Zajęcia badawczo-odkrywcze „Klub Małego Odkrywcy”
Eksperymentowanie i odkrywanie wpisuje się w najwcześniejszy okres życia dziecka. Już od chwili narodzin dziecko poznaje świat wszystkimi zmysłami: obserwuje, słucha odgłosów dochodzących z otoczenia, poznaje zapachy, smaki, faktury dotykowe. Ciekawość świata jest u dzieci wrodzona i zupełnie naturalna. Dzieci uwielbiają wykonywać eksperymenty i robią je wszędzie, gdzie tylko mogą: w domu, w piaskownicy, w kałuży, na placu zabaw, w kuchni
Eksperymentowanie wzbogaca dziecięce umiejętności, kształtuje charakter, ujawnia zdolności i predyspozycje, a także rozwija inteligencję. Określa zdolność do organizowania swoich działań, kierowania nimi i obserwowania efektów. Dzięki temu dziecko w przyszłości staje się osobą samodzielną i niezależną.
Im więcej prezentujemy dzieciom ciekawych zjawisk do odkrycia, zabaw czy przykładów nowych eksperymentów, tym większy one generują głód nowych doświadczeń i pomysłów. Pragną coraz więcej doświadczać i dogłębniej poznawać. Chcą badać nowe zjawiska całym sobą, całym swoim umysłem, ciałem i wszystkimi zmysłami… Na dodatek nigdy nie mają dosyć!
Zajęcia z „Klubu Małego Odkrywcy” dostarczają dzieciom wiele wrażeń i emocji. Z ciekawością obserwują doświadczenia i próbują samodzielnie odkryć badane zjawisko, zakładać hipotezy wyciągać wnioski.
A oto zagadnienia, które poruszyliśmy do tej pory:
-Mikroskop: dzieci poznały budowę mikroskopu, obserwowały pod mikroskopem owady: pająka, mrówkę, skrzydełko ważki, włos ludzki, krew, cebulę.
-Powietrze: badały właściwości powietrza, Wykonaliśmy doświadczenia „W wodzie ale sucho”, „Niewidzialna siła powietrza”, „Powietrze podnosi wodę”, „Jaki kształt najbardziej nadaje się do latania – papierowa strzała”, „Paląca się świeczka”
-Magnetyzm: odkryliśmy niezwykłą moc magnesów, sprawdziliśmy które przedmioty przyciągają się do magnesu, a które nie, dowiedzieliśmy się, że siła magnetyczna działa nawet przez szkło, wodę plastik, papier, materiał. Magnetyzm tak zaciekawił dzieci, że poświęcimy mu więcej czasu.
Elektryczność- Poznaliśmy na czym polega elektryzowanie ciał, dlaczego ciała się elektryzują, dlaczego naelektryzowane ciała przyciągają się lub odpychają,
Zabawa barwami: malowanie na mleku.
Zabawa bańkami mydlanymi: dowiedzieliśmy się jak samodzielnie wykonać płyn do robienia baniek mydlanych, wykonaliśmy doświadczenie „Bańka w bańce”, robiliśmy gigantyczne bańki z użyciem lejka a także tworzyliśmy obrazek z baniek.
Zabawy w eksperymentowanie i odkrywanie są bardziej wciągające dla dziecka, niż telefon komórkowy. Drogi rodzicu spróbuj sam w domu wykonać prosty eksperyment z dzieckiem, a przekonasz się ile radości przyniesie całej waszej rodzinie. Dzieci za każdym razem po zakończonych zajęciach czują niedosyt i chcą więcej i więcej. To przynosi mi wielką satysfakcję i również nie mogę się doczekać kolejnych zajęć!