Gr II Średniaki 23.03-27.03.2020- Wiosenne powroty

Temat tygodnia: Wiosenne powroty 23-27.03.2020

 

 

 

Tematy do uzupełnienia w ćwiczeniach na cały tydzień  od str 37 do 49

 


 

Edukacja polonistyczna "Mowa ojczysta"

 

 

Praca z książka

 

Zielona książka (s. 56–57) dla dziecka.

 

 

Dziecko przyglądają się ilustracjom w książce, słucha opowiadania czytanego przez rodzica.
 

 

 

Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady.
– Przyjedziecie do nas? – zapytała.

 

 

– No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd.

 

 

– Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię.

 

 

Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki.

 

 

– Bociany wracają. Co za widok! – dziadek uśmiechnął się promiennie.

 

 

– Naprawdę?! – Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem.
– Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany.

 

 

Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły. Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lor¬netką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, czerwone dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty albo małe szybowce niesione wiatrem.

 

 

– Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął.

 

 

Dziadek się uśmiechnął. – Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć.

 

 

Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.

 

 

– Mógłbym na nie patrzeć bez końca. Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody. Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek. – Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwie-rzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie.

 

 

Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty. – Pokażesz nam te psoty? – spytał.

 

 

– Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody... – dziadek spojrzał pytająco na wnuki.

 

 

– Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada.

 

 

Olek popatrzył na siostrę z politowaniem. – Lornetki – poprawił ją.

 

 

Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek: – Chciałbym latać jak ptaki.

 

 

– Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek.

 

 

– Głowę też masz za dużą – dodała Ada.

 

 

– Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.

 

 

               

 

 

Rozmowa na temat opowiadania.

 

 

Dziecko przygląda się ilustracjom w książce, odpowiadają na pytania:

 

 

Co robią ptaki wiosną?

 

 

 Kto to jest ornitolog?

 

 

Następnie czytają tekst umieszczony pod obrazkiem.

 

 

Poznawanie budowy ptaka.

 

 

 

 

 

Rodzic pyta: Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?

 

 

 Uzupełnia wypowiedzi dzieci.

 

 

Natura cały organizm ptaka wyposażyła w cechy, które umożliwiają mu latanie, np. kości ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt. Są dużo lżejsze, gdyż znajduje się między nimi wiele pu¬stych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza.
 

 

Edukacja matematyczna,

 

Co potrzebujemy do zadania: szablony figur geometrycznych (załącznik ) oraz kredki.
Opis zadania:Dzieci biorą po białym kartoniku i na jego środku odrysowują jedną figurę geometryczną.Kolorują ją według własnego pomysłu. Następnie biorą drugi kartonik i wykonują identyczną figurę. W ten sam sposób odrysowują i kolorują wszystkie figury (występują one parami). Taka sama para figur geometrycznych może wystąpić więcej niż jeden raz, musi jednak różnić się od pierwszej pary kolorem.Po zakończeniu pracy dziecko układa kartoniki na stole tak, aby nie było widać, co one przedstawiają. Gra w memory-dziecko odwraca jeden kartonik i kładzie go na stole w tym samym miejscu, w którym leżał, ale tak aby była widoczna umieszczona na nim figura geometryczna. Nazywa figurę,np mały czerwony prostokąt.Następnie poszukuje pary, czyli takiego samego drugiego kartonika,odkrywając kolejny kartonik. Jeśli udało mu się znaleźć parę, zabiera obydwa kartoniki i losuje dalej. Jeśli nie udało mu się odnaleźć pary, obydwa kartoniki odwraca tyłem i umieszcza w tym samym miejscu. Kartoniki może odkrywać rodzic lub rodzeństwo.Zabawa kończyczy się, kiedy zostaną odnalezione wszystkie pary figur.
 
Załącznik

 

 

Edukacja przyrodnicza

 

Zasnatówcie się jak powstają ptasie gdniazda? Czy bociany wracają zawsze na to samo gniazdo ? Czy bociany przynoszą dzieci ? Jakie ptaki powracają na wiosnę do naszego kraju !

 

Obejrzycie  wspólnie z rodzicem filmiki i porozmawiajcie o tym szukając odpowiedzi na zadane wyżej pytania! Powodzenia ! 

 

 

 

filmiki przyrodnicze PTASIE GNIAZDA do obejrzenia dla dzieci 
https://youtu.be/9qTkJ6xJtuM
https://youtu.be/pNSn9eYow6s
 

 


 

 

Zajęcia umuzykalniające

 

Naśladujcie ruchy pokazany w filmiku ! Udanej zabawy 

 

 

 


 

 

 

Edukacja plastyczno-konstrukcyjna

 

 

Propozycja nr 1:
 
Ptasie gniazdo 
 
Materiały:
 
plastelina
Uformować z plasteliny elementy ptasiego gniazda . zrobić z plasteliny model jajek umieścić w ptasim gnieździe.
 
 Propozycja nr 2
 
Materiały:klej, rolka po papierze toaletowym, czarna farba lub  kredka , sznurek,szablon jaskółki (w załączniku)
 
załącznik : szablon jaskółki 

 

 

 

 

 

(c) 2007- 2020 by przedszkolecharbrowo.pl

artwolan.pl