Mając na uwadze iż zmiany w podstawach programowych nakładają na nauczycieli nowe obowiązki wprowadzania dzieci w wirtualny świat, zapragnęłam pójść tym torem i poświęcić swój czas, by wspólnie z dziećmi z najstarszej grupy przyjrzeć się od podstaw nauce programowania.
Chciałam zaproponować dzieciom zajęcia, które odbywać się będą raz w miesiącu. W celu poświęcenia więcej czasu indywidualnie dzieciom grupa będzie dzielona na każdych zajęciach na pół. Zabawy w kodowanie rozpoczynamy od zabaw na dywanie ( jak sama nazwa wskazuje), a potem powoli będziemy przenosić się w świat bardziej cyfrowy....
Gdzie się ukrył kod? Jak go znaleźć? Jak go stworzyć? Co on właśnie oznacza? - na takie i inne związane z matematyką, informatyką pytania będziemy starali się odpowiedzieć wspólnie z dziećmi. Będą to zajęcia silnie aktywizujące dzieci do samodzielnego działania. Mają zachęcić dzieci do dostrzegania matematyki i informatyki wokół nas i przyjęcia jej jako zabawy, a nie przymusu. Pojawiają się również małe roboty, które pomogą zrozumieć dzieciom podstawowe pojęcia matematyczne i na pewno uatrakcyjnią naukę poprzez zabawę.
Końcowym efektem naszych spotkań będzie wprowadzenie dzieci do pracy z wykorzystaniem komputerów, to łącznik między "kodowaniem na dywanie", a pracą w aplikacjach tabletowych lub na komputerze. Rodzicom zaś zajęcia dostarczą gotowe pomysły, jak bawić się z dziećmi w domu, jakie strony internetowe, gry polecić dzieciom. Na co zwrócić uwagę i w , którą stronę "pchnąć" dzieci w poznawaniu wirtualnego świata.
Remiszewska Anna