Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców
Data: 04.12.2012r.
Temat: Tradycyjne ozdoby świąteczne.
Cele ogólne:
Ø Zapoznanie z tradycyjnymi ozdobami świątecznymi
Ø Kształtowanie radosnej postawy związanej ze zbliżającymi się Świętami oraz uczestnictwem bliskiej osoby w zabawie
Ø Organizowanie sytuacji umożliwiającej wykonanie z rodzicem tradycyjnej ozdoby na choinkę
Cele szczegółowe:
Ø Potrafi odnaleźć kolegów koleżanki, które posiadają taki sam kolor bombki jak on
Ø Reaguje na określony sygnał
Ø Zna cyfry w zakresie 6
Ø Potrafi rozwiązać rebus- hasło
Ø Wymienia głoski w wyrazie bombki i czyta słowo
Ø Zna odpowiedz na zadawane zagadki
Ø Skupia uwagę na słuchanym wierszu i prezentacji
Ø Odpowiada na pytania stawiane przez nauczyciela
Ø Śpiewa pląs wspólnie z rodzicem i chętnie tańczy z nim
Ø Potrafi w parze z rodzicem wykonać ozdobę świąteczną na choinkę w naszej grupie
Metody pracy: praktyczne, słowne, oglądowe
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: 30 sztuk bombek na patyczku od szaszłyka po 6 różnych kolorów, na jednej bombce z każdego koloru przyklejona cyfra która utworzy słowo po ułożeniu, na odwrocie przyklejony obrazek stanowiący odpowiedz na zagadkę, wiersz T. Kubiaka „Choinka”, muzyka, telewizor, laptop, różne przybory plastyczne typu: kolorowy papier, ołówki, kredki, farby, słomki, klej, nożyczki, brokat, drobne ozdoby do dekoracji itp.
Przebieg zajęć:
1) Powitanie przy muzyce.
Każde dziecko otrzymuje sylwetę choinkowej bombki w danym kolorze i przygląda się jej z obu stron.
Gdy gra muzyka dzieci swobodnie pląsają po dywanie. Kiedy muzyka ucichnie, każdy musi odnaleźć osoby posiadające bombkę w takim samym kolorze i stanąć z nimi w małym kole.
2) Świąteczny rebus
Nauczyciel prosi dzieci by rozwiązały rebus, który ukrył się pod odpowiednimi cyframi na bombkach.
Te dzieci, które posiadają na swojej bombce cyfrę układają je w kolejności od 1-6.
Wskazane przez nauczyciela dzieci wymieniają kolejno głoski w słowie i wspólnie odczytują wyraz – BOMBKI.
3) Zagadki słowne:
Nauczyciel recytuje kolejno zagadkę, te dzieci które posiadają na odwrocie bombki obrazek stanowiący odpowiedz na zagadkę wstają, podnoszą bombkę i głośno mówią hasło.
W pokoju drzewko zielone, na nim mnóstwo światełek .
Spod bombek i łańcuchów prawie nie widać igiełek
– CHOINKA
Na samym wierzchołku ma ją choineczka.
To błyszcząca ... – GWIAZDECZKA
Długim sznurem choinkę oplatają i ją pięknie oświetlają
– LAMPKI NA CHOINKĘ
Co roku w grudniową noc, wszystko ma czarodziejską moc.
Wtedy też Mikołaj Święty, rozdaje dzieciom ... – PREZENTY
W święta uroczyste, grudniowe. Gdy do Wigilii już wszystko gotowe.
Wisi kolorowa, okrągła i szklana od choinkowych lampek rozgrzana - BOMBKA
Kolorowe ogniwa połączone razem tworzą złoty długi wąż na choince – ŁAŃCUCH
4) Słuchanie wiersza T. Kubiaka „ Wesoła choinka”
Na gałązce choinkowej wiszą dwa jabłuszka.
Przy jabłuszku pierwszym – pajac, przy drugim – kaczuszka.
Pajac biały jest piekarzem, mąkę ma na brodzie.
A kaczuszka – złota jakby kąpała się z miodzie.
Popatrz mamo – woła Krysia – jak ten pajac skacze!
A czy słyszysz – mówi mama – jak kaczuszka kwacze?
Pajac tańczy, kaczka kwacze – posłuchajcie sami.
A zajączek tu, tuż obok rusza wąsikami…
Nauczyciel pyta dzieci:
Ø W jakie ozdoby ubrana była choinka ?
Ø Jak wyglądał pajac?
Ø Jak wyglądała kaczuszka?
Ø Co robił zajączek?
Ø Które ozdoby można znaleźć na choince w waszym domu?
5) Prezentacja tradycyjnych ozdób świątecznych, które kiedyś zdobiły drzewko w domach – wykorzystanie prezentacji multimedialnej.
Ciastka domowego wypieku
Orzechy i jabłka
Kolorowe łańcuchy
Światełka
Anioły i dzwonki
Ozdoby ze słomy
Gwiazda
Bombki
6) Taniec świąteczny na melodię piosenki Pingwinek
Ach jak przyjemnie i jak wesoło
Jest w ten świąteczny czas, czas, czas
Chwyćmy się wszyscy, zatańczmy razem
Do przodu, do tyłu i raz dwa, trzy
7) Zaproszenie rodziców do wspólnego wykonania ozdób, które zawisną na naszym drzewku w sali.
Przy każdym stoliku znajdują się, różne artykuły papiernicze i potrzebne narzędzia( klej kolorowe kartki papieru, nożyczki, słomki, zszywacz, bibuła, brokat, wstążki itp.).
Rodzic sam decyduje przy którym stoliku chce zająć miejsce z dzieckiem. Następuje wspólne wykonanie ozdoby choinkowej według własnego pomysłu.
8) Podziękowania rodzicom za przybycie wspólne zdjęcie przy udekorowanej choince.
Opracowała: Anna Iwicka