Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców
Temat zajęcia: Idzie do nas Pani Wiosna
– kolorowa i radosna.
Grupa wiekowa: dzieci 4,5letnie
Data: 14.03.2018r.
Cele ogólne:
· Wzbogacanie wiedzy przedszkolaków na temat świata przyrody
· Zapoznanie dzieci z cechami przyrody charakterystycznymi dla przedwiośnia, wiosny, jesieni i zimy
· Rozwijanie twórczej ekspresji ruchowej, muzycznej i plastycznej
Cele szczegółowe:
Dziecko:
· Rozumie stałe następstwo pór roku
· Posiada umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego
· Potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową i ułożyć ją w odpowiedniej kolejności
· Rozpoznaje swoje imię rówieśników w grupie
· Odczytuje poznane słowa z otoczenia w sali przedszkolnej
· Potrafi wskazać przedmioty, rzeczy zjawiska charakterystyczne dla określonych pór roku
· Śpiewa piosenkę i porusza się przy niej rytmicznie
· Potrafi określić oraz wskazać kierunki na kartce papieru
· Starannie wykonuje tulipana z jajka styropianowego i piórek
· Przelicza w zakresie 8
· Współpracuje i współdziała podczas wykonywanych zadań
· Prawidłowo reaguje a polecenia
Formy pracy:
· Indywidualna
· Grupowa
Metody pracy:
· Aktywizujące: zadań stawianych do wykonania
· Słowna
· oglądowa
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
I. Część wstępna
1. Powitanie przy piosence „ Wszyscy są witam Was…”
Dzieci w rytm muzyki podają sobie wizytówkę z imieniem stojąc w kole. Na sygnał nauczyciela i pauzę w muzyce, dziecko odczytuje wizytówkę z imieniem kolegi, która do niego trafiła i wita się z nim w dowolny sposób.
2. Metoda odimienna – nazywanie świata
Nauczyciel prosi aby dzieci ułożyły wizytówki na odpowiednie miejsce w sali.
II. Część właściwa:
1. Historyjka obrazkowa „Od przedwiośnia aż do wiosny”
Nauczyciel prosi dzieci o ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności i opowiedzenie, o tym co dzieje się na poszczególnych ilustracjach. Pyta: Jak możesz nazwać te porę roku?
2. „Koło pór roku”
Na tablicy tematycznej umieszczone jest koło, kolorystycznie podzielone na 4 równe części. Zadaniem dzieci jest wybrać i dopasować elementy kojarzące się z dana pora roku. Dzieci nazywają poszczególne pory roku.
3. Zabawa improwizacyjna przy piosence „Odejdź zimo”
Dzieci śpiewają piosenkę i improwizują ruchem tekst. W środku koła spaceruje Pani Zima.
4. Dyktando rysunkowe „Pani wiosna”
Każde dziecko otrzymuje kartkę z rysunkiem Pani Wiosny kopertę, w której znajduje się: krokus, przebiśnieg oraz słomka. Nauczyciel wskazuje miejsce ( po prawej stronie , po lewej stronie Pani Wiosny, pod, nad…itd.) zadaniem dzieci jest przenieść za pomocą słomki odpowiedniego zwiastuna wiosny w podane miejsce na kartce.
5. „Wiosna w błękitnej sukience” – zabawa matematyczna
Nauczyciel wybiera chętne dziecko, które będzie Panią Wiosną (kapelusz na głowie, oraz sukienka wykonana z obręczy, od której odchodzą niebieskie wstęgi wykonane z bibuły. Na każdej wstążce znajduje się inna ilość kwiatów. Pozostałe dzieci ustawiają się w kole trzymając każdy za inną część sukienki. Pani Wiosna obraca się przy piosence a dzieci maszerują wokół niej trzymając wstęgi. Na przerwę w muzyce nauczyciel podnosi kartonik z cyfrą. Zadaniem dzieci jest szybko przeliczyć ile kwiatów znajduje się na wstędze. Dzieci , które nie mają takiej ilości kwiatów jak wskazuje kartonik siadają. Wybrane dziecko liczy ile dzieci pozostało. Zabawa toczy się tak długo aż wszystkie cyfry zostaną wskazane przez nauczyciela 1-7.
III. Część końcowa:
1. Wykonanie wspólnie z rodzicami tulipanów z jajek styropianowych, oklejanych piórkami , oraz listków z zielonego filcu.
2. Podziękowanie wszystkim za przybycie oraz dzieciom za zaangażowanie w zajęciach.
Opracowała:
Ania Iwicka