EDUKACJA PRZYRODNICZA - ŚRODA
Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Ozimina.
1. Dziecko podaje atrybuty wiosny kończąc zdanie: Wiosna jest…
2. Wysłuchaj opowiadania Agaty Widzowskiej „Ozimina” przeczytanego przez mamę:
Zbliżała się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka. Były tam książki o przyrodzie.
– Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek.
– To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem.
Wtedy najlepiej rosną.
– A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…
– Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.
– Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie.
– Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku.
Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel i znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.
– Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki – powiedział Olek. – A jakich ptaków nie wymieniłem?
– Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich przepiękny śpiew nad polami.
– Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek.
– Brawo! A znasz taki wierszyk?
Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:
Szpak się spotkał ze skowronkiem.
– Przyszła wiosna! Leć na łąkę!
Czas na twoje ptasie trele,
z tobą będzie nam weselej.
– Drogi szpaku – rzekł skowronek –
gardło całe mam czerwone,
łykam syrop i pigułki,
niech kukają więc kukułki.
Kuku, kuku – wiosna śpiewa!
Pąki rosną już na drzewach.
Kuku, wiosna!
Wiosna, kuku!
Będzie radość do rozpuku!
Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.
Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło się aż po horyzont.
– Dziadku, to wygląda jak zielone morze!
– To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto, widzisz?
– Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?
– Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.
– Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.
– Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno, ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.
– Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas.
Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki. W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka.
„To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek.
W ogródku spotkali Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik.
– Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg, żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu.
– A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków – Olek wręczył siostrze bazie.
– Kizie-mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:
– Chodź, pokażę ci robale…
– Robale? Jakie robale?
– Kwitnące. Wyrosły na drzewie.
Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice. Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków.
– Robaczywe drzewo. Nie boisz się?
– Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna.
A wiesz, co z niej wyrośnie?
– Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek.
– Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada.
Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością.
Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się
ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.
– A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada.
– Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.
– Jak to?
– Wiosna to wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa.
3.A teraz odpowiedz na pytania:
– Co to jest ozimina?
– Gdzie poszli Olek z dziadkiem?
– Jakie oznaki wiosny widzieli?
- O jakich ptakach była mowa w wierszu recytowanym przez dziadka?
– Co to są bazie-kotki?
– Co robiła Ada?
– Co to są robale?
4.Zabawa ruchowa „Podglądamy przyrodę”.
A teraz leżąc na brzuchu naśladuj obserwowanie przyrody przez lornetki. Trzymając przed oczami dłonie zwinięte w pięści co chwilę staraj się podnieść łokcie tak, aby nie dotykały podłogi. Powtórz ćwiczenie licząc od 1 do 10 czyli dziesięć razy.
5. Na zakończenie dzisiejszego zajęcia popracuj samodzielnie - Karta pracy cz.3
s.57-61( książka fioletowa).
Zapraszam również do obejrzenia filmu o pierwszych oznakach wiosny.
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
EDUKACJA MATEMATYCZNA - CZWARTEK
Zabawa matematyczna – Wiosna na łące.
• Rozmowa na temat zwierząt, które mogą powitać wiosnę na łące.
− Które zwierzęta mieszkające na łące mogą powitać wiosnę? Dlaczego?
(motyl, biedronka, bocian, konik polny, skowronek, kret, żaba). Wyklaszcz sylaby. Powtórz wyraz i odpowiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu.
Zadania matematyczne – „Motyle i kwiaty”.
Będziecie potrzebowali liczmanów, np. klocków lub kredek.
Mama odczyta wam zadania matematyczne a wy układajcie liczmany dodając lub odejmując w taki sposób jak pracowaliście ze mną na zajęciach w przedszkolu.
Zadanie 1.
Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące? (5)
Ułóż działanie: 2 + 3 = 5 i odczytaj je (dwa dodać trzy równa się pięć)
Tak samo postępuj przy kolejnych zadaniach.
Zadanie 2.
Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?
8 – 4 = 4 (osiem odjąć cztery równa się cztery)
Zadanie 3.
W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?
4 + 6 =10 (cztery dodać sześć równa się dziesięć)
Zadanie 4.
Na kwiatach siedziało 10 motylków cytrynków. 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?
10 - 3 = 7 (dziesięć odjąć trzy równa się siedem)
Dziękuję za wspaniale wykonane zadania matematyczne .Jestem pewna ,że wszyscy wykonaliście je perfekcyjnie . SUPER!!!!!
CZAS NA PRACĘ SAMODZIELNĄ .
PROSZĘ ABYŚCIE SKUPILI SIĘ NA TEJ PRACY TAK JAK W PRZEDSZKOLU.
• Karta pracy, cz. 3, s. 52 – 55 (książka fioletowa)
Posłuchaj wiersza .Po czym poznajemy , że jest wiosna?
Przedstawianie sytuacji ukazanych na obrazkach za pomocą liczmanów.
Odpowiadanie na pytania. Rysowanie po śladzie drogi pszczoły do ula.
Zachęcam do wysłuchania piosenki o wiośnie oraz do wspólnego śpiewania
Maszeruje wiosna - https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw
Edukacja polonistyczna - PIĄTEK
Odkrywanie litery ł: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
https://www.youtube.com/watch?v=dbcNF4SQETg
• Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby , s. 46- 49 (książka niebieska)
. • Opisywanie, co przedstawia obrazek.
• Określanie pierwszych głosek w słowie łodyga .
• Nazywanie zdjęć.
• Dzielenie ich nazw na głoski.
• Rysowanie pod każdym zdjęciem tylu kresek, z ilu głosek składa się jego nazwa.
• Zaznaczanie na niebiesko liter ł, Ł w wyrazach.
• Czytanie sylab, wyrazów, zdań.
• Czytanie nazw kwiatów.
• Rozwiązywanie rebusów.
• Wodzenie palcem po literze ł: małej i wielkiej, pisanej.
Pisanie liter ł, Ł po śladach, a potem – samodzielnie.
Zachęcam do wykonania pracy plastycznej pt. „Pierwszy motyl”
Ciało motyla jest zbudowane z trzech części: głowy, tułowia, odwłoka.
Na głowie motyl ma parę oczu , parę czułków oraz ssący aparat gębowy. Tułów składa się z trzech segmentów, na których znajdują się trzy pary odnóży. Od tułowia odchodzą dwie pary skrzydeł pokrytych łuskami.
• Obejrzyj zdjęcia lub obrazki różnych motyli w internecie .
Zachęcam do swobodnej twórczości z wykorzystaniem kredek.