wy w tym czasie poskaczcie, poruszajcie się, zaproście do zabawy mamę albo tatę. Zamieńcie się w małe kurki

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

 

 

 

Propouje Wam w zamian za poranna gimnastykę zabawę cipeło, zimno - "Szukamy pisanki". Schowajcie mamie szablon wyciętego przez Was wcześniej pisankowego jajka. Zabawa polega na szukaniu zguby, ale Wy możecie tylko używać dwóch słów: ciepło lub zimno w zależności czy mama będzie blisko jajka (ciepło), czy daleko (zimno). Miłej zabawy!

 

 

 

Dziś odkryjemy też literę  f : małą i wielką, drukowaną i pisaną. Zabawimy się z tą literą rezem z wyrazem podstawowym "farby". Najpierw jednak posłuchajcie o literce "F"

 


https://www.youtube.com/watch?v=-xmhpUCU5NE

 


Gdy obejrzeliście już film, proszę otwórzcie karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 58–61. Tam znajdziemy kilka ćwiczeń zwiazanych z tą właśnie literą.Proszę abyście przyjrzeli się uważnie jak ona wyglada i w jaki sposób ją się pisze (czerwone strzałki). Gdy już zapoznaliście się z jej wyglądem graficznym to teraz zabawa:

 

 

 

Droga mamo, drogi tato proszę wysyp teraz dziecku np. kaszę manną na tackę, blaszkę do ciasta, na coś płaskiego co dodatkowo ma boki. Może to być wspomniana kasza manna, coś sypkiego i niech Wasza pociecha próbuje pisać palcem tę właśnie poznaną literę. Niech spróbuje napisać też inne, a może dotychczas poznane cyfry. Pobawcie się w taki o to sposób:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gdy już pobawiliście się w pisanie po kaszy zapraszam do dalszej przygody z literą F. W książce będziemy teraz:
• Nazywać obrazki
• Dzielić nazwy obrazków na głoski.
• Zaznaczać na niebiesko liter f, F w wyrazach.
• Czytać sylab, wyrazów i tekstu.
• Czytać wyrazy powstałe z połączenia sylab.
• Wodzić palcem po literze f – małej i wielkiej, pisanej.

 

 

 

Na koniec zostaje nam napisanie owej literu w naszych książkach. Spróbujcie napisać literęr f, F po śladach, a potem samodzielnie.

 

 

 

gorące pozdrowienia

 

 

 

CZWAREK

 

 

 

Koszyczek pełen życzeń

 

 

 

Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od wysłuchania piosenki wielkanocnej. Tu zamieszkam link do niej:

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

 

 

 

Czy usyłszeliście jakie rzeczy znadjują sie w koszyczku wielkanocnym? Czy jest tam babka, czy baranek? A co jeszcze? Wymieńcie jak najwięcej rzeczy, które powinny znajdować się w koszyku wielkanocnym.

 

 

 

Na pewno w naszym koszyczku znajdują się pisnki, o których już mówiliśmy, wiec otwórzcie Wasze ksiązki Karty Pracy cz.3 na str.73 i zróbcie ćwiczenie, w którym macie rysować po śladzie drugą połówkę pisanki.

 

Kolejnym zadaniem jakie proszę byście wykonali jest kolorowanie koszyczka według kodu, zadanie to znajduje się w Kartach Pracy cz.3 str. 77

 

 

 

Teraz aby się trochę rozerwać poproszę abyście wstali i powtarzali rymowankę po Waszych rodzicach. Wykonujcie przy tym proste ćwiczenia:

 

 

 

ręce w przód, 

 

ręce w górę, 

 

i podskokiem aż pod chmurę.
Ręce w dół,
ręce w bok,
nogi wykonują skok.                          (Wykonują podskok obunóż w miejscu).
Wszyscy ćwiczą bez wyjątku,            (Maszerują w miejscu).
zaczynamy od początku.                   (Maszerują w miejscu).

 

Kolejnym naszym zadaniem dzisiaj będzie rozwiązanie zagadek ze strony 74 w książce Karty Pracy cz.3, a potem wykonanie historyjki obrazkowej z kolejnej 75 strony. Przyjrzyjcie się dokładnie obrazkowm tam narysowanym i zaznaczcie kropkami lub cyframi koljeność zdarzeń.

 

Zauważcie, żę głównym "bohaterem" naszej historyjki jest koszyczek. Taki właśnie koszyczek dzisiaj wykonamy.na zajęciach plastycznych.

 

 

 

potrzebne materiały plastyczne:

 

paski pappieru w kolorze brązowym

 

klej, nożyczki

 

biała kartka

 

kolorowy papier

 

kredki, pisaki

 

 

 

gorące pozdrowienia

 

 

 

PIĄTEK

 

 

 

Zwyczaje wielkanocne

 

 

 

Kochane dzieci nasz wspólnie spędzony tydzień dobiega końca. Dzisiaj ostatni dzień prze świętowanie Świąt Wielkanocnych. Zatrzymamy się trochę nad zwyczajami jakie związane są z tymi świętami. Wiemy już że ważnym elementem tych Świąt jest malowanie jajek, szykowanie koszyczka na święconkę.

 

Wspólne świętowanie rozpoczynamy uroczystym śniadaniem z całą rodziną. Wtedy na stole królują jajka pod różną postacią, ale czy wiecie co można z nimi robić oprócz ich jedzenia? A co dzieje się w Lany Poniedziałek?

 

 

 

Posłuchajcie napier wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.

 1,Śmigus! Dyngus! Na uciechę                            2. Staropolski to obyczaj,
    z kubła wodę lej ze śmiechem!                             żebyś wiedział i nie krzyczał,
   Jak nie kubła, to ze dzbana,                                  gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
   śmigus-dyngus dziś od rana!                                 będziesz kurtkę miała zmokniętą.

Zastanówcie się razem z rodzicami:
−   Co to jest śmigus-dyngus?
−   Co to znaczy staropolski obyczaj?
−   Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

 

- Jakie znacie inne zwyczaje świąteczne?

 


Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.

Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast  itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą  wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

 

 

 

Z Wielkanocą wiąże się wiele religijnych i ludowych  obrzędów, takich jak święcenie pokarmów,  wykonywanie w gronie rodzinnym pisanek, czy śmigus-dyngus. Dzięki tym wszystkim obrzędom i tradycjom Święta Wielkanocne stają się barwne i radosne. Stają się nowym radosnym czasem, zaraz po Wielkim Poście, który kiedyś był bardzo przestrzegany. Ludzie z niecierpliwością czekali na odmianę.

 

 

 

O wielu wielkanocnych obyczajach pamiętamy także dzisiaj. To piękne i radosne, że potrafimy wciąż przekazywać z pokolenia na pokolenie wiele tradycji i obrzędów, które czynią ten świąteczny czas jeszcze bardziej wyjątkowym. Jednym z najbardziej ulybionych zwyczajów dla dzieci jest azukanie zajączka
to zabawne szukanie zajączka i jego gniazda. Wyrażając wielkanocną radość, wszyscy wspólnie po zakończeniu śniadania szukali gniazda, w którym dzieci  znajdowały małe podarunki.

 

 

 

Dzsiejsze zadania do wykonania w ksiązce Karty Pracy cz.3 str. 78-80

 

 

 

A teraz kilka zagadek wielkanocnych:

 


1.Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem
słodkie upominki każdemu rozdaje. /zajączek wielkanocny/

2..W ten świąteczny dzień
każdy z nas się śmieje.
A woda nie z nieba,
lecz z wiader się leje. /lany poniedziałek/

3.Choć już Święta blisko
wiatr na dworze dmucha.
Na talerzu, w domu
kiełkuje /rzeżucha/

4.Zagląda ciekawie
przez okienko – słonko.
Bo też chce zobaczyć koszyk ze /święconką/

5.W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię./pisanki/

 

 
6.Święta! Święta nadeszły!
Wstawajmy! Już rano!
Podzielimy się jajeczkiem,
bo dziś przecież.../Wielkanoc/

Tyle w koszyczku
leży pisanek!
A pośród nich
słodki.../baranek/

Na wielkanocnym stole
to ona króluje.
Polana słodkim lukrem
i gościom smakuje./Baba wielkanocna/

Kochane dzieciaki i drodzy rodzice! Dziekuje za wspónie spędzony ten tydzień :) Życzę spokojnego świętowania :)

 

 

 

gorąco pozdrawiam

 

 

 

szukaj na stronie

facebook rss

PL

BezpieczneWakacje

Przedszkole Gminne w Charbrowie - Wicko

Odwiedzin:
Wszystkich: 4 591 620
Wczoraj: 1 155
Dzisiaj: 398
Online: 14
c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem