TEMAT TYGODNIA: DBAMY O PRZYRODĘ
PONIEDZIAŁEK
OBEJRZYJ FILM PT. ”Co to jest las?’ https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs&t=72s
Odpowiedz na pytania:
Co to jest flora? (rośliny)
Co to jest fauna? (zwierzęta)
Z jakich warstw składa się las? (runo leśne, podszyt, wysokie drzewa).
Jakie leśne zwierzęta występują w tym filmie? (wiewiórka, sarna, jeż, ropucha, borsuk itp.)
W jaki sposób musimy dbać o las?
Wyjaśnianie słów — Lasy to płuca Ziemi.
Lasy to płuca Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.
Poznawanie (przypomnienie) ogólnej budowy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, korona z liśćmi. Dziecko nazywa części drzewa. Określa, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.
Karty pracy, cz. 4, s. 12–13.
Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „Strażnicy przyrody”. s .12
- Co robiły dzieci w lesie?
- Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
- Jak wy zachowujecie się w lesie?
Kolorowanie rysunków zwierząt.
Karty pracy, cz. 4, s. 14–15.
Oglądanie obrazków. Ocenianie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody.
Rysowanie, jak dzieci dbają o przyrodę.
Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach.
Na zakończenie posłuchaj rad swoich kolegów ”Jak dbać o naszą planetę”
https://www.youtube.com/watch?v=msyPppuj8yg
WTOREK
Rytmiczna rozgrzewka „W podskokach”.
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
Opowieść ruchowa” W lesie”
Dziecko wykonuje to, o czym opowiada mama.
Wyruszamy na wycieczkę do lasu (dziecko maszeruje dookoła koła). Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się coraz węższa. Idziemy gęsiego – jedno za drugim. Las staje się gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukania dzięcioła (w przysiadzie, uderza palcami o ziemię). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie (czworakuje w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą, kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…
A może nauczysz się ekologicznej piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze?
Dla każdego dziecka: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce.
- Rozmowa na temat powietrza (przypomnienie) – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.
- Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.
- Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.
- Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.
- Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.
Mama wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.
Jednak powietrze nie zawsze jest czyste – posłuchajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ
A teraz praca samodzielna.
Karta pracy, cz. 4, s. 18. Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach. Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling.
ŚRODA
Odkrywanie litery h: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – hamak.
https://www.youtube.com/watch?v=vtymVPdwi6U
https://www.youtube.com/watch?v=ZYseoOcd6m8
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 70–73.
- Nazywanie zdjęć. Rysowanie pod każdym zdjęciem tylu kresek, z ilu głosek składa się jego nazwa.
- Zaznaczanie na niebiesko liter h, H w wyrazach.
- Czytanie sylab i krótkiego tekstu.
- Skreślanie co drugiej litery w ciągu liter.
- Odczytanie hasła z pozostałych liter.
- Uzupełnianie zdań obrazkami odszukanymi wśród naklejek.
- Wodzenie palcem po literze h – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter h, H po śladach, a potem – samodzielnie.
A teraz pobaw się znanymi już sylabami:
https://www.youtube.com/watch?v=-Wrt9ymtcoE
https://www.youtube.com/watch?v=6Zqa2hDFVIc
I oczywiście coś o ekologii:
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
CZWARTEK
Założenie hodowli hiacyntów bądź tulipanów.
Karta pracy, cz. 4, s. 19.
Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów.
Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie.
Dziecko podaje, jakie czynności należy wykonać:
- przygotować doniczkę z ziemią,
- włożyć do doniczki cebulkę hiacynta,
- podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,
- podlewać hiacynta co kilka dni.
Uzupełnianie rysunków tulipana według wzoru.
Założenie hodowli przez dziecko.
(Cebulki hiacyntów lub innych kwiatów cebulowych, ziemia ogrodnicza, konewka z wodą, łopatki, doniczki).
Dziecko otrzymuje doniczki, ziemię, cebulki kwiatów.
Pracuje samodzielnie pod nadzorem rodzica.
Nabiera ziemię łopatkami do doniczek, wsadza cebulki.
Częściowo je przykrywa, podlewa wodą z konewki i umieszcza na parapecie okna.
Przez następne dni obserwuje rozwijające się kwiaty.
Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Karta pracy, cz. 4, s. 16-17.
Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach.
Układanie o nich zadań.
Przedstawianie ich za pomocą liczmanów
Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.
Rysowanie tulipanów po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie ich.
Praca wspaniale wykonana, więc przygotowałam niespodziankę:
https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU
PIĄTEK
Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Lis i lornetka.”
https://www.youtube.com/watch?v=0vx_OGVPwiA
Rozmowa na temat opowiadania.
- Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?
- Dlaczego zwierzęta bały się dzieci?
- Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis?
- Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?
- Kogo narysowała Ada? Dlaczego?
- Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?
Ćwiczenia oddechowe
Stań naprzeciw otwartego okna.
Wykonaj długi wdech nosem, a następnie wydech powietrza ustami.
Powtórz to ćwiczenie 7 razy.
Wykonanie pracy plastycznej „Moja ekologiczna zabawka”.
(Rolki po papierze toaletowym, opakowania po jogurcie, sokach, ścinki materiałów, kolorowe sznurki, samoprzylepny papier kolorowy, samoprzylepna kolorowa folia, bibuła, plastelina, nożyczki. )
Dzieci wybierają dowolne materiały i wykonują zabawki według własnych pomysłów.
RADY NA ODPADY
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
PIOSENKA DO RAPOWANIA ”Eko- dzieciaki- zbieraj z klasą”
https://www.youtube.com/watch?v=1YlIZEQGRFQ