TEMAT TYGODNIA : DBAMY O PRZYRODĘ
PONIEDZIAŁEK
OBEJRZYJ FILM PT. ”Co to jest las?’ https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs&t=72s
Odpowiedz na pytania:
Co to jest flora? (rośliny)
Co to jest fauna?(zwierzęta)
Z jakich warstw składa się las? (runo leśne,podszyt,wysokie drzewa).
Jakie leśne zwierzęta występują w tym filmie?(wiewiórka,sarna,jeż,ropucha,borsuk itp.)
W jaki sposób musimy dbać o las?
Wyjaśnianie słów - Lasy to płuca Ziemi.
Lasy to płuca Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.
Poznawanie (przypomnienie) ogólnej budowy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, korona z liśćmi. Dziecko nazywa części drzewa. Określa, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią
Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „Strażnicy przyrody.” s .12
− Co robiły dzieci w lesie?
− Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
− Jak wy zachowujecie się w lesie?
Kolorowanie rysunków zwierząt.
Oglądanie obrazków. Ocenianie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody.
Rysowanie, jak dzieci dbają o przyrodę.
Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach.
Na zakończenie posłuchaj rad swoich kolegów ”Jak dbać o nasza planetę”
https://www.youtube.com/watch?v=msyPppuj8yg
WTOREK
Rytmiczna rozgrzewka „W podskokach”.
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
Opowieść ruchowa” W lesie”
Dziecko wykonuje to, o czym opowiada mama.
Wyruszamy na wycieczkę do lasu (dziecko maszeruje dookoła koła). Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się coraz węższa. Idziemy gęsiego – jedno za drugim. Las staje się gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukania dzięcioła (w przysiadzie, uderza palcami o ziemię). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie (czworakuje w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą, kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…
A może nauczysz się ekologicznej piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze?
Dla każdego dziecka: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce.
Mama wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.
Jednak powietrze nie zawsze jest czyste – posłuchajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ
A teraz praca samodzielna.
Karta pracy, cz. 4, s. 18. Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach. Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling.
ŚRODA
Odkrywanie litery h : małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Wyodrębnianie wyrazu podstawowego –hamak.
https://www.youtube.com/watch?v=vtymVPdwi6U
https://www.youtube.com/watch?v=ZYseoOcd6m8
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 70–73.
A teraz pobaw się znanymi już sylabami:
https://www.youtube.com/watch?v=-Wrt9ymtcoE
https://www.youtube.com/watch?v=6Zqa2hDFVIc
I oczywiście coś o ekologii:
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
CZWARTEK
Założenie hodowli hiacyntów bądź tulipanów.
Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów.
Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie.
Dziecko podaje, jakie czynności należy wykonać:
− przygotować doniczkę z ziemią,
− włożyć do doniczki cebulkę hiacynta,
− podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,
− podlewać hiacynta co kilka dni.
Uzupełnianie rysunków tulipana według wzoru.
( Cebulki hiacyntów lub innych kwiatów cebulowych , ziemia ogrodnicza, konewka z wodą, łopatki, doniczki. )
Dziecko otrzymuje doniczki, ziemię, cebulki kwiatów.
Pracuje samodzielnie pod nadzorem rodzica.
Nabiera ziemię łopatkami do doniczek, wsadza cebulki.
Częściowo je przykrywa, podlewa wodą z konewki i umieszcza na parapecie okna.
Przez następne dni obserwuje rozwijające się kwiaty.
Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Karta pracy, cz. 4, s. 16-17.
Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach.
Układanie o nich zadań.
Przedstawianie ich za pomocą liczmanów.
Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.
Rysowanie tulipanów po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie ich.
Praca wspaniale wykonana ,więc przygotowałam niespodziankę:
https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU
PIĄTEK
Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Lis i lornetka.”
https://www.youtube.com/watch?v=0vx_OGVPwiA
− Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?
− Dlaczego zwierzęta bały się dzieci?
− Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis?
− Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?
− Kogo narysowała Ada? Dlaczego?
− Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?
–Stań naprzeciw otwartego okna.
Wykonaj długi wdech nosem, a następnie wydech powietrza ustami.
Powtórz to ćwiczenie 7 razy.
Wykonanie pracy plastycznej „Moja ekologiczna zabawka”.
(Rolki po papierze toaletowym, opakowania po jogurcie, sokach, ścinki materiałów, kolorowe sznurki, samoprzylepny papier kolorowy, samoprzylepna kolorowa folia, bibuła, plastelina, nożyczki. )
Dzieci wybierają dowolne materiały i wykonują zabawki według własnych pomysłów.
RADY NA ODPADY
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
PIOSENKA DO RAPOWANIA ”Eko- dzieciaki- zbieraj z klasą”