Skocz do głównej treści strony
Przedszkole Gminne w Charbrowie

Gr III Starszaki 23.03-27.03.2020 - Wiosna

Grupa III Starszaki Wiosna

EDUKACJA PRZYRODNICZA — ŚRODA

Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Ozimina.

  1. Dziecko podaje atrybuty wiosny  kończąc  zdanie: Wiosna jest…
  2. Wysłuchaj  opowiadania Agaty Widzowskiej „Ozimina” przeczytanego przez mamę:

Zbliżała się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka. Były tam książki o przyrodzie.
– Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek.

– To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem. 
Wtedy najlepiej rosną.
– A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…

– Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie
 to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.
– Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie.

– Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą
 sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku.

Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel i znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.
– Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki – powiedział Olek. – A jakich ptaków nie
 wymieniłem?
– Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich
 przepiękny śpiew nad polami.
– Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek.

– Brawo! A znasz taki wierszyk?

Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:

Szpak się spotkał ze skowronkiem.
– Przyszła wiosna! Leć na łąkę!

Czas na twoje ptasie trele,

z tobą będzie nam weselej.

– Drogi szpaku – rzekł skowronek –

gardło całe mam czerwone,

łykam syrop i pigułki,

niech kukają więc kukułki.

Kuku, kuku – wiosna śpiewa!

Pąki rosną już na drzewach.

Kuku, wiosna!

Wiosna, kuku!

Będzie radość do rozpuku!

Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.
Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło
 się aż po horyzont.
– Dziadku, to wygląda jak zielone morze!

– To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto,
 widzisz?
– Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?

– Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.

– Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.

– Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno,
 ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.
– Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez
 cały czas.

Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki. W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka.
„To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek.

W ogródku spotkali Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik.
– Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg, żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu.

– A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków –
 Olek wręczył siostrze bazie.
– Kizie-mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:

– Chodź, pokażę ci robale…

– Robale? Jakie robale?

– Kwitnące. Wyrosły na drzewie.

Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice. Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków.
– Robaczywe drzewo. Nie boisz się?

– Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna. 
A wiesz, co z niej wyrośnie?
– Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek.

– Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada.

Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością.
Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się 
ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.
– A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada.

– Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.

– Jak to?

– Wiosna to wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa.

 

  1. A teraz odpowiedz na pytania:
  • Co to jest ozimina?
  • Gdzie poszli Olek z dziadkiem?
  • Jakie oznaki wiosny widzieli?
  • O jakich ptakach była mowa w wierszu recytowanym przez dziadka?
  • Co to są bazie-kotki?
  • Co robiła Ada?
  • Co to są robale?
  1.  Zabawa ruchowa „Podglądamy przyrodę”.
     A teraz leżąc  na brzuchu naśladuj obserwowanie przyrody przez lornetki. Trzymając przed oczami dłonie zwinięte w pięści  co chwilę staraj się podnieść łokcie tak, aby nie dotykały podłogi. Powtórz ćwiczenie licząc od 1 do 10, czyli dziesięć razy.
  2. Na zakończenie dzisiejszego  zajęcia popracuj samodzielnie — Karta pracy cz.3 s.57-61 (książka fioletowa).
    Zapraszam również  do obejrzenia filmu  o pierwszych oznakach wiosny.
    https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

EDUKACJA MATEMATYCZNA — CZWARTEK

 Zabawa matematyczna – Wiosna na łące.

Rozmowa na temat zwierząt, które mogą powitać wiosnę na łące.
 − Które zwierzęta mieszkające na łące mogą powitać wiosnę? Dlaczego?
 (motyl, biedronka, bocian, konik polny, skowronek, kret, żaba). Wyklaszcz sylaby. Powtórz wyraz i odpowiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu.

Zadania matematyczne – „Motyle i kwiaty”.

Będziecie potrzebowali  liczmanów, np. klocków lub kredek.
Mama odczyta wam zadania matematyczne a wy układajcie liczmany dodając lub odejmując w taki sposób jak pracowaliście ze mną na zajęciach w przedszkolu.

Zadanie 1.

Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące? (5)
Ułóż działanie: 2 + 3 = 5  i odczytaj  je (dwa dodać trzy równa się pięć)
Tak samo postępuj przy kolejnych zadaniach.

Zadanie 2.

Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?
8 – 4 = 4 (osiem odjąć cztery równa się cztery)

Zadanie 3.

W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?

4 +  6 =10 (cztery dodać sześć równa się dziesięć)

Zadanie 4.

Na kwiatach siedziało 10 motylków cytrynków. 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?
10  -  3  = 7  (dziesięć odjąć trzy  równa się siedem)

Dziękuję za wspaniale wykonane zadania matematyczne. Jestem pewna, że wszyscy wykonaliście je perfekcyjnie. SUPER!!!!!

CZAS NA PRACĘ SAMODZIELNĄ. 

PROSZĘ, ABYŚCIE  SKUPILI SIĘ NA TEJ PRACY TAK JAK  W PRZEDSZKOLU.

Karta pracy, cz. 3, s. 52 – 55 (książka  fioletowa)

Posłuchaj wiersza. Po czym poznajemy, że jest wiosna?
Przedstawianie sytuacji ukazanych na obrazkach za pomocą liczmanów.
Odpowiadanie na pytania. Rysowanie po śladzie drogi pszczoły do ula.

Zachęcam do wysłuchania piosenki  o wiośnie  oraz  do wspólnego śpiewania.

 Maszeruje wiosna - https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Edukacja polonistyczna — PIĄTEK

Odkrywanie litery ł: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

https://www.youtube.com/watch?v=dbcNF4SQETg

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, s. 46- 49 (książka niebieska)

  • Opisywanie, co przedstawia obrazek.
  • Określanie pierwszych głosek w słowie łodyga .
  • Nazywanie zdjęć.
  • Dzielenie ich nazw na głoski.
  • Rysowanie pod każdym zdjęciem tylu kresek, z ilu głosek składa się jego nazwa.
  • Zaznaczanie na niebiesko liter ł, Ł w wyrazach.
  • Czytanie sylab, wyrazów, zdań.
  • Czytanie nazw kwiatów.
  • Rozwiązywanie rebusów.
  • Wodzenie palcem po literze ł: małej i wielkiej, pisanej.
  • Pisanie liter ł, Ł po śladach, a potem – samodzielnie.

Zachęcam do wykonania  pracy  plastycznej pt. „Pierwszy motyl”

Ciało motyla jest zbudowane z trzech części: głowy, tułowia, odwłoka.
Na głowie motyl ma parę oczu, parę czułków oraz ssący aparat gębowy. Tułów składa się z trzech segmentów, na których znajdują się trzy pary odnóży. Od tułowia odchodzą dwie pary skrzydeł pokrytych łuskami.

Obejrzyj zdjęcia lub obrazki  różnych motyli w internecie.
Zachęcam do swobodnej twórczości z wykorzystaniem kredek.

Przejdź do góry strony