Gr III Starszaki 23.03-27.03.2020- Wiosna

 

 

EDUKACJA PRZYRODNICZA -  ŚRODA

Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Ozimina.

1.      Dziecko podaje atrybuty wiosny  kończąc  zdanie: Wiosna jest…

 2. Wysłuchaj  opowiadania Agaty Widzowskiej „Ozimina” przeczytanego przez mamę:

Zbliżała się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka. Były tam książki o przyrodzie.

– Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek.

– To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem.

Wtedy najlepiej rosną.

– A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…

– Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.

– Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie.

– Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku.

Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel i znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.

– Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki – powiedział Olek. – A jakich ptaków nie wymieniłem?

– Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich przepiękny śpiew nad polami.

– Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek.

– Brawo! A znasz taki wierszyk?

Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:

 

Szpak się spotkał ze skowronkiem.

– Przyszła wiosna! Leć na łąkę!

Czas na twoje ptasie trele,

z tobą będzie nam weselej.

– Drogi szpaku – rzekł skowronek –

gardło całe mam czerwone,

łykam syrop i pigułki,

niech kukają więc kukułki.

Kuku, kuku – wiosna śpiewa!

Pąki rosną już na drzewach.

Kuku, wiosna!

Wiosna, kuku!

Będzie radość do rozpuku!

Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.

Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło się aż po horyzont.

– Dziadku, to wygląda jak zielone morze!

– To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto, widzisz?

– Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?

– Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.

– Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.

– Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno, ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.

– Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas.

Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki. W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka.

„To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek.

W ogródku spotkali Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik.

– Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg, żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu.

– A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków – Olek wręczył siostrze bazie.

– Kizie-mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:

– Chodź, pokażę ci robale…

– Robale? Jakie robale?

– Kwitnące. Wyrosły na drzewie.

Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice. Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków.

– Robaczywe drzewo. Nie boisz się?

– Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna.

A wiesz, co z niej wyrośnie?

– Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek.

– Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada.

Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością.

Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się

ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.

– A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada.

– Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.

– Jak to?

– Wiosna to wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa.

 

3.A teraz odpowiedz na pytania:

– Co to jest ozimina?

–  Gdzie poszli Olek z dziadkiem?

– Jakie oznaki wiosny widzieli?

- O jakich ptakach była mowa w wierszu recytowanym przez dziadka?

–  Co to są bazie-kotki?

– Co robiła Ada?

– Co to są robale?

 4.Zabawa ruchowa „Podglądamy przyrodę”.

 A teraz leżąc  na brzuchu naśladuj obserwowanie przyrody przez lornetki. Trzymając przed oczami dłonie zwinięte w pięści  co chwilę staraj się podnieść łokcie tak, aby nie dotykały podłogi. Powtórz ćwiczenie licząc od 1 do 10 czyli dziesięć razy.

 5. Na zakończenie dzisiejszego  zajęcia popracuj samodzielnie - Karta pracy cz.3

s.57-61( książka fioletowa).

 Zapraszam również  do obejrzenia filmu  o pierwszych oznakach wiosny.

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

 

 

 

 

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA - CZWARTEK

 Zabawa matematyczna – Wiosna na łące.

• Rozmowa na temat zwierząt, które mogą powitać wiosnę na łące.

 − Które zwierzęta mieszkające na łące mogą powitać wiosnę? Dlaczego?

 (motyl, biedronka, bocian, konik polny, skowronek, kret, żaba). Wyklaszcz sylaby. Powtórz wyraz i odpowiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu.

Zadania matematyczne – „Motyle i kwiaty”.

Będziecie potrzebowali  liczmanów, np. klocków lub kredek.

 Mama odczyta wam zadania matematyczne a wy układajcie liczmany dodając lub odejmując w taki sposób jak pracowaliście ze mną na zajęciach w przedszkolu.

Zadanie 1.

Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące? (5)

 Ułóż działanie: 2 + 3 = 5  i odczytaj  je (dwa dodać trzy równa się pięć)

Tak samo postępuj przy kolejnych zadaniach.

Zadanie 2.

 Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?

8 – 4 = 4 (osiem odjąć cztery równa się cztery)

Zadanie 3.

W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?

4 +  6 =10 (cztery dodać sześć równa się dziesięć)

Zadanie 4.

Na kwiatach siedziało 10 motylków cytrynków. 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?

10  -  3  = 7  (dziesięć odjąć trzy  równa się siedem)

Dziękuję za wspaniale wykonane zadania matematyczne .Jestem pewna ,że wszyscy wykonaliście je perfekcyjnie . SUPER!!!!!

CZAS  NA  PRACĘ  SAMODZIELNĄ  .

PROSZĘ ABYŚCIE  SKUPILI SIĘ NA TEJ PRACY TAK JAK  W PRZEDSZKOLU.

 • Karta pracy, cz. 3, s. 52 – 55 (książka  fioletowa)

Posłuchaj wiersza .Po czym poznajemy , że jest wiosna?

Przedstawianie sytuacji ukazanych na obrazkach za pomocą liczmanów.

 Odpowiadanie na pytania. Rysowanie po śladzie drogi pszczoły do ula.

Zachęcam do wysłuchania piosenki  o wiośnie  oraz  do wspólnego śpiewania

 Maszeruje wiosna - https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

 

 

 

 

 

Edukacja polonistyczna  -  PIĄTEK

Odkrywanie litery ł: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 https://www.youtube.com/watch?v=dbcNF4SQETg

 

 

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby , s. 46- 49 (książka niebieska)

. • Opisywanie, co przedstawia obrazek.

 • Określanie pierwszych głosek w słowie łodyga .

• Nazywanie zdjęć.

 • Dzielenie ich nazw na głoski.

• Rysowanie pod każdym zdjęciem tylu kresek, z ilu głosek składa się jego nazwa.

• Zaznaczanie na niebiesko liter ł, Ł w wyrazach.

 • Czytanie sylab, wyrazów, zdań.

 • Czytanie nazw kwiatów.

 • Rozwiązywanie rebusów.

• Wodzenie palcem po literze ł: małej i wielkiej, pisanej.

Pisanie liter ł, Ł po śladach, a potem – samodzielnie.

 

Zachęcam do wykonania  pracy  plastycznej pt. „Pierwszy motyl”

Ciało motyla jest zbudowane z trzech części: głowy, tułowia, odwłoka.

 Na głowie motyl ma parę oczu , parę czułków oraz ssący aparat gębowy. Tułów składa się z trzech segmentów, na których znajdują się trzy pary odnóży. Od tułowia odchodzą dwie pary skrzydeł pokrytych łuskami.

 • Obejrzyj zdjęcia lub obrazki  różnych motyli w internecie .

Zachęcam do swobodnej twórczości z wykorzystaniem kredek.

 

 

 

 

(c) 2007- 2020 by przedszkolecharbrowo.pl

artwolan.pl