Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę .
Czysta woda zdrowia doda- domowy epsperyment
Co potrzebujemy : spryskiwacz z wodą .
Rodzic rozpyla wodę na dziecko i pyta komu potrzebna i czemu jest woda?
Czyta dziecku informację na temat wody : woda jest niezbędnym składnikiem pokarmowym wszystkich organizmów na ziemi. Bez wody człowiek przeżyje znacznie krócej niż bez jedzenia. Dla roślin i zwierząt niebezpieczne są okresy długotrwałych opadów i powodzi, a także suszy, które często zdarzają się wiosną i latem. Woda może być słodka i słona. Słoną wodę zawierają oceany, w których jest gromadzona większa część wody występującej na ziemi. Słodkiej wody dostarczają nam głównie rzeki i jeziora. W Wielu przypadkach słodka woda musi być (oczyszczona) uzdatniona aby mogła być wykorzystywana do bezpiecznego użytku przez człowieka: picia, mycia się.
Badanie wody zanieczyszczonej olejem.
Co potrzebujemy do eksperymentu: szklanka wody, 5 łyżek oleju roślinnego, łyżeczkę, piórko
Rodzic wlewa do miski czystą wodę, a następnie trochę oleju. Dziecko obserwuje, jak olej utrzymuje się na powierzchni wody. Następnie dziecko zanurza w misce pióro i je wyjmuje. Dziecko obserwuje , jak olej osadził się na piórze. Następnie wspólnie z rodzicem dziecko dochodzi do wniosku, że olej pływa na powierzchni, ponieważ jest lżejszy od wody. Pióro po wyjęciu z wody zamieszanej z olejem jest posklejane.
Wyjaśnienie przeczytane przez rodzica: oceany , rzeki na których powierzchni pływają zanieczyszczenia oleiste, także ropa naftowa są niebezpieczne dla zwierząt, a zwłaszcza ptaków. Ich pióra sklejają się i robią cięższe, co uniemożliwia latanie i ptaki giną.
Oczyszczanie wody
Co potrzebujemy do eksperymentu: sciereczka lub gazik , słoik czysty, pojemnik z brudą wodą z kamieniami i piaskiem .
Rodzic ustawia na stole słoik bez wieczka, z umocowaną na jego wierzchu gazą( lub filtrem, ściereczką, szmatką ), oraz drugie szklane naczynie z wodą zanieczyszczoną kamykami, patyczkami, trawą, piaskiem. Przelewa zanieczyszczoną wodę do słoika. Dzieci obserwują, jak zanieczyszczenia zatrzymują się na gazie . Dochodzą do wniosku, że filtr( ściereczkę czy szmatka) zatrzymuje zanieczyszczenia-oczyszcza wodę .
Rodzic czyta wyjaśnienie : ludzie dostrzegli niekorzystny wpływ zanieczyszczonej wody na środowisko i postanowili ją oczyszczać. Rodzic wyjaśnia dziecku nowe słowo „ściek”. Zastanówcie się wspólnie w jaki sposób można w oszczędzać wodę.
Przykłady oszczędzania wody:
· Gromadzenie wody deszczowej i podlewanie roślin w ogrodzie
· Dokręcanie kranu przed wyjściem z łazienki
· Budowanie oczyszczalni ścieków
· Wprowadzenie liczników do mierzenia zużycia wody i płacenie za zużytą wodę
Poznajemy rozwój żaby
Otwórz ćwiczenia na stronie 74.
Posłuchaj krótkiego opowiadania czytanego przez rodzica „Kiedy żaby chcą mieć dzieci”(kliknij w tytuł) przyjrzyj się ilustracjom w książce, zastanów się jak rozwija się żaba.
Wykonaj zadania na stronie 75.
Nazywanie świata- ćwiczenie z serii odimiennej metodu nauki czytania. Wybierz pasujący obrazek do słowa, powtarzaj, aż znikną wszystkie odpowiedzi. Powodzenia!